2026-07-19, 17:34
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Eller hur! Varför går inte detta att realisera? Om några i skolan var villiga att betala en extra matpeng för en specialkost, vipps så fixar man det till en viss gräns förstås. Vi har massor mad leveransföretag som skulle kunna distribuera denna mat inom en kommun. Torde vara enkelt att sätta upp en sådan modell.

Jag vet faktiskt inte. Undrar om det handlar om att ingen driver frågan eller om det finns juridiska hinder att göra det?

T.ex. att försäljning inte får ske i skolan eller risk för matförgiftning och vem som tar ansvar för om det sker.
Citera
2026-07-19, 17:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
För att? Varje barn ska få äta sig mätta i skolan, eller så kan vi minska skatterna till 0 %. Så får alla skolbarn ha med sig egen mat, så kan vi fortsätta, alla brf blir 100 % privata och avgifterna blir 0kr. Sjukvården 100 % egenfinansierad. Vägar 100 % egenfinansierade osv.

För att de andra barnen klarar uppenbarligen av att äta det som erbjuds. Det är förmodligen inget som helst fel på den bortsett från att den är "för vuxen" för Weras smak (läs: Wera tycker inte om den).
Citera
2026-07-19, 17:35
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Eller hur! Varför går inte detta att realisera? Om några i skolan var villiga att betala en extra matpeng för en specialkost, vipps så fixar man det till en viss gräns förstås. Vi har massor mad leveransföretag som skulle kunna distribuera denna mat inom en kommun. Torde vara enkelt att sätta upp en sådan modell.

Jag vet faktiskt inte. Undrar om det handlar om att ingen driver frågan eller om det finns juridiska hinder att göra det?

T.ex. att försäljning inte får ske i skolan eller risk för matförgiftning och vem som tar ansvar för om det sker.

Oavsett så håller jag med om att det verkligen borde införas.
Citera
2026-07-19, 17:37
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
För att de andra barnen klarar uppenbarligen av att äta det som erbjuds. Det är förmodligen inget som helst fel på den bortsett från att den är "för vuxen" för Weras smak (läs: Wera tycker inte om den).
För att du inte har några barn, men om du får barn och de hade serverat hundbajs utifrån, till dina barn, och de inte önskat äta den, sedan hade en retard på internet kommit och sagt att de är bortskämda.
Citera
2026-07-19, 17:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det var typ skolmaten förr iaf.

Nu är den otroligt mycket bättre (på många skolor i landet inte alla.) Skulle snarare säga att skoleleverna idag är lite väl bortskämda med maten även om det såklart är bra med bra mat

Jag har faktiskt ingen aning om hur maten i vår skola är i dag. Inte heller på äldreboenden eller krim-anstalter. MEN jag vet vad bra mat är och vad en kropp behöver i olika skeden i livet. OCH det kan inte vara svårt att fixa ett trasigt system om man skulle vilja från politiskt håll. DOCK finns inga incitament att förbätta för människan, endast nya regler, lagar och påbud, förbud osv... för oss får, inte för eliten. De kan nog käka maldiviska scallops till frukost varje dag med valfritt bubbel, helt gratis.
Citera
2026-07-19, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t

Naturligtvis kommer det att lyftas fram som "hinder" för att inte rucka båten. Vem tar ansvar om någon får matförgiftning, allergisk chock? eller om en muslim får griskött, eller om någon får i sig nötter, laktos, gluten, kosher.... Ja ingen gräns på vad som kan sätta käppar i hjulen för en sådan plan. MEN OM man har grava kostproblen så ta med egen jävla mat helt enkelt.
Citera
2026-07-19, 17:41
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Naturligtvis kommer det att lyftas fram som "hinder" för att inte rucka båten. Vem tar ansvar om någon får matförgiftning, allergisk chock? eller om en muslim får griskött, eller om någon får i sig nötter, laktos, gluten, kosher.... Ja ingen gräns på vad som kan sätta käppar i hjulen för en sådan plan. MEN OM man har grava kostproblen så ta med egen jävla mat helt enkelt.

Yeah, håller med. Då får man ändra på lagstiftningar och gamla strukturer om så krävs. Ja, det kanske skulle medföra att föräldrarna tar sitt ansvar att lära sitt barn att man äter det som serveras.
Citera
2026-07-19, 17:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
För att du inte har några barn, men om du får barn och de hade serverat hundbajs utifrån, till dina barn, och de inte önskat äta den, sedan hade en retard på internet kommit och sagt att de är bortskämda.

Men nu är det inte hundbajs Wera blir erbjuden utan helt vanlig mat. Det finns såklart en anledning till att Wera och hennes pappa valde att utelämna exempel på mat som Wera anser är för vuxen.
Citera
2026-07-19, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Yeah, håller med. Då får man ändra på lagstiftningar och gamla strukturer om så krävs. Ja, det kanske skulle medföra att föräldrarna tar sitt ansvar att lära sitt barn att man äter det som serveras.

Ja, precis så. Men nu har vi ju en maffia här i Sverige och speciellt inom skolväsendet som säkerligen skulle kriga hårt för att behålla det upplägg som nu råder. Skolan är mer som en testplats för nya produkter, tillsatser, matingredienser... kan man producera billigare mat så blir det högre vinster till de styrande. Om man istället skulle laga RIKTIG mat skulle allt för många producenter bli utan ordrar.
Citera
2026-07-19, 17:49
Medlem
Citat:
Då ska hon inte heller ha spetsbh, men det låter föräldrarna henne ha.

Haha, jag har inte ens lagt märke till det...
Citera
2026-07-19, 17:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Under kriget hade Finland kostnadsfri skollunch, Sverige hade inte detta.
Mina släktingar från Finland, samma svenska ätt i Helsingfors sedan 1600-talet, fick lära sig att sköta grisar, odla potäter, laga mat med mera. Till och med slakta svin. Ingen gick hungrig! -Enligt finsk läroplan!
(Detta var under WWII)

-Och ingen gnällde.
Citera
2026-07-19, 17:56
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Men nu är det inte hundbajs Wera blir erbjuden utan helt vanlig mat. Det finns såklart en anledning till att Wera och hennes pappa valde att utelämna exempel på mat som Wera anser är för vuxen.
Helt vanlig mat, är vad du tror. Nu vet jag självfallet inte exakt vad Wera får och inte får, men på sina håll är det hundbajsliknande mat som serveras. Du lever i illusionen av det gamla Sverige, det kan du fetglömma i dagsläget. Och när Wera säger att maten är usel, så har jag erfarenheterna kring att det kan stämma, medan ni plattskallar här inte har sett ett skit.

Det är således mycket mer sannolikt att Wera talar sanning än att hon överdriver.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ater-eleverna-insekter-till-lunch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in