Citat:
Ursprungligen postat av
Sara6508
För att kunna använda det mot honom i processen. Vet inte juridiken exakt men otrohet ger mig väl fördelar? Eller om jag kan bevisa sexköpen och sätta dit honom på det. Leverage
Om ni bor i Sverige och är svenska medborgare så gäller svensk lag, och här får du inga fördelar ifall din man har varit otrogen. Vi har inga skilsmässoprocesser. Här delas boet bara rakt av på mitten (om ni varit gifta i minst fem år, annars kan beloppen jämkas efter tiden ni varit gifta + sambos, men inte efter något annat).
...men i andra länder är det så, de tysktalande t.ex., att det blir en skilsmässoprocess där båda parterna har advokater som för fram all smuts som finns på den andra parten, samt den egna partens förträfflighet, och sedan avgör domstolen hur mycket var och en ska ha ut av giftorättsgodset, om den ena ska ha rätt till underhåll av den andre o.s.v..
Själv tycker jag faktiskt att det är rätt rimligt - om orsaken till skilsmässan är otrohet, så ska förstås inte den otrogna parten ha ut hälften av den andra partens tillgångar (om han eller hon är den rikare), och sedan leva gott på dessa pengar tillsammans med sin älskare/älskarinna. Detta är ju oerhört stötande och mot det allmänna rättsmedvetandet! Men det krävs ändå ett visst belopp på boet som ska delas för att det ska vara värt det tänker jag, med tanke på både domstols- och advokatkonstnaderna samt alla de inblandade juristernas TID. Man skulle ju kunna ha en regel om att boet (bådas tillgångar minus bådas skulder) måste uppgå till minst en halv miljon kronor för att det ska bli process - och annars bara hälftendela. Eller en hel miljon är kanske rimligare?
Men som det är nu, så tycker jag att du bara ska skicka in skilsmässopapperen och låta bli att krångla mer. Bli av med karl'n så fort som möjligt, och han mår säkert bättre av att slippa ditt snokande också.