2026-07-17, 09:18
Medlem
Vill börja med att säga att det är otroligt oansvarigt att lämna en hund i bilen med dörrar/fönster stängda under sommaren. Gör man det bör man förmodligen inte äga husdjur.

Men

Det har i sociala medier blivit en jättegrej kring hundar i bilar under sommaren, och den hundägaren
som lämnar en hund i bilen blir utpekad som en absolut vedervärdig människa. Detta verkar dra till sig en typ av människor som aktivt letar efter enkla svart/vita konflikter där dom kan få utlopp för sina känslor. Det blir en tydlig konflikt där man har rätt att hata.

Som sagt delar jag meningen att man är mycket oansvarig som hundägare om man lämnar hunden i bilen utan att tillse kylning, men ett antal incidenter som nu inträffat visar på att det blivit en helt oproportionerligt stor sak av det. Det börjar också alltmer gå mot att man överhuvudtaget inte kan ha hunden i bilen under sommarhalvåret även om man säkerställer ventilation/kylning.

-En kvinna i Leksand parkerar bilen i skugga, lämnar hunden i bur med både backlucka och fönster öppna. Snabbt drar det till sig en folksamling som försöker "rädda" hunden för att den flämtat.
Hunden var aldrig i någon fara, det var förvisso varmt men inte på en skadlig nivå.
Kvinnan hängs ut på sociala medier och utsätts för hot och trakasserier.

-Ett par får fönsterrutorna på sin bil krossade en regning dag i September på en ICA parkering då
man haft en hund i bilen.

-Jag själv blev vid ett tillfälle hotad med polis när jag lämnade hunden i bilen fast jag ställt bilen i skugga med fönster/backlucka öppen. En äldre herre hade sett att hunden haft tungan ute och var mycket upprörd när jag kom till bilen och hotade med att tillkalla polisen. Det var varmt ute men såklart ingen fara med hunden då innetempen i bilen låg kring 25 grader C.

Som hundägare vet man också att det finns risker med i princip all förvaring av hunden, lämnar man hunden hemma finns det brandrisk, hunden kan inte ta sig ut om huset börjar brinna.
Ensam hund i huset kan också tugga på elkablar, eller svälja olämpliga saker, finns heller ingen möjlighet att ge hunden akutvård om den skadar sig i hemmet när ingen är hemma, hunden kan ju inte larma.
Lämnar man hunden i hundgård i trädgården finns risk för huggormar, stöld av hunden, osv.
Har man en modern lägenhet med stora glaspartier och ingen AC (vilket är vanligt) så kan temperaturen stiga upp mot 40 grader i lägenheten under en värmebölja.

Låter man hunden springa fritt i skogen så finns ett antal risker, påkörning, vildsvin, huggormar, varg, värmeslag.

Det som gör det så absurt är att det samtidigt dör mängder med äldre människor under varenda värmebölja då man i Sverige vägrar installera AC i äldreboenden, I europa under 2022 dog det 61 tusen människor till följd av värmen. Men jag har aldrig någonsin läst att någon blivit upprörd för att deras gamla farmor blivit instängd på äldreboendet och dött i värmen utan möjlighet att kunna ta sig ut?

Något jag skulle vilja testa en dag är att lämna en äldre människa i bilen på någon parkeringsplats och se hur många som kommer fram och knackar på rutan och frågar om personen är ok?

Jag gissar på det varje år dör ett tiotal hundar i bilar till följd av värmeslag, och ett hundratal pensionärer på äldreboenden.
Citera
2026-07-17, 09:29
Medlem
Glostrups avatar
Du glömde att det varje år dör barn i bilar gör att föräldrarna lämnar dem där.

Visst är det skillnad mellan
A) en hund i bur i baklucka i skugga, med öppen baklucka och vatten i buren,
B) en hund i elbil med full AC på och vatten/skugga, och
C) en hund i bil mitt i solen med en springa öppnad i fönstren.

Det är även skillnad att lämna hunden i 5 minuter, 10 minuter eller 30 minuter, men en förbipasserande vet ju inte när hunden lämnades.

Man måste helt enkelt gå efter hur situationen är. Ingen vettig polis skulle ingripa om hunden ligger i full AC eller i en öppen bil med skugga, om inte ägaren har varit borta i mer än 3 timmar (den lagliga gränsen). Medan en stängd bil utan AC blir farlig väldigt snabbt.

Sunt förnuft gäller, och hellre ha en hög marginal än att djuret riskerar lidande. Och har man djur med sig i bilen så bör man naturligtvis maximera djurets välmående vilket torde minimera risken att omkringvarande tror att djuret är i fara. Gör man inte det så kan man gott få man leva med att bli utmålad som ett rikspucko som inte tar hand om sitt djur
Citera
2026-07-17, 09:52
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
JAG letar alltid efter någon att klaga på och beskylla.
Hittar man inget bättre så får det bli en hundägare.
🥰
Det kännas så bra att få samla ett gäng och hata någon stackare.

Det är livet.
Citera
2026-07-17, 10:43
Medlem
67arigGubbes avatar
Du lämnade din hund i 25grader i en bil utan vinddrag etc och anser dig själv vara en schysst hundägare?

Sätt dig själv i 25grader med pälsjacka på utan vind som drar. Återkom ifall du tycker de är svalt o skönt eller ej ditt offer!
Citera
2026-07-17, 10:49
Medlem
Jag har i värmebölja hund enbart vid transport dit hunden ska, typ hundträning.
Fönster nere, eller AC, bur med skuggande filt under färden och skål med vatten.
Skylt på framrutan där mitt telefonnummer står.
Lämnar endast hunden i bilen i typ max 5 minuter för att hämta något typ paket på posten.

Jag lämnar inte fönster nere eller bakluckan öppen om jag på väg dit vi ska att bara ska springa in i ett kort ärende typ max 5 minuter. Varför inte öppet eller rutor nere när hunden ensam i några minuter?
Det finns gott om idioter/folk som kastar in saker/sopor i bilen som kan vara farliga, typ en icke fimpad fimp - orsaka brand. Om hundens bur ej är övertäckt stå där och retas med hunden. Eller försöka ta ut hunden och stjäla den.

Den tid då man kunde lämna hunden sittandes i skugga utanför en affär och kopplad till en krok. den tiden är förbi sen länge.
Citera
2026-07-17, 10:54
Medlem
Ok, och hur ska jag som förbipasserande säkerställa att AC är på när det gäller en elbil?. Det är ju bättre att dumfan till hundägare upphör med att lämna hunden i bilen eller vadfan varför inte skriva en lapp i framrutan att hunden mår bra för jag ser temperaturen i min mobilapp här som jag går runt med flera meter bort
Citera
2026-07-17, 11:14
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Skulle krossat rutan om jag såg en hund i bil nu. Spelar ingen roll om ägaren precis gick in i affären. Hade jag bott närmare hade jag tänt en holk och gått runt och letat på Icas parkering efter hundar
Citera
2026-07-17, 11:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
JAG letar alltid efter någon att klaga på och beskylla.
Hittar man inget bättre så får det bli en hundägare.
🥰
Det kännas så bra att få samla ett gäng och hata någon stackare.

Det är livet.
Det är många med dig som gör samma sak. Man vill hata och hänga ut. Spelsr ingen roll vem det är. Bara man får hata. Hittar du ingen hundägare kan du hata Måns Zelmerlöv. Det är det många som gör här.

Det är skilnad på hur länge man lämnar en hund i bilen och under vilka omständigheter. Men vissa vill bara hata.
Citera
2026-07-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har i värmebölja hund enbart vid transport dit hunden ska, typ hundträning.
Fönster nere, eller AC, bur med skuggande filt under färden och skål med vatten.
Skylt på framrutan där mitt telefonnummer står.
Lämnar endast hunden i bilen i typ max 5 minuter för att hämta något typ paket på posten.

Bra med skylten!

Människor kan faktiskt inte veta om de kommer tillbaka som planerat. Hundägare kan också bli påkörda och medvetslösa på parkeringen mellan bilen och affären, tuppa av av värmeslag, tas gisslan eller få en hjärtattack i butiken.

Hundägare kan också stöta på en gammal bekant och ställa sig och prata så de glömmer bort tiden.

Tror ni att alla föräldrar och hundägare vars små omkommit av hetta inlåsta i bilar, planerade det?
Citera
2026-07-17, 12:22
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Vissa nya bilar har ett "pet mode" där kupén hålls sval.
https://www.youtube.com/watch?v=isOVqdwDo2c
Citera
2026-07-18, 20:33
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Vissa nya bilar har ett "pet mode" där kupén hålls sval.
https://www.youtube.com/watch?v=isOVqdwDo2c

Har en Volvo EX40, den har inget direkt "Pet mode", men jag kan lämna bilen och slå på ACn 30 minuter, sen stängs den av automatiskt. Men det är bara att starta om den igen om man av någon anledning skulle vara borta längre,
Citera
2026-07-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du lämnade din hund i 25grader i en bil utan vinddrag etc och anser dig själv vara en schysst hundägare?

Sätt dig själv i 25grader med pälsjacka på utan vind som drar. Återkom ifall du tycker de är svalt o skönt eller ej ditt offer!

Bakluckan öppen, rutor nervevade är inte tillräckligt? Bakluckan är ju inte stängd. På varenda hundutställning är det öppna bakluckor, vatten, skugga och silverfilt då de blir långa dagar på stora tävlingar.

Numera har folk blivit totalt urspårade. Är det en bil med skylt att de är svalt bilen så finns ingen anledning till att störa sig på det för då har hunden förmodligen bättre än människan ute i värmen och handlar om korta tider.

Är det inte märkligt att förr i tiden på 80-90 talet satt barn instängda i bil med nervevade rutor oavsiktliga temperaturer och de var få barn som avled eller blev allvarligt sjuka pga värmen.

Förr var det också inte ramaskri om hund i bilrutan man vevade ner rutorna, ställde sig i skuggan och korta ärenden och då dog ingen hund och ingen smällde rutor så vad är skillnaden förutom annan kunskap men varför överlevde vi av saker om det är så farligt idag?

Mest lite spekulationer hur de blev så och vad som egentligen är den rätta faran jämfört med då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in