2026-07-19, 18:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja TP ansåg att Häggvik låg misstänkt nära Täby och ändå hade han själv varit i Gribbylund i Täby och ätit Tigerkaka hos ME. (TP var dääääär!)

När de får internet i Göteborg kan även TP googla på avståndet mellan Häggvik och Täby.

Täääby.

Citat:
Edit: Tensonmannen går väl upp i rök bara eller så är han GM. Det finns det många som tror.

Jo, men många SE-misstänkare menar ju att det är SE. Men varför tar han då höger och hur hinner han ens med det efter väktarsamtalet?

Och om han nu hade förhandsinformation om att LOP skulle komma den vägen, varför går han och möter dem så att de får möjlighet att se hans ansikte riktigt ordentligt? Varför inte vänta i entrén tills de passerar?

Om jag till exempel vet att tåget ska komma till min station om fem minuter står jag ju kvar på perrongen och väntar. Jag går inte ut på spåret och ”möter” tåget.

Men där kanske Dalulven tänker annorlunda.
Citera
2026-07-19, 18:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Täääby.

Jo, men många SE-misstänkare menar ju att det är SE. Men varför tar han då höger och hur hinner han ens med det efter väktarsamtalet?

Och om han nu hade förhandsinformation om att LOP skulle komma den vägen, varför går han och möter dem så att de får möjlighet att se hans ansikte riktigt ordentligt? Varför inte vänta i entrén tills de passerar?

Om jag till exempel vet att tåget ska komma till min station om fem minuter står jag ju kvar på perrongen och väntar. Jag går inte ut på spåret och ”möter” tåget.

Men där kanske Dalulven tänker annorlunda.

Tääääby!

Jag har kommit fram till att det är lättare att misstänka GM-SE om han både varit utanför Grand och inte varit det alls före och efter bion. När GM-SE lämnar Skandia kan han gå åt vilket håll som helst, bara han blir mer misstänkt om han går åt just det hållet. SE kan därför inte gått till Bohemia till exempel.

Därför kan GM-SE både gått norrut och mött LOP vilket passar bra ihop med vissa delar av vad NF berättar om Tensonmannen. (Handväskan och den mörka rocken kommer in i bilden senare hos YN.) GM-SE kan också gått söderut och väntat vid Dekorima som IM vittnar om.

Genom att rensa bort sånt som inte passar in och låtsas som om det inte har hänt, ABs stickade och upprullade mössa på GM är en sån sak man får bortse ifrån om GM-SE ska vara skyldig till exempel, kan man välja ut bara de bitar som gör GM-SE mer misstänkt. LP och hennes iakttagelser får därför sorteras bort direkt.

Jag vill påstå att Lena Andersson redan beskrivit denna lösning: "Allting samtidigt" och pusslar man bara med pusselbitar som gör GM-SE mer misstänkt blir det svårt att komma runt honom.

Kvar i högen av ratade bitar blir väktarnas samtal med SE några minuter på väg ut efter utstämplingen och Robrandts beskrivning av GM som "svartmuskig". Till och med ett korkat barn förstår att de pusselbitarna inte passar in i GM-SE-pusslet.

Man kan också beroende på hur man fantiserar om SEs närvaro vid Grand före och efter bion blanda in en grön dörr som varit olarmad inne i Skandias källare och konstatera att JA pekade ut SE på bild och inte den gröna dörren, så JA kan vi också glömma.

Jag vet att det förekommit en "järnvägsman" från Enskede i utredningen så han kanske vet mer om man bör gå in i tunneln och möta tåget när man väntar på det.

Genom att rensa lite bland fakta så får man bara kvar de bitar som passar in på GM-SE, inte minst när det gäller hans signalement.

Lena Andersson var inte dum då hon rekommenderade denna metodik för att lösa mordet.

"Allt på samma gång (som passar in på SE som var däääär!)"

Lyckas man med detta blir det nästan omöjligt att komma runt SE som mördaren.
Citera
2026-07-19, 19:20
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Tääääby!

Jag har kommit fram till att det är lättare att misstänka GM-SE om han både varit utanför Grand och inte varit det alls före och efter bion. När GM-SE lämnar Skandia kan han gå åt vilket håll som helst, bara han blir mer misstänkt om han går åt just det hållet. SE kan därför inte gått till Bohemia till exempel.

