2026-07-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
En feminist är en person som strävar efter, eller en ideologi som förespråkar, att alla människor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön. Syftet är att uppnå ett helt jämställt samhälle och utmana könsdiskriminering och patriarkala strukturer.

Det är allt jag har att säga i ämnet.
Om jag ska hålla käften eller ej, bestämmer jag själv. Vi har yttrandefrihet i det här landet men du verkar ju vara någon som vill ändra på det.

Visst kan man googla och copypasta in vad Wikipedia säger att feminism är, men den som identifierar sig som feminist är en som endast driver frågan om vad kvinnor har rätt till.

Jag är definitivt ingen motståndare till jämställdhet, men tryck skapar mottryck, och i min bok är feminism lika kontraproduktivt som Maskulinism. Så länge frågor drivs där man bara ser till en halva av en hel, kommer det skapa obalans och en än mer toxisk maskulinitet.

Jag drar alltid öronen åt mig när någon identifierar sig som feminist, inte för att jag tycker att mannen är värd mer, utan för att det är en person som inte ser hela bilden.

Samma sak ser vi med radikalvänstern och ytterkantshögern, idioter som är varandras spegelvända motsvarighet
2026-07-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
De flesta har väl varit mer eller mindre feminister men en jag var ihop med var uttalat icke-feminist. Av mina ex är det den jag haft minst respekt för.

Kan du utveckla varför du har minst respekt för henne?
2026-07-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
En feminist är en person som strävar efter, eller en ideologi som förespråkar, att alla människor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön. Syftet är att uppnå ett helt jämställt samhälle och utmana könsdiskriminering och patriarkala strukturer.

Det är allt jag har att säga i ämnet.
Om jag ska hålla käften eller ej, bestämmer jag själv. Vi har yttrandefrihet i det här landet men du verkar ju vara någon som vill ändra på det.

Det där är din tolkning, de som kallar sig feminist drar det ofta längre än så. Majoriteten har också svårt att förstå jämnställdhet i möjligheter mot jämnställdhet i utfall.

Finns både kvinnor och män som tror på jämnställdhet i fråga om diskriminering men med bibehållna könsroller och accepterar de biologiska skillnaderna mellan könen.

De mest intelligenta kvinnor jag träffat (högt inom samhället) vill inte kalla sig feminister för de vill inte bli förknippade med ideologiserat hjärntvättat pack som skyller alla sina misslyckanden på en grovt generalliserad grupp, ex män.

Njut av din åsiktsfrihet men beter du dig som en tölp kommer ingen vilja lyssna förutom konformister.

Många kvinnor som gormat om feminism och jämnställdhet ångrar sig nu och vill ha "riktiga" män. Min erfarenhet är att högljudda feminister är känslomässigt omogna.
2026-07-19, 18:04
Medlem
LA8PVs avatar
Det gick åt helvete.
Efter 30 års samvaro och 25 års äktenskap tog hon ut svängarna som någon normal man inte kunde följa. Utsvävningar hit och dit. Och oseriös tanke på ekonomi.
Dessbättre fick vi 3 fullt kapabla barn.
Och 5 barnbarn som alla är ok.
2026-07-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Det stämmer tyvärr inte, se SCB. Jobbar förövrigt själv på en kvinnodominerad arbetsplats och jag har av någon anledning runt 4-5000 högre lön än kvinnor med liknande roller och erfarenhet. Notera att jag har inte bytt arbete för att höja min lön. Aldrig riktigt fattat varför det är så.

https://www.scb.se/pressmeddelande/lonegapet-mellan-konen-storst-bland-hogavlonade/

Vad är det du anser är konstigt med att kvinnor vill köra bil? Jag och min fru brukar dela på det, även om jag kör lite mer så känns det viktigt att vi båda får underhålla vår körvana. Låter mer som att du vill köra bil ”bara för att”. Har du reflekterat på vad du har för liknande vanor?

Vidare, är du i en relation just nu eller har du varit i en lång fungerande relation?

Okej, så de kvinnor du jobbat linjärt med har fått sämre löneutveckling än dig, för att du är man?

Jag jobbade på en kvinnodominerad arbetsplats men i en mansdominerad bransch, där hade jag sämst lön så länge jag hade minst arbetslivserfarenhet.

Innan jag pluggade på universitetet var det en stor medial diskussion om varför det skiljde så mycket i ”arbetaryrken”, och det är inte särskilt konstigt. I den branschen jag var, som jämfördes med frisörer och undersköterskor, dog ett antal anställda varje år och allvarliga arbetsskador var vanligt. De få kvinnor som valde den branschen hade samma lön som männen, men det var som sagt få.

Idag som tjänsteman ser jag också hur gruppen män oftare väljer att hoppa runt, förhandla och pressa löner, medans kvinnor lätt blir bekväma och prioriterar trygghet. Jag ser liksom inte en onaturlig skillnad någonstans- förutom kanske bland höga chefer där det kanske enda problemet finns, där det är möjligt att det finns en patriarkal ordning i vissa fall.

Men den ”patriarkala” ordningen drabbar lika mycket männen utanför rätt krets som den drabbar kvinnor.
2026-07-19, 18:10
Medlem
Imnshos avatar
Gissar att dom har rejäla armhåleburr och yviga buskar i lårviken?

Å andra sidan finns det en myt om att kvinnor som är "framåt" i vardagslivet går igång på att vara underdånig i sängen.

Kanske dessa "Karens" vill bli handcuffade och få en gagball i käften medan toffelhjälten spänner på feministen brutalt i tvåan?
2026-07-19, 18:11
Medlem
heliotrops avatar
Beror väl på vad det är för feminist tänker jag.
Om man är för jämlikhet och att tjejer ska ha samma möjligheter som killar, ja då är det väl inte svårt? Om det är en sån som hatar män så är det ju lite mer av en, hmm utmaning. 🤔🤣 Vissa män är ju helt kuvade under såna kvinnor. Läskigt. Man förstår att det inte håller. Som man och kvinna ska man samarbeta, vara rara och omtänksamma mot varandra. Man ska inte utmåla det andra könet som en fiende. Varför är man (kvinna) inte lesbisk och singel då i såna fall?
Kvinnor som har döttrar och lär dem att män är onda (efter en grisig skilsmässa där det i de flesta fall inte bara är ens fel) är ju rätt onda själva. Sluta ställ kvinnor o män mot varandra vilket för övrigt gäller en del män också.

En fd arbetskamrat bytte efternamn till (typ) Katarinadotter. 😂 Jag frågade lite försiktigt om hon hade ett jobbigt förhållande till sin pappa, om han hade varit taskig mot henne? - nä inte alls det var bara att det var en sån patriarkal struktur att heta typ Persson 🤣
2026-07-19, 18:38
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Kan du utveckla varför du har minst respekt för henne?
Inte min grej, vill ha någon som matchar ens värderingar, nån som har ett socialt liv utanför förhållandet och lite framtidsutsikter.
2026-07-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Att ha sex med en man är förtryck.
Kan inte kvinnor försöka ha sex med en man utan att hålla på och förtrycka honom samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Läs Adrienne Rich. OG feminist.

Adrienne Rich argued that heterosexuality is not natural or intrinsic to humans

Här blev det genast lite roligt. Spontant undrar man ju om hon har en endaste häst i stallet.
Utan fortplantning mellan män och kvinnor dör arten ut genast. Så "fortplantning mellan män och kvinnor" får ses som det mest naturliga man kan tänka sig.
2026-07-19, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan inte kvinnor försöka ha sex med en man utan att hålla på och förtrycka honom samtidigt.

Här blev det genast lite roligt. Spontant undrar man ju om hon har en endaste häst i stallet.
Utan fortplantning mellan män och kvinnor dör arten ut genast. Så "fortplantning mellan män och kvinnor" får ses som det mest naturliga man kan tänka sig.
Hade du inte känt dig förtryckt om en man penetrerat dig i alla hål?
2026-07-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Min fru är feminist och jag själv faktiskt.
På så sätt att vi tycker att människor skall behandlas lika oavsett kön.
och att det är framförallt, men inte enkom, kvinnor som är mest diskriminerade.
men vi är båda dessutom maskulinister och ser även de områden där män är diskriminerade vilket en rödögd feminist inte vill erkänna.
Så vi kanske inte kan kallas för varre sig feminister eler maskulinister utan människoister

Feminist och maskulinist?

Varför inte bara kalla dig humanist?
2026-07-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Okej, så de kvinnor du jobbat linjärt med har fått sämre löneutveckling än dig, för att du är man?

Jag jobbade på en kvinnodominerad arbetsplats men i en mansdominerad bransch, där hade jag sämst lön så länge jag hade minst arbetslivserfarenhet.

Innan jag pluggade på universitetet var det en stor medial diskussion om varför det skiljde så mycket i ”arbetaryrken”, och det är inte särskilt konstigt. I den branschen jag var, som jämfördes med frisörer och undersköterskor, dog ett antal anställda varje år och allvarliga arbetsskador var vanligt. De få kvinnor som valde den branschen hade samma lön som männen, men det var som sagt få.

Idag som tjänsteman ser jag också hur gruppen män oftare väljer att hoppa runt, förhandla och pressa löner, medans kvinnor lätt blir bekväma och prioriterar trygghet. Jag ser liksom inte en onaturlig skillnad någonstans- förutom kanske bland höga chefer där det kanske enda problemet finns, där det är möjligt att det finns en patriarkal ordning i vissa fall.

Men den ”patriarkala” ordningen drabbar lika mycket männen utanför rätt krets som den drabbar kvinnor.

Det är väldigt svårt att säga. Uppenbarligen har vi olika upplevelser. Då håller jag mig till SCB:s statistik, de delar upp skillnaderna mellan de olika nivåerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in