Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Täääby.
Jo, men många SE-misstänkare menar ju att det är SE. Men varför tar han då höger och hur hinner han ens med det efter väktarsamtalet?
Och om han nu hade förhandsinformation om att LOP skulle komma den vägen, varför går han och möter dem så att de får möjlighet att se hans ansikte riktigt ordentligt? Varför inte vänta i entrén tills de passerar?
Om jag till exempel vet att tåget ska komma till min station om fem minuter står jag ju kvar på perrongen och väntar. Jag går inte ut på spåret och ”möter” tåget.
Men där kanske Dalulven tänker annorlunda.
Tääääby!
Jag har kommit fram till att det är lättare att misstänka GM-SE om han både varit utanför Grand och inte varit det alls före och efter bion. När GM-SE lämnar Skandia kan han gå åt vilket håll som helst, bara han blir mer misstänkt om han går åt just det hållet. SE kan därför inte gått till Bohemia till exempel.
Därför kan GM-SE både gått norrut och mött LOP vilket passar bra ihop med vissa delar av vad NF berättar om Tensonmannen. (Handväskan och den mörka rocken kommer in i bilden senare hos YN.) GM-SE kan också gått söderut och väntat vid Dekorima som IM vittnar om.
Genom att rensa bort sånt som inte passar in och låtsas som om det inte har hänt, ABs stickade och upprullade mössa på GM är en sån sak man får bortse ifrån om GM-SE ska vara skyldig till exempel, kan man välja ut bara de bitar som gör GM-SE mer misstänkt. LP och hennes iakttagelser får därför sorteras bort direkt.
Jag vill påstå att Lena Andersson redan beskrivit denna lösning: "Allting samtidigt" och pusslar man bara med pusselbitar som gör GM-SE mer misstänkt blir det svårt att komma runt honom.
Kvar i högen av ratade bitar blir väktarnas samtal med SE några minuter på väg ut efter utstämplingen och Robrandts beskrivning av GM som "svartmuskig". Till och med ett korkat barn förstår att de pusselbitarna inte passar in i GM-SE-pusslet.
Man kan också beroende på hur man fantiserar om SEs närvaro vid Grand före och efter bion blanda in en grön dörr som varit olarmad inne i Skandias källare och konstatera att JA pekade ut SE på bild och inte den gröna dörren, så JA kan vi också glömma.
Jag vet att det förekommit en "järnvägsman" från Enskede i utredningen så han kanske vet mer om man bör gå in i tunneln och möta tåget när man väntar på det.
Genom att rensa lite bland fakta så får man bara kvar de bitar som passar in på GM-SE, inte minst när det gäller hans signalement.
Lena Andersson var inte dum då hon rekommenderade denna metodik för att lösa mordet.
"Allt på samma gång (som passar in på SE som var däääär!)"
Lyckas man med detta blir det nästan omöjligt att komma runt SE som mördaren.