Därför kan GM-SE både gått norrut och mött LOP vilket passar bra ihop med vissa delar av vad NF berättar om Tensonmannen. (Handväskan och den mörka rocken kommer in i bilden senare hos YN.) GM-SE kan också gått söderut och väntat vid Dekorima som IM vittnar om.

Genom att rensa bort sånt som inte passar in och låtsas som om det inte har hänt, ABs stickade och upprullade mössa på GM är en sån sak man får bortse ifrån om GM-SE ska vara skyldig till exempel, kan man välja ut bara de bitar som gör GM-SE mer misstänkt. LP och hennes iakttagelser får därför sorteras bort direkt.

Jag vill påstå att Lena Andersson redan beskrivit denna lösning: "Allting samtidigt" och pusslar man bara med pusselbitar som gör GM-SE mer misstänkt blir det svårt att komma runt honom.

Kvar i högen av ratade bitar blir väktarnas samtal med SE några minuter på väg ut efter utstämplingen och Robrandts beskrivning av GM som "svartmuskig". Till och med ett korkat barn förstår att de pusselbitarna inte passar in i GM-SE-pusslet.

Man kan också beroende på hur man fantiserar om SEs närvaro vid Grand före och efter bion blanda in en grön dörr som varit olarmad inne i Skandias källare och konstatera att JA pekade ut SE på bild och inte den gröna dörren, så JA kan vi också glömma.

Jag vet att det förekommit en "järnvägsman" från Enskede i utredningen så han kanske vet mer om man bör gå in i tunneln och möta tåget när man väntar på det.

Genom att rensa lite bland fakta så får man bara kvar de bitar som passar in på GM-SE, inte minst när det gäller hans signalement.

Lena Andersson var inte dum då hon rekommenderade denna metodik för att lösa mordet.

"Allt på samma gång (som passar in på SE som var däääär!)"

Lyckas man med detta blir det nästan omöjligt att komma runt SE som mördaren.
Jag tycker ändå jag har en ganska bra bild av hur förloppet kan ha gått till med SE som GM och det har jag ju skrivit om tidigare.

De som saknas är "förnekar"-gängets teori - där går ju ingenting ihop.

Han var där efter 5-6 sekunder men samtidigt inte förrän efter 30-60 sekunder.

Hör Lisbeth säga "DEM sprang ditåt"

Han springer efter några minuter in i gränden och bara fram till trappen o (efter poliserna) och tror att någon i DET läget (??) kan ha tagit fel på honom och mördaren trots att det var fullt med folk vid mordplatsen då..

Men redan när han kommer åter efter den väldigt korta löpturen står någon och ger hans signalement vilket han tror att det beror på att någon sett honom springa in i gränden med allt folk i förgrunden.

Han står mitt framför en person som ger hans eget signalement, men personen verkar inte reagera på det.

Han skulle tala om att mördaren hade blå täckjacka och hade nyss sett en sån man i gränden och varit rädd för denne , men nu har han tydligen glömt bort det och rusar rakt in?

Även det konstiga i att i april-förhöret vet han fortfarande inte om han sett LJ eller GM så långt efter mordet som ni tror att han ska ha kommit fram.

Typ lika ologiskt som din påhittade berättelse

Förresten , jag har alltid undrat vad ditt incitament att skriva så mycket är, var du medlem i Contra eller EAP på 80-talet, eller har du bara roligt åt dina egna skriverier ?
Citera
2026-07-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ja TP ansåg att Häggvik låg misstänkt nära Täby och ändå hade han själv varit i Gribbylund i Täby och ätit Tigerkaka hos ME. (TP var dääääär!)

När de får internet i Göteborg kan även TP googla på avståndet mellan Häggvik och Täby.

Edit: Tensonmannen går väl upp i rök bara eller så är han GM. Det finns det många som tror.

Hej vänner och ovänner!
Vi bör notera att ljus kan moduleras av små strukturer. Finns det gott om i Djurriket. Fiskar som skimrar har ofta inte pigment utan har ofta en struktur. Närmsta exempel är cd skivans skimrande.
Sedan uppfattas färger mkt olika av olika personer, män och kvinnor ser inte samma färger på samma sätt. Har bekant som forskat på det. Enligt henne var jag en typisk man :-)
Jag deltog i testerna.
Var Fauzzi färgblind? Är tex första frågan som gör att alla fattar komplexiteten.

AB och YN säger mörk rock.
Citera
2026-07-19, 20:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Dääär har du en poäng!

Man håller ju också de möjliga "tvivlarna" i limbo om man aldrig kommer till slutet på "äääää..." Det blir en slags variant på filibuster, när grammofonskivan har upprepat sig så många gånger att den spruckit och trillat av tallriken.

Det där med Taxin till fel destination vid Häggviksrondellen är ett märkligt argument för att GM-SE skulle vara mördaren. Både för att bussarna faktiskt gick och för att Häggvik inte ligger i Täby.

Varför handlar alla argument om det som SE påstås ha gjort tiden runt mordet och väldigt lite vad man anser att han gjort på mordplatsen i en hypotetisk roll som mördare?

Var det inte någon åklagare som hade som mantra "Tillbaka till Sveavägen" och menade att man borde utreda vad som hände på mordplatsen i första hand och inte så mycket hur långa vokaler de använder i morgon-tv?

Vågade han verkligen ta bussen? 1992 hävdade han att polisen hade hans signalement redan där och då.

Skandia blev en trygg hamn i ett hav av blåljus?

Har inte lyckats utröna om taxin som går i närheten efter kl. 23:50 är samma som gick till den rondellen. Det borde någon kunnig ta en titt på. Det passar i alla händelser med att SE hade lämnat Skandia då, att döma av larmlistan.

Man undrar vad "kaffet" egentligen var ...
Senast redigerad av Dalulven 2026-07-19 kl. 20:07.
Citera
2026-07-19, 20:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag tycker ändå jag har en ganska bra bild av hur förloppet kan ha gått till med SE som GM och det har jag ju skrivit om tidigare.

De som saknas är "förnekar"-gängets teori - där går ju ingenting ihop.

Han var där efter 5-6 sekunder men samtidigt inte förrän efter 30-60 sekunder.

Hör Lisbeth säga "DEM sprang ditåt"

Han springer efter några minuter in i gränden och bara fram till trappen o (efter poliserna) och tror att någon i DET läget (??) kan ha tagit fel på honom och mördaren trots att det var fullt med folk vid mordplatsen då..

Men redan när han kommer åter efter den väldigt korta löpturen står någon och ger hans signalement vilket han tror att det beror på att någon sett honom springa in i gränden med allt folk i förgrunden.

Han står mitt framför en person som ger hans eget signalement, men personen verkar inte reagera på det.

Han skulle tala om att mördaren hade blå täckjacka och hade nyss sett en sån man i gränden och varit rädd för denne , men nu har han tydligen glömt bort det och rusar rakt in?

Även det konstiga i att i april-förhöret vet han fortfarande inte om han sett LJ eller GM så långt efter mordet som ni tror att han ska ha kommit fram.

Typ lika ologiskt som din påhittade berättelse

Förresten , jag har alltid undrat vad ditt incitament att skriva så mycket är, var du medlem i Contra eller EAP på 80-talet, eller har du bara roligt åt dina egna skriverier ?

Just det! Han springer rakt in i gränden trots att han sett en skrämmande figur där. Visserligen har polisen sprungit före, men det är väl inget man normalt skulle våga sig på. Eller var alla Clint Eastwood på den här tiden? Man kan ju undra när HJ blåser in utan att tveka, med kärran fullastad med ungdomar ...
Citera
2026-07-19, 20:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vågade han verkligen ta bussen? 1992 hävdade han att polisen hade hans signalement redan där och då.

Skandia blev en trygg hamn i ett hav av blåljus?

Har inte lyckats utröna om taxin som går i närheten efter kl. 23:50 är samma som gick till den rondellen. Det borde någon kunnig ta en titt på. Det passar i alla händelser med att SE hade lämnat Skandia då, att döma av larmlistan.

