2026-07-18, 21:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Har åtminstone funnits gott om planer på sånt(rymdturism), genom åren. Som aldrig lett någon vart.
Vad har det med saken att göra? Menar du att 'kantturism' bara skulle mynna ut i tomt snack?
Citera
2026-07-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vad har det med saken att göra? Menar du att 'kantturism' bara skulle mynna ut i tomt snack?

"kantturism" finns inte, mycket riktigt. Men "rymdturism" finns inte heller. Så varför ska bara det ena framhållas som bevis för nånting?
Citera
2026-07-18, 22:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
"kantturism" finns inte, mycket riktigt. Men "rymdturism" finns inte heller. Så varför ska bara det ena framhållas som bevis för nånting?
Det finns liksom ingen kant att turista vid. Du missade The Final Experiment, eller du bara ignorerar den eftersom det förstör hela din världsbild?
Citera
2026-07-18, 22:11
Medlem
Citat:
Det finns liksom ingen kant att turista vid. Du missade The Final Experiment, eller du bara ignorerar den eftersom det förstör hela din världsbild?

Var Final Experiment gänget ute för att hitta en kant? Det missade jag i så fall..
Citera
2026-07-18, 22:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Rymdturism finns i liten skala men det är extremt dyrt att skicka upp människor i rymden. En kant däremot behöver man ju bara ett vanligt flygplan för att nå så att folk skulle kunna se den.
Nej orsaken till att vi inte har någon kantturism är att der inte finns någon kant eftersom jorden är rund.
Citera
2026-07-18, 22:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Var Final Experiment gänget ute för att hitta en kant? Det missade jag i så fall..
Japp, det var dom. Men dom hittade konstigt nog ingen. Men dom letade kanske på fel ställe?
Citera
2026-07-18, 22:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Rymdturism finns i liten skala men det är extremt dyrt att skicka upp människor i rymden. En kant däremot behöver man ju bara ett vanligt flygplan för att nå så att folk skulle kunna se den.
Nej orsaken till att vi inte har någon kantturism är att der inte finns någon kant eftersom jorden är rund.
Jag tänker att kantturism hade varit ett antal större båtar som har lagt till någorlunda när kanten, med ballonger fästa vid sig som tar med sig X antal passagerare upp så att man kan titta ut över kanten. Sen skulle det så klart finnas dyrare alternativ så som flygplan eller helikoptrar. Men ballonger på båtar skulle vara kostnadseffektivt.
Citera
2026-07-18, 22:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tänker att kantturism hade varit ett antal större båtar som har lagt till någorlunda när kanten, med ballonger fästa vid sig som tar med sig X antal passagerare upp så att man kan titta ut över kanten. Sen skulle det så klart finnas dyrare alternativ så som flygplan eller helikoptrar. Men ballonger på båtar skulle vara kostnadseffektivt.
Skulle nog vara mer kostnadseffektivt med vanliga passagerarflygplan som tar ett antal hundra per tur än att skicka ut en massa ballonger.
Citera
2026-07-18, 22:51
Medlem
Citat:
De letade efter midnattssolen, och de fann den. Jeran Campanella var den enda FE som insåg att det var beviset på att jorden är rund, och därför övergav han den platta jorden. Austin Witsit, vad gjorde han? Han fick nästan ett nervöst sammanbrott och efter ett tag insåg han att hans inkomstbas höll på att avdunsta, och sedan försökte han förklara hur midnattssolen kan kombineras med en platt jord. Han fortsätter att spruta ut sin obegripliga ordsallad i sin välbekanta stil.

De andra FE som erbjöds att följa med på resan sa nej. Jag tror att de visste resultatet, men det var pengarna som var bra att ha! Efteråt hävdade de att hela resan var en bluff, och har skällt på Jeran och Austin som var dumma nog att följa med.

Dendummasillen och Fleuch har varit anmärkningsvärt tysta om den expeditionen. Jag undrar varför.
Citera
2026-07-18, 23:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle nog vara mer kostnadseffektivt med vanliga passagerarflygplan som tar ett antal hundra per tur än att skicka ut en massa ballonger.
Det tror jag faktiskt inte. Du kan till exempel inte lasta planen fulla, för vem i hela helvete skulle vilja sitta någon annanstans än vid ett fönster till exempel? Tanken är ju inte heller att du ska 'skicka ut' ballongerna utan dom skulle ju vara fästa vid sagda båtarna och åka upp och ner i skytteltrafik.

Sen borde det ju rimligtvis finnas ställen längs kanten där det är grunt nog för att bygga oljeplattformsliknande byggnationer fast bara för rekreation.

Men oavsett vad så skulle 'kantturism' kosta betydligt mindre att få till skott än rymdturism. Plus man slipper hela det här problematiska med att vara ute i rymden - det är liksom rätt farligt än så länge. Lite som att det finns ju anledningar till att det inte finns turistturer ner till Titanic eller liknande. Men kantturism skulle som sagt hålla sig på jorden.

Men du och jag vet ju att den riktiga anledningen är att Dom vaktar kanten så att ingen får reda på sanningen.
Citera
2026-07-18, 23:50
Medlem
Citat:

Gör det visst. Bara för att du säger en sak blir det inte sant. Det är inte särskilt svårt att söka rymdturism och få fram att det är 1 eller fler. Men med tanke på att du inte vågar kolla ut över en horisont så är det väl livsfarligt att söka information.
Citera
2026-07-19, 07:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Har åtminstone funnits gott om planer på sånt(rymdturism), genom åren. Som aldrig lett någon vart.

Stackare , det pågår ju i liten skala nu - dessvärre hinner du inte dö av ålderdom innan det är lite rulljans i det.

Så du måste genomlida det 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in