Citat:
Ursprungligen postat av
Undermedvetenh3t
Det stämmer tyvärr inte, se SCB. Jobbar förövrigt själv på en kvinnodominerad arbetsplats och jag har av någon anledning runt 4-5000 högre lön än kvinnor med liknande roller och erfarenhet. Notera att jag har inte bytt arbete för att höja min lön. Aldrig riktigt fattat varför det är så.
https://www.scb.se/pressmeddelande/lonegapet-mellan-konen-storst-bland-hogavlonade/
Vad är det du anser är konstigt med att kvinnor vill köra bil? Jag och min fru brukar dela på det, även om jag kör lite mer så känns det viktigt att vi båda får underhålla vår körvana. Låter mer som att du vill köra bil ”bara för att”. Har du reflekterat på vad du har för liknande vanor?
Vidare, är du i en relation just nu eller har du varit i en lång fungerande relation?
Okej, så de kvinnor du jobbat linjärt med har fått sämre löneutveckling än dig, för att du är man?
Jag jobbade på en kvinnodominerad arbetsplats men i en mansdominerad bransch, där hade jag sämst lön så länge jag hade minst arbetslivserfarenhet.
Innan jag pluggade på universitetet var det en stor medial diskussion om varför det skiljde så mycket i ”arbetaryrken”, och det är inte särskilt konstigt. I den branschen jag var, som jämfördes med frisörer och undersköterskor, dog ett antal anställda varje år och allvarliga arbetsskador var vanligt. De få kvinnor som valde den branschen hade samma lön som männen, men det var som sagt få.
Idag som tjänsteman ser jag också hur gruppen män oftare väljer att hoppa runt, förhandla och pressa löner, medans kvinnor lätt blir bekväma och prioriterar trygghet. Jag ser liksom inte en onaturlig skillnad någonstans- förutom kanske bland höga chefer där det kanske enda problemet finns, där det är möjligt att det finns en patriarkal ordning i vissa fall.
Men den ”patriarkala” ordningen drabbar lika mycket männen utanför rätt krets som den drabbar kvinnor.