Man undrar vad "kaffet" egentligen var ...
Taxin är verkligen ett hett spår? Hur resonerar du där?

Det är TP som använt Lena Anderssons "allt-på-samma-gång-lösning" och försökt få med taxiresan då Wesslén kontaktade polisen redan 1 mars.

Det kan ha rört sig om Cirkelkaffe som återinfördes i sortimentet 1984 efter att tagits bort 1981. Det låg en Konsumbutik nära systembolaget på Sveavägen redan 1986. Kanske slank SE in där och köpte Cirkelkaffe på väg till bolaget, trots att han var moderat?
Citera
2026-07-19, 23:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Taxin är verkligen ett hett spår? Hur resonerar du där?

Det är TP som använt Lena Anderssons "allt-på-samma-gång-lösning" och försökt få med taxiresan då Wesslén kontaktade polisen redan 1 mars.

Det kan ha rört sig om Cirkelkaffe som återinfördes i sortimentet 1984 efter att tagits bort 1981. Det låg en Konsumbutik nära systembolaget på Sveavägen redan 1986. Kanske slank SE in där och köpte Cirkelkaffe på väg till bolaget, trots att han var moderat?

Wessléns taxi är förvisso intressant, då den mannen har en del likheter med SE.

Men det kan ha avgått en annan taxi vid ungefär samma tid från området.

Den som står med i taxi-utredningen.

Ska vi kalla det för "två olika taxis"-teorin?
Citera
2026-07-20, 00:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Wessléns taxi är förvisso intressant, då den mannen har en del likheter med SE.

Men det kan ha avgått en annan taxi vid ungefär samma tid från området.

Den som står med i taxi-utredningen.

Ska vi kalla det för "två olika taxis"-teorin?
Var kommer teorin att mördaren åkte taxi efter mordet ifrån? Vem har hittat på det?

Menar du att du tror att efterspelsvittnet SE kan ha åkt taxi till Häggviksrondellen?

Ja, då borde det funnits två olika taxibilar. En för den verkliga mördaren och en helt annan till SE.
Citera
2026-07-20, 00:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Var kommer teorin att mördaren åkte taxi efter mordet ifrån? Vem har hittat på det?

Menar du att du tror att efterspelsvittnet SE kan ha åkt taxi till Häggviksrondellen?

Ja, då borde det funnits två olika taxibilar. En för den verkliga mördaren och en helt annan till SE.

SE lär initialt ha sagt att han tog taxi hem.

Denna tråd handlar om SE-GM.

Har ingen aning om vart han åkte, eller med vilken taxi. Men det kanske finns något i det hela.

Han hade åkt de olika kvällsalternativen i kollektivtrafiken hundratals gånger.

Så att hitta på en story om detta kan inte vara så svårt för honom, det går på autopilot.
Citera
2026-07-20, 00:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE lär initialt ha sagt att han tog taxi hem.

Denna tråd handlar om SE-GM.

Har ingen aning om vart han åkte, eller med vilken taxi. Men det kanske finns något i det hela.

Han hade åkt de olika kvällsalternativen i kollektivtrafiken hundratals gånger.

Så att hitta på en story om detta kan inte vara så svårt för honom, det går på autopilot.
Du får nog läsa TS en gång till för att förstå vad denna tråd handlar om.

Uppgifterna om att SE tog taxi är väl i bästa fall lite vaga?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-20 kl. 00:22.
Citera
2026-07-20, 09:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
:

Nu flyttar du målstolparna och menar att GW också säger ett instämmande ”där” lite längre fram. Och visst, det gör han väl, men det var inte hans poäng och inte din heller. Ursprungligen.
"Lite längre fram"? Han hakar på direkt och entusiastiskt Tildes kommentar :
Tilde: Till skillnad mot dom andra var han ju där.
GW: Precis! Och det är en poäng, jag förstår hur utredarna nu tänker. Han var faktiskt dääär etc.

Sedan är det annan sak att det var Tilde som uppmärksammade honom och betonade det han själv tidigare i intervjun tyckte var den "naturliga utgångspunkten i sådan här efterforskning, nu blev det inte så i det här fallet". Den naturliga utgångspunkten var alltså att syna sådana som varit på platsen då det hände.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-20 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in