2026-07-19, 16:45
Medlem
Eller så är det jag som är problemet.

Har ni varit med i situationer där ni umgås med människor men ni känner att det är upp till er hela tiden att ringa,skriva på messenger/snap att hitta på något och aldrig tvärtom?

Tycker att det har varit så i hela mitt liv att jag hela tiden måste kontakta folk för att få något att hända.
Citera
2026-07-19, 16:48
Medlem
Är nog mer regel än undantag när folk börjar få barn
Citera
2026-07-19, 16:51
Moderator
tobess avatar
Jag skulle vilja påstå att det t.o.m. är ytterst vanligt.

Det är väl inte så konstigt heller, där någon gång kring 30-strecket börjar barn, familj, karriärer och annat komma in i bilden. Det kapar bort en hel del av fritiden. Utöver det så falnar intresset att springa på olika nattklubbar och hemmafester, vilket gör att folk inte hör av sig bara av anledningen att få med andra på sådant.

Kvar blir då de vänner och bekanta som man faktiskt tycker om att umgås med i nyktert tillstånd och även det blir mindre än tidigare pga tidigare nämnda saker som tar upp det mesta av tiden.

Kort och gott är vänskaper något man aktivt får jobba på om man vill behålla dom, annars rinner dom ut i sanden.
Citera
2026-07-19, 16:53
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det är vanligt.
Citera
2026-07-19, 16:54
Medlem
Ja tyvärr är det väldigt vanligt.
Citera
2026-07-19, 17:03
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Tycker att det har varit så i hela mitt liv att jag hela tiden måste kontakta folk för att få något att hända.

Det är svårt att svara på. Det beror ju på hur du är som person, hur ditt umgänge är (aktiva, passiva, introverta eller extroverta, lata, osv).

Men det är säkert inte alls ovanligt det du beskriver, en känsla av att man själv måste vara drivande och initiativrik. Om du är sådan, är du bättre än de flesta, och lite ovanlig men på ett bra sätt.

Tyvärr förändras vi ju alla med åldern. Som barn är lek med andra enklare och mer spontan. Men lek har alltid, och hos alla däggdjur, faktiskt varit en förberedelse och träning på att bli vuxen.

Som vuxen får livet mindre fokus på lättsam lek, och mer fokus på pengar och status och sexuellt värde. Vuxna blir mer selektiva vem de vill leka med, och leken måste vara mer "lönsam". Folk har även mindre fritid, pga arbete och plikter mot flickvän och barn, så fritid blir något mer exklusivt och värdefullt. Vissa vill då bara ligga ensamma och kolla fotboll på tvn med en kall öl, utan att vilja umgås.

Så ja kanske "är det du" på så sätt att du har en större önskan om umgänge med kompisar. Har du tjej? Har du barn? Jobbar du heltid?
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-07-19 kl. 17:11.
Citera
2026-07-19, 17:05
Medlem
MrMadoffs avatar
Vem fan orkar ha med folk att göra
Citera
2026-07-19, 17:12
Medlem
Ja när man jobbade o bodde graatiiis hemma levde man liiiveet-
med bilar brudar resor o annat kuul - man hade ju fullservice
hemma.

Sen blev det tråkigt skit o då tappar merparten av folk zuuugeen
o kommer in i det ruttna vardagslivslunket - finns det sen barn o
dam blir de ju ännu meer frustrerade,

Nu talar jag killar/män - hur är motsvarande för damer.

Kommer ihåg på den tiden att man gillade singelmamz. Dom
hade bostäder o var som småbarnsförälder alltid hemma o
då kunde man åka dit o doppa när man inte lyckades på andra
håll - deet var tiiider deet o dååå
Citera
2026-07-19, 17:15
Medlem
Svavelbryggas avatar
Män med jobb och barn får man vara glad om man lyckas träffa en gång per år. Mäns problem är att de ofta måste göra något för att kunna umgås och när de inte har tid till det de brukade så blir det inget. Vi skrattar åt kvinnor som fikar och pratar i telefon, men de är bättre på det där.
Citera
2026-07-19, 17:16
Medlem
Har du själv hört av dig?
Citera
2026-07-19, 17:29
Medlem
bithaxs avatar
Ja över lag så försvinner alla efter universitetet.
Det är inte bara pga barn.

Män med sambo/fru börjar oftast umgås med hennes bekantskapskrets i stället. Eller blir tvingad till. Och hans kontakter, de tynar bort.

Det är kvinnan som är hubben i familjen, och mannen är bara ett bihang lixom.
Senast redigerad av bithax 2026-07-19 kl. 17:33.
Citera
2026-07-19, 17:34
Medlem
Det är dels efter pandemin då alla skulle hålla avstånd och ingen vågade röra varandra. Skrämselpropagandan har pågått i decennier samt TikTok YouTube, facebook och andra osociala medier har tagit över. Ingen får någon kick längre av att göra något riktigt. Allt finns ju på datorn.... Sedan splittring i 100 olika frågor. Är du en Sd are? Fy faan. Trumpinist, fy faan, Putinist, gå o dö, klimatförnekare, Palestinaaktivist, för klimatet, mot HBTQ, för invandring, mot veganer.... Tar aldrig slut muslimer, Israeler, vita män, rasister, .... Ingen kan ju knappt föra diskussioner utan att krocka över dessa skapade konfliktämnen som Radio ständigt repeterar. En marxistisk teknik för att få folket oeniga och okapabla att samlas och förena sig mot det enda verkliga hotet DEN SITTANDE MAKTEN...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in