Jag hade först tänkt hålla med henne. Det är för att jag antog att skolan hade försökt sig på något restaurangliknande nummer med obskyra rätter eller såser eller liknande.
Till skillnad från spekulationerna i tråden så sökte jag upp vad det var för mat på hennes skola på 3 slumpmässigt valda veckor i rad. Det verkar inte så avancerat alls. Så jag håller inte med henne. Den här maten verkar ok för en skola. Såvida den är tillagad på ett normalt vis och att inte några konstigheter lagts till som inte skrivs ut på matsedeln.
En till brasklapp. Jag är ca 95% saker att jag hittade rätt skola. Men det finns en risk att det inte är rätt skola, och i så fall är slutsatsen jag kom fram till felaktig eftersom underlaget är felaktigt. Generellt håller jag med om idén att skolmat inte ska vara komplicerad.
Som många har påpekat så är hon dock ett barn. Så jag tycker att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Vi alla sa konstiga/felaktiga saker som barn. Ingen förtjänar att bli hånad/utpekad/trakasserad för det.
Här är matsedeln för de 3 veckorna jag sökte upp.
Citat:
Vecka 16, 2026
Med reservation för ändringar. Smaklig måltid!
DAGENS RÄTT
Chili sin carne med ris
DAGENS RÄTT
Fiskgratäng med potatis
DAGENS RÄTT
Potatisbullar med lingonsylt
DAGENS RÄTT
Broccolisoppa med bröd
DAGENS RