2026-07-19, 17:15
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Rymdturismen däremot, titta ner på jordklotet från rymden.. det har ju verkligen kommit igång på allvar, eller..?
Ja det har funnits i liten skala i 25 (!) nu.

Space tourism started in April 2001, when American businessman and engineer Dennis Tito became the first ever space tourist to travel to space aboard a Soyuz-TM32 spacecraft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_tourism
Citera
2026-07-19, 17:27
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur utrett är egentligen just det där argumentet? Vore t ex intressant att se någon detaljerad simulering.
Bild 1: havshorisonten på en platt jord
Bild 2: havshorisonten på vår faktiska runda jord

Hur långt tror du att man kan se egentligen? Och nu menar jag i en atmosfär som vår, med vattenånga/fukt (behöver inte nödvändigtvis vara moln) och partiklar i form av damm och föroreningar?

Så jag tycker nog att det rent logiskt är omöjligt med en skarp havshorisont på en platt jord. Om inte ännu mer omöjligt än midnattssol på Antarktis.
Citera
2026-07-19, 17:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det tror jag faktiskt inte. Du kan till exempel inte lasta planen fulla, för vem i hela helvete skulle vilja sitta någon annanstans än vid ett fönster till exempel? Tanken är ju inte heller att du ska 'skicka ut' ballongerna utan dom skulle ju vara fästa vid sagda båtarna och åka upp och ner i skytteltrafik.

Sen borde det ju rimligtvis finnas ställen längs kanten där det är grunt nog för att bygga oljeplattformsliknande byggnationer fast bara för rekreation.

Men oavsett vad så skulle 'kantturism' kosta betydligt mindre att få till skott än rymdturism. Plus man slipper hela det här problematiska med att vara ute i rymden - det är liksom rätt farligt än så länge. Lite som att det finns ju anledningar till att det inte finns turistturer ner till Titanic eller liknande. Men kantturism skulle som sagt hålla sig på jorden.

Men du och jag vet ju att den riktiga anledningen är att Dom vaktar kanten så att ingen får reda på sanningen.
Men tanke på ismassorna där nere lär du inte komma tillräckligt nära kanten med båtar för att man skall kunna se kanten från ballonger fästade med vajrar i båtarna. Är nog flygplan som gäller och då pratar jag ju inte om Boeing 747 med bredbukig kabin utan troligen mindre flygplan med större fönster. Nu är detta hypotetiskt då någon kant inte finns. Flyger du så kommer du bara ut i havet på motsatt sida om Antarktis.
Senast redigerad av Jonas1968 2026-07-19 kl. 18:02.
Citera
2026-07-19, 18:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Men tanke på ismassorna där nere lär du inte komma tillräckligt nära kanten med båtar för att man skall kunna se kanten från ballonger fästade med vajrar i båtarna.
Kanske, kanske inte. Det är oavsett ändå bara hypotetiskt eftersom det inte finns nån kant och vi vet inte hur det hade sett ut med ismassor om det hade funnits någon. Det är hur som helst egentligen inte viktigt eftersom min poäng är att det skulle absolut kunna gå att till rimliga priser kunna erbjuda 'kantturism - om det hade funnits en kant.
Citera
2026-07-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Stackare , det pågår ju i liten skala nu - dessvärre hinner du inte dö av ålderdom innan det är lite rulljans i det.

Så du måste genomlida det 🤣

Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Ja det har funnits i liten skala i 25 (!) nu.

Space tourism started in April 2001, when American businessman and engineer Dennis Tito became the first ever space tourist to travel to space aboard a Soyuz-TM32 spacecraft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_tourism

Men i någon mer omfattande, än i väldigt "liten skala", har inget kommit igång. Och min förutsägelse: kommer aldrig ske heller. Pga omöjligheten i det hela.
Citera
2026-07-19, 19:59
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Men i någon mer omfattande, än i väldigt "liten skala", har inget kommit igång. Och min förutsägelse: kommer aldrig ske heller. Pga omöjligheten i det hela.

Omöjligheten?? ... För att: "Jorden är platt. Rymden finns inte. Och raketerna landar antingen i havet eller så krockar de med firmamentet."
Citera
2026-07-19, 20:19
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
"kantturism" finns inte, mycket riktigt. Men "rymdturism" finns inte heller. Så varför ska bara det ena framhållas som bevis för nånting?

Citat:
Men i någon mer omfattande, än i väldigt "liten skala", har inget kommit igång. [...]

Hur ska du ha det? Finns rymdturism eller finns det inte??
Citera
2026-07-19, 20:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Massturism till rymden lär vi inte se då det kostar så extremt mycket att åka dit. Dock så har det ju skett i liten skala och det skulle ju vara noll om det hade varit omöjligt.
Citera
2026-07-19, 20:42
Medlem
Citat:

Har du lust att utveckla "omöjligheten i det hela"?
Citera
2026-07-19, 21:24
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Men det räcker ju med att man gör det EN GÅNG för att dina hemmagjorda teorier ska falla.

Du som inte ”tror” att satelliter finns, hur funkar enligt dig GPS?

TV-sändningar via satellit?
Citera
2026-07-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Massturism till rymden lär vi inte se då det kostar så extremt mycket att åka dit. Dock så har det ju skett i liten skala och det skulle ju vara noll om det hade varit omöjligt.

Den som varit hittills har väl varit som alla annan "rymdfart". Men att fler någorlunda vanliga människor skulle bli del av verksamheten.. don't hold your breath säger jag bara.
Citera
2026-07-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har du lust att utveckla "omöjligheten i det hela"?

Att flyga runt jordklotet så att man ser det är ett klot, är nog tämligen omöjligt är jag rätt säker på. Det handlar om grundläggande fysik, sånt som jag redan försökt att förklara för dig flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in