2026-07-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
För mig är det egalt huruvida andra skaffar barn eller ej.

Jag kommenterar aldrig barnlösa i bekantskapskretsen.

Dock så lyfter jag fram min egen erfarenhet av tiden före och efter att ha välsignats med barn.

Men tämligen många besitter en väldigt negativ syn på relationer och barn, inte minst i denna tråd.
Ja men du ser väl vilka det är?
Oskulder som är arga för att de tycker det är orättvist att de som kan uppföra sig har fått ett mer innehållsrikt liv än de själva.
Att de skulle kunna ändra sitt beteende är inget de tänkt på tyvärr.
Så det jag nästan redan hade förstått när jag skapade tråden har jag fått bekräftat nu.
Det är inte att de blir konstiga för att de inte fick barn, de var det redan från start.

Ska samhället bara acceptera det? Eller bör samhället aktivt lära ut hur man beter sig för att fler medborgare ska driva samhället på ett vuxet och ansvarstagande vis?

Jag tror det allra flesta har kapacitet att bli vuxna ansvarstagande medborgare om de får rätt styrning.
Citera
2026-07-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja men du ser väl vilka det är?
Oskulder som är arga för att de tycker det är orättvist att de som kan uppföra sig har fått ett mer innehållsrikt liv än de själva.
Att de skulle kunna ändra sitt beteende är inget de tänkt på tyvärr.
Så det jag nästan redan hade förstått när jag skapade tråden har jag fått bekräftat nu.
Det är inte att de blir konstiga för att de inte fick barn, de var det redan från start.

Ska samhället bara acceptera det? Eller bör samhället aktivt lära ut hur man beter sig för att fler medborgare ska driva samhället på ett vuxet och ansvarstagande vis?

Jag tror det allra flesta har kapacitet att bli vuxna ansvarstagande medborgare om de får rätt styrning.

Vilka är oskulder? Vilka kan inte uppföra sig? De flesta lever ett "vuxet" liv där de arbetar och bidrar enligt sin förmåga och låter de som vill skaffa barn göra det. Du verkar däremot inte förstå det utan bara utgår från några observationer i din nära omgivning.

Sen går det inte bara att ändra på sitt beteende då det är väldigt långt beroende på biologin, vilket påverkar sånt som hur man klarar stress, uppfattar situationer, förstår sociala situationer, fumlar och är tankspridd etc. Tabula rasa koncept är bara trams och inget samhälle, inte ens totalitära sådana, kommer att kunna "styra" en till att bli en medelsvensson, vilket i sig skulle vara något fruktansvärt.
Citera
2026-07-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Vilka är oskulder? Vilka kan inte uppföra sig? De flesta lever ett "vuxet" liv där de arbetar och bidrar enligt sin förmåga och låter de som vill skaffa barn göra det. Du verkar däremot inte förstå det utan bara utgår från några observationer i din nära omgivning.

Sen går det inte bara att ändra på sitt beteende då det är väldigt långt beroende på biologin, vilket påverkar sånt som hur man klarar stress, uppfattar situationer, förstår sociala situationer, fumlar och är tankspridd etc. Tabula rasa koncept är bara trams och inget samhälle, inte ens totalitära sådana, kommer att kunna "styra" en till att bli en medelsvensson, vilket i sig skulle vara något fruktansvärt.
Men om du fått styrning tidigt i livet kanske det inte gått så illa med dig?
Tror det är få som är hopplösa fall.
Citera
2026-07-19, 18:27
Medlem
Citat:

Inte illa på så sätt att jag är missbrukare, har assistans, är sjukpensionär (ännu) eller kroniskt arbetslös. Samhället kräver däremot mycket, mycket mera än så och jag får fokusera en hel del på att klara av vardagen och ett relativt enkelt arbete. Efter det behöver jag lugna ner mig och då kommer barn inte på frågan. Poängen är att man inte ska tro att en barnlös borde ha barn, även om det utåt sett kan se ut som att inga hinder finns.
Citera
2026-07-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Inte illa på så sätt att jag är missbrukare, har assistans, är sjukpensionär (ännu) eller kroniskt arbetslös. Samhället kräver däremot mycket, mycket mera än så och jag får fokusera en hel del på att klara av vardagen och ett relativt enkelt arbete. Efter det behöver jag lugna ner mig och då kommer barn inte på frågan. Poängen är att man inte ska tro att en barnlös borde ha barn, även om det utåt sett kan se ut som att inga hinder finns.
Nej du ska nog inte ha barn. Men om de styrt upp dig tidigt kunde det sett annorlunda ut.
Citera
2026-07-19, 18:39
Medlem
Citat:
Nej du ska nog inte ha barn. Men om de styrt upp dig tidigt kunde det sett annorlunda ut.

Nej, det hade det inte. Man föds med vissa egenskaper och de kan påverka ens vilja att ha barn och kapacitet att fungera. Vissa är t.ex. autister och vissa är bara introverta. Styrning har man fått så att man klarar att fungera någorlunda självständigt men att ta hand om ett barn kommer aldrig att fungera. Styrning kan inte ändra på hjärnstrukturen och kemin.

Låt de som är av bra material avla av sig. Vi lever inte längre i ett agrarsamhälle där man måste skaffa massor av barn, men själv hade jag nog bara blivit en byfåne eller dräng utan barn.
Senast redigerad av Delex 2026-07-19 kl. 18:42.
Citera
2026-07-19, 18:39
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Alla har ju valet?

