Citat:
Ursprungligen postat av
Pigman85
Vill börja med att säga att det är otroligt oansvarigt att lämna en hund i bilen med dörrar/fönster stängda under sommaren. Gör man det bör man förmodligen inte äga husdjur.
Men
Det har i sociala medier blivit en jättegrej kring hundar i bilar under sommaren, och den hundägaren
som lämnar en hund i bilen blir utpekad som en absolut vedervärdig människa. Detta verkar dra till sig en typ av människor som aktivt letar efter enkla svart/vita konflikter där dom kan få utlopp för sina känslor. Det blir en tydlig konflikt där man har rätt att hata.
Som sagt delar jag meningen att man är mycket oansvarig som hundägare om man lämnar hunden i bilen utan att tillse kylning, men ett antal incidenter som nu inträffat visar på att det blivit en helt oproportionerligt stor sak av det. Det börjar också alltmer gå mot att man överhuvudtaget inte kan ha hunden i bilen under sommarhalvåret även om man säkerställer ventilation/kylning.
-En kvinna i Leksand parkerar bilen i skugga, lämnar hunden i bur med både backlucka och fönster öppna. Snabbt drar det till sig en folksamling som försöker "rädda" hunden för att den flämtat.
Hunden var aldrig i någon fara, det var förvisso varmt men inte på en skadlig nivå.
Kvinnan hängs ut på sociala medier och utsätts för hot och trakasserier.
-Ett par får fönsterrutorna på sin bil krossade en regning dag i September på en ICA parkering då
man haft en hund i bilen.
-Jag själv blev vid ett tillfälle hotad med polis när jag lämnade hunden i bilen fast jag ställt bilen i skugga med fönster/backlucka öppen. En äldre herre hade sett att hunden haft tungan ute och var mycket upprörd när jag kom till bilen och hotade med att tillkalla polisen. Det var varmt ute men såklart ingen fara med hunden då innetempen i bilen låg kring 25 grader C.
Som hundägare vet man också att det finns risker med i princip all förvaring av hunden, lämnar man hunden hemma finns det brandrisk, hunden kan inte ta sig ut om huset börjar brinna.
Ensam hund i huset kan också tugga på elkablar, eller svälja olämpliga saker, finns heller ingen möjlighet att ge hunden akutvård om den skadar sig i hemmet när ingen är hemma, hunden kan ju inte larma.
Lämnar man hunden i hundgård i trädgården finns risk för huggormar, stöld av hunden, osv.
Har man en modern lägenhet med stora glaspartier och ingen AC (vilket är vanligt) så kan temperaturen stiga upp mot 40 grader i lägenheten under en värmebölja.
Låter man hunden springa fritt i skogen så finns ett antal risker, påkörning, vildsvin, huggormar, varg, värmeslag.
Det som gör det så absurt är att det samtidigt dör mängder med äldre människor under varenda värmebölja då man i Sverige vägrar installera AC i äldreboenden, I europa under 2022 dog det 61 tusen människor till följd av värmen. Men jag har aldrig någonsin läst att någon blivit upprörd för att deras gamla farmor blivit instängd på äldreboendet och dött i värmen utan möjlighet att kunna ta sig ut?
Något jag skulle vilja testa en dag är att lämna en äldre människa i bilen på någon parkeringsplats och se hur många som kommer fram och knackar på rutan och frågar om personen är ok?
Jag gissar på det varje år dör ett tiotal hundar i bilar till följd av värmeslag, och ett hundratal pensionärer på äldreboenden.
Många faktorer inverkar såsom om man parkerat i skuggan, har nere rutor, om man går ut och tittar till bilen var femte minut... Tesla har pet mode så att luftkonditioneringen kan köras när bilen är parkerad. Någon kanske till och med kan fjärravläsa temperaturen i bilen?
Så man behöver inte ta ut förlusten i förskott och dampa. Men
om det verkligen är så att hunden håller på att överhettas så är det såklart en allvarlig handling som - ja - man bör bli uthängd för.