2026-07-10, 17:17
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Tänkte beställa från Ali nu men får tyvärr estimate duties på 3 eur per pryl i checkout-steget såatteeeeeeeeeh, vi ses igen 2028 Baba
Citera
2026-07-11, 15:29
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Tänkte beställa från Ali nu men får tyvärr estimate duties på 3 eur per pryl i checkout-steget såatteeeeeeeeeh, vi ses igen 2028 Baba

Köper man 3 olika varuslag blir det så. Det lönar sig inte längre att köpa enstaka, billiga prylar och det är det som är meningen med den här tullavgiften. Sedan har handelsplattformarna en ökad administrativ kostnad nu som de måste baka in i priset om den inte redovisas separat. Skulle inte förvåna mig om EU höjer tulltaxan 2028, den som normalt räknas i procent och inte med ett fast belopp.

Ibland kan man hitta saker billigt här hemma också. Jag köpte ett set med manuella salt- och pepparkvarnar på Lidl för ett tag sedan. Kostade 60 kronor. Kollade för skojs skull på Ali och Temu och hittade exakt samma produkter där. De billigaste kostar nu 105 kronor och då är inte tullavgiften inräknad.
Citera
2026-07-13, 15:42
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Du får gärna rapportera hur det gick mär du fått ditt skal!

Jag fick skalet utan att behöva betala några extra avgifter. Jag ser nu att det har ändrats på AliExpress så att tullen inte längre är inkluderad i grundpriset, utan att den läggs på senare när man checkar ut. Man får tydligen betala moms på tullen också, för totalt 41,52 kr per vara.
Citera
2026-07-13, 20:51
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag fick skalet utan att behöva betala några extra avgifter. Jag ser nu att det har ändrats på AliExpress så att tullen inte längre är inkluderad i grundpriset, utan att den läggs på senare när man checkar ut. Man får tydligen betala moms på tullen också, för totalt 41,52 kr per vara.

Har också fått hem ett paket från Ali idag. Brevlådepaket med Postnord. Inga extra avgifter, vilket även framgick i samband med betalningen. Jag tror inte det är moms på tullavgiften, men de kanske tar ut en serviceavgift.
Citera
2026-07-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Har också fått hem ett paket från Ali idag. Brevlådepaket med Postnord. Inga extra avgifter, vilket även framgick i samband med betalningen. Jag tror inte det är moms på tullavgiften, men de kanske tar ut en serviceavgift.
Det är moms på tullavgiften så det blir ca 41 kr
Citera
2026-07-13, 23:21
Medlem
pungsorks avatar
Tack för rapport! Och positivt att du slapp ytterliggare avgifter!

Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Citera
2026-07-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Menar du att man ska betala moms på en avgift? Är det inte dags att betala moms på momsen snart...
Citera
2026-07-14, 01:48
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Jag frågade AI.

"Nej, det är inte moms på själva tullavgiften. Tullavgiften (och eventuella fraktkostnader) räknas dock in i det totala underlaget när momsen på varan ska beräknas. Enligt Tullverket betalar du svensk moms (vanligen 25 %) på varans pris plus frakt och tullavgift, men staten lägger inte på en separat moms på själva tullavgiften i sig. Du kan testa exakta beräkningar för dina inköp i Tullverkets Tullräknare."

Då är det alltså Aliexpress som lägger på moms på tullavgiften? Men det är väl inte det momsbeloppet som betalas in till staten? Helsnurrigt.

AI svarade dock inte korrekt eftersom staten även lägger moms på frakten.
Citera
2026-07-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Menar du att man ska betala moms på en avgift? Är det inte dags att betala moms på momsen snart...
Visst är det sjukt att man måste betala moms på det. Ja, det kommer säkert bli moms på momsen med snart 😂
Citera
2026-07-14, 20:25
Medlem
Citat:
Jag frågade AI.

"Nej, det är inte moms på själva tullavgiften. Tullavgiften (och eventuella fraktkostnader) räknas dock in i det totala underlaget när momsen på varan ska beräknas. Enligt Tullverket betalar du svensk moms (vanligen 25 %) på varans pris plus frakt och tullavgift, men staten lägger inte på en separat moms på själva tullavgiften i sig. Du kan testa exakta beräkningar för dina inköp i Tullverkets Tullräknare."

Då är det alltså Aliexpress som lägger på moms på tullavgiften? Men det är väl inte det momsbeloppet som betalas in till staten? Helsnurrigt.

AI svarade dock inte korrekt eftersom staten även lägger moms på frakten.
Enligt AI: Det blir 41 kronor (istället för runt 33–34 kronor) på grund av att svensk moms läggs till på tullavgiften. Det svaret baseras på denna text från tullverkets sida: Momsen beräknas på den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift.
Citera
2026-07-14, 23:41
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Enligt AI: Det blir 41 kronor (istället för runt 33–34 kronor) på grund av att svensk moms läggs till på tullavgiften. Det svaret baseras på denna text från tullverkets sida: Momsen beräknas på den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift.

Det stämmer, men tycker inte det har framgått riktigt tydligt någonstans. I medierna har det inte klargjorts att den extra kostnaden nu blir 3 euro plus svensk moms. Jag kollade till sist på Tullräknaren med ett exempel på en vara som kostar 100 kronor exklusive moms. Det blev tull 33 kronor och moms 33 kronor, alltså 33 kronor moms i stället för 25. Totalt 166 kr. Helt sjukt med sådana påslag. Konstigt sätt att räkna.
Citera
2026-07-15, 18:53
Medlem
Citat:
Det stämmer, men tycker inte det har framgått riktigt tydligt någonstans. I medierna har det inte klargjorts att den extra kostnaden nu blir 3 euro plus svensk moms. Jag kollade till sist på Tullräknaren med ett exempel på en vara som kostar 100 kronor exklusive moms. Det blev tull 33 kronor och moms 33 kronor, alltså 33 kronor moms i stället för 25. Totalt 166 kr. Helt sjukt med sådana påslag. Konstigt sätt att räkna.
Momsen har det varit väldigt tyst om så den är vi nog många som blivit förvånade över, speciellt när det inte finns någon logik att man ska betala moms på en tullavgift. Man betalar ju en avgift för avgiften. Jag blev förvånad av att jag i slutet av maj fick veta att 3 euro per paket ändrats till 3 euro per varuslag. Det hade de flesta medier missat också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in