2026-07-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Kan ju inte vara kul om sånt beteende stannar kvar i vuxen ålder. Jag hade inte velat leva med någon som bara äter Mamma Scans köttbullar, snabbmackaroner och ketchup till middag. Fy vad tråkigt.
Jag har sådana kollegor. Jättetråkigt. Man kan inte para mat med dom, de tror man har grädde i carbonara och vet inte skillnaden på nöt och fläsk.
Citera
2026-07-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Allt var inte bättre förr, minns skolmaten som något äckligt man tvingades i. Idag håller den generellt bättre klass. Det finns dock skolor idag som typ erbjuder köttbullar och makaroner fem dagar i veckan för kräsna elever så kravet har redan tillgodosett på sina håll.
Citera
2026-07-19, 16:36
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Allt var inte bättre förr, minns skolmaten som något äckligt man tvingades i. Idag håller den generellt bättre klass. Det finns dock skolor idag som typ erbjuder köttbullar och makaroner fem dagar i veckan för kräsna elever så kravet har redan tillgodosett på sina håll.

Jag minns att skolmaten under 90-talet var rätt kass. Sen på 2000-talet när jag gick på gymnasiet var de faktiskt ganska bra.

Har hört att chicken nuggets erbjuds som alternativ för vissa. Fy fan att vara så begränsad.
Citera
2026-07-19, 16:36
Medlem
Skicka med henne ett paket kalaspuffar så är det problemet löst
Citera
2026-07-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ingen hänsyn till religiösa dumheter ska tas.

Tycker det verkar sällsynt korkat men att hänsynen kan begränsas, exempelvis behöver inte fläsk serveras varje dag och de dagar det serveras (för det ska självklart inte bort) kan de som på religiösa grunder inte äter gris äta det vegetariska alternativ som bör vara självklart.

Mer avancerad religiös kost såsom kosher ser jag inte som lika självklart trots att jag inte är antisemit. Tycker inte det ska severas pasta med öl heller eller vad pastafarianer nu äter.

Måndag: Fisk
Tisdag: Kyckling
Onsdag: Vegetariskt
Torsdag: Fläsk
Fredag: Nöt

Maten kan varieras näst intill oändligt med lite fantasi och föräldrar kan enkelt lära sig veckodagarnas olika rätter ifall de är rädda för att ungarna ska få äta fisk två gånger samma dag.

Behöver det vara mer komplicerat än så? Eventuellt ska väl ett vegetariskt alternativ serveras dagligen men det vette fan om man som elev i de fallen ska ange att man vill ha specialkost. Annars ser jag det bara som vettigt att alla äter det som serveras förutsatt att maten är bra i övrigt vilket jag ser som en grundförutsättning.

Tycker även att en bra salladsbuffé för ingå.
Citera
2026-07-19, 16:42
Medlem
andan0s avatar
jag ogillae också skolmaten som barn, alltså åt jag ingenting medans de andra åt. min syster var likadan, hon tog däremot med sig en macka till lunch. specialkost är skitsnack, om personen i fråga inte har någon allergi.
Citera
2026-07-19, 16:47
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag hade först tänkt hålla med henne. Det är för att jag antog att skolan hade försökt sig på något restaurangliknande nummer med obskyra rätter eller såser eller liknande.

Till skillnad från spekulationerna i tråden så sökte jag upp vad det var för mat på hennes skola på 3 slumpmässigt valda veckor i rad. Det verkar inte så avancerat alls. Så jag håller inte med henne. Den här maten verkar ok för en skola. Såvida den är tillagad på ett normalt vis och att inte några konstigheter lagts till som inte skrivs ut på matsedeln.

En till brasklapp. Jag är ca 95% saker att jag hittade rätt skola. Men det finns en risk att det inte är rätt skola, och i så fall är slutsatsen jag kom fram till felaktig eftersom underlaget är felaktigt. Generellt håller jag med om idén att skolmat inte ska vara komplicerad.

Som många har påpekat så är hon dock ett barn. Så jag tycker att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Vi alla sa konstiga/felaktiga saker som barn. Ingen förtjänar att bli hånad/utpekad/trakasserad för det.

Här är matsedeln för de 3 veckorna jag sökte upp.

Citat:
Vecka 16, 2026
Med reservation för ändringar. Smaklig måltid!
DAGENS RÄTT
Chili sin carne med ris
DAGENS RÄTT
Fiskgratäng med potatis
DAGENS RÄTT
Potatisbullar med lingonsylt
DAGENS RÄTT
Broccolisoppa med bröd
DAGENS RÄTT
Stekt falukorv med potatismos

Citat:
Vecka 17, 2026
DAGENS RÄTT
Pasta Bolognese
DAGENS RÄTT
Fisk björkeby med dillsås och kokt potatis
DAGENS RÄTT
Pasta med kalkonsås
DAGENS RÄTT
Tomatsoppa med bröd
DAGENS RÄTT
Seitankebab med ris och kall sås

Citat:
Vecka 18, 2026
DAGENS RÄTT
Pasta Carbonara
DAGENS RÄTT
Nasigoreng med vitlökssås
DAGENS RÄTT
Panerad fisk med kall sås och kokt potatis
DAGENS RÄTT
Gulaschsoppa med bröd
DAGENS RÄTT
Första maj
Citera
2026-07-19, 16:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jag hade först tänkt hålla med henne. Det är för att jag antog att skolan hade försökt sig på något restaurangliknande nummer med obskyra rätter eller såser eller liknande.