Finns många jag känner som är utan barn eller valt att vara utan och det är helt okey det med

Barn behöver tid och livet kanske är annorlunda utan barn då man gör andra saker än att passa en unge?

Att bry sig för mycket om världen kan ändra ens inställning så man fastnar i det negativa och då är det inte lika "vackert" att skaffa ett barn när man tror att barnen får lida. Verkligheten är ju snarare tvärtom. Varje dag är en gåva men det har väl glömts bort när informationen vi får till oss varje dag, vilket var en omöjlighet för i tiden när samhället var "analogt". Så vår analoga processor klarar inte av vårt moderna samhälle och därefter kommer konsekvenserna som att man tror att man inte ska skaffa barn och då gör man inte det helt enkelt.

Man kanske inte vågar? Man skriver hellre sin egen berättelse i efterhand och försvarar ens egna beslut istället för att se framåt och se om man ska ompröva beslutet att skaffa barn eller inte.
Citera
2026-07-19, 18:43
Avstängd
EpicUsernames avatar
Tycker tvärtom se extremt många problem hos folk som har barn, det är väldigt krävande och utmattande. Extremt mycket stress, psykisk ohälsa t.ex.
Dagens moderna liv gör det svårare att uppfostra barnen. Eller föräldrar som har problem själv och inte kan uppfostra barnen.

TS förmedlar en falsk bild av verkligheten, extremt vinklat och stämmer inte irl rent generellt. Förmodligen ett mutat troll eller någon som är avundsjuk på folket som har mer fritid, friheter, mindre skrik och krav på sig.

Det finns för och nackdelar med att ha barn, dock så verkar majoriteten föräldrar bli rent ut sagt utmattade och önskar få en paus utan skrik, måsten 24/7, dålig sömn och stress nån gång då och då.

Världen ser dessutom otäck ut, korruption, krig överallt, hjärntvätt och propaganda av fascisterna som är ett växande hot (allt fler börjar leva i en lögn, en fantasi som är uppdiktat av högerextrema ormar som får stora pengar för att indoktrinera befolkningen i Sverige, flashback används tyvärr för dessa ändamål med, en hel del gör det för pengar andra har radikaliserats av lögnerna själv).
Senast redigerad av EpicUsername 2026-07-19 kl. 18:48.
Citera
2026-07-19, 18:46
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Om tämligen många sitter med en väldigt negativ syn mot andras val. Jag tycker det är jävligt häftigt att fler och fler hoppar av det vanliga spåret och lever annorlunda. Man behöver inte gå i det redan upptrampade spåret. Vi behöver inte 8 miljarder människor. Evig tillväxt är bara ett jävla påhitt från miljardärer. Så lev ditt liv och håll käft, är mitt mantra jag försöker leva efter.

Det gör faktiskt människan ganska unik. Vi kan inte bara följa våra instinkter, vi kan också välja att inte göra det.
Ja, det är ett vanligt synsätt bland vänsterliberala här i Väst medan de med en mer konservativ syn föder fler barn.

Så att skaffa barn eller ej är även kopplat till ideologi.
Citera
2026-07-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Alla har ju valet?

Finns många jag känner som är utan barn eller valt att vara utan och det är helt okey det med

Barn behöver tid och livet kanske är annorlunda utan barn då man gör andra saker än att passa en unge?

Att bry sig för mycket om världen kan ändra ens inställning så man fastnar i det negativa och då är det inte lika "vackert" att skaffa ett barn när man tror att barnen får lida. Verkligheten är ju snarare tvärtom. Varje dag är en gåva men det har väl glömts bort när informationen vi får till oss varje dag, vilket var en omöjlighet för i tiden när samhället var "analogt". Så vår analoga processor klarar inte av vårt moderna samhälle och därefter kommer konsekvenserna som att man tror att man inte ska skaffa barn och då gör man inte det helt enkelt.

Man kanske inte vågar? Man skriver hellre sin egen berättelse i efterhand och försvarar ens egna beslut istället för att se framåt och se om man ska ompröva beslutet att skaffa barn eller inte.
Hoppas aldrig Greta skaffar barn.
Kan ju aldrig gå väl.
Citera
2026-07-19, 18:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Världshaven är fulla av plast och snart inget annat än odlad fisk kvar. Östersjön är död och fler sjöar och hav följer. Polerna smälter, havsnivån stiger, extremvädret ökar, klimatet är i alldeles för extrem förändring, golfströmmen kollapsar, miljöförstöringen och skogsskövlingen ökar, kina går snart in i Taiwan, risk för världskrig, risk för kärnvapenkrig

Härligt för ungarna och en anledningen att dom bor på TikTok FB o insta o skiter i skolan

Tack mamma o pappa vilken fin framtid vi har, allting så positivt liksom..
Låter jobbigt att besitta en sådan dystopisk bild av världen samtidigt som det finns så mycket positiv utveckling som sker och saker att uppleva.
Citera
2026-07-19, 18:56
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det är ett vanligt synsätt bland vänsterliberala här i Väst medan de med en mer konservativ syn föder fler barn.

Så att skaffa barn eller ej är även kopplat till ideologi.

Nja, jag är mer politiskt år höger så det stämmer då inte in på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in