Till skillnad från spekulationerna i tråden så sökte jag upp vad det var för mat på hennes skola på 3 slumpmässigt valda veckor i rad. Det verkar inte så avancerat alls. Så jag håller inte med henne. Den här maten verkar ok för en skola. Såvida den är tillagad på ett normalt vis och att inte några konstigheter lagts till som inte skrivs ut på matsedeln.

En till brasklapp. Jag är ca 95% saker att jag hittade rätt skola. Men det finns en risk att det inte är rätt skola, och i så fall är slutsatsen jag kom fram till felaktig eftersom underlaget är felaktigt. Generellt håller jag med om idén att skolmat inte ska vara komplicerad.

Som många har påpekat så är hon dock ett barn. Så jag tycker att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Vi alla sa konstiga/felaktiga saker som barn. Ingen förtjänar att bli hånad/utpekad/trakasserad för det.

Det var kanske möjligtvis två rätter på dessa menyer som kanske kunnas ses som "vuxna". Vad är det här för jävla trams man gör nyheter av?
Citera
2026-07-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Får känslan att hon är uppvuxen på halv- och helfabrikat. Har sett sådana ungar långt innan. De klarar inte t ex att äta hemlagade köttbullar för de smakar fel.

Din misstanke är inte obefogad och där tycker jag att skolan har ett ansvar att servera ordentlig, riktig mat så att barnen lär sig. Nu vill jag inte säga att alla mellan 25-35 år är urusla kockar men jag är övertygad om att det i många hem serveras mat av typen du nämner.

Tycker ditt exempel med köttbullar är slående, jag har sett "vuxna" äta köttbullar om det inte är mamms Scans. Har till och med en sådan i släkten även om jag misstänker ett uns av autism i det fallet.

Men annars tänker jag som Stiffinger att Wera och hennes föräldrar under sommaren umgåtts, Wera har gnällt lite och då fått tips på hur man gör om man är missnöjd och vill förändra något.

Visst de hade kunnat skapa ett konto här på Flashback åt henne men har de gett henne rådet att kontakta media för att skapa opinion tycker jag det hedrar. Kanske har de även föreslagit Wera att anordna en namninsamling. Som jag skrivit tidigare behöver ju inte förädrar hålla med sina barn i sak bara för att de lär sina ungar att engagera sig i sånt de tycker är viktigt.

Vi får inte glömma att barnen är framtidens ledare. Tänk när vi sitter där som 90 plusåringar på hemmet och ser hur Wera tillträder sin post som typ hälsominister på grund av att hon tidigt fick lära sig att förändring kommer från handling och att det inte duger att knyta näven i fickan som många tidigare generationer tycks anse.

🫵🫶
Citera
2026-07-19, 16:54
Medlem
karlgunnars avatar
Sådär var min autistiske syster med i den åldern, åt bara makaroner och falukorv i flera år, alltså enbart. Totalvägrade att ens smaka på annan mat.
Citera
2026-07-19, 17:07
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Nej det är OT. Ungefär lika OT som att du var tvungen att kommentera hennes behå. Pedofil vibbar, usch.
Menar du att det är pedofili att notera det som står ut som en sårig tumme på fotot av flickan, nämligen att hon klär sig som en twenty something-slampa samtidigt som hon hävdar att skolmaten är för ”vuxen”?

Det är inte pedofili. Det är observationsförmåga och kritiskt tänkande. Att du omedelbart rör tankarna mot pedofili säger mer om dig än om människorna som noterar vad som syns på bilden.
Citera
2026-07-19, 17:15
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette

Jag ser inte heller något direkt konstigt på matsedeln, och det påminner i stort mycket om den mat jag serverades i skolan för ett antal år sedan. En blandning av helt vanliga rätter och påhitt som man bara hittar i storkök med begränsad budget.

Själva rätterna i sig var sällan problemet, utan snarare utförandet. Kokt potatis som egentligen inte var kokt utan ångad, potatismos som gjordes helt på pulver och vatten och blandades i en cementmixer, "färska grönsaker" som fortfarande var frusna inuti. Dessutom tillagades maten i centralkök och kördes ut till kommunens skola under förmiddagen. Det är helt enkelt väldigt svårt att laga mat i de stora mängder som krävs när det samtidigt inte får kosta något, och allt bara görs med halvfabrikat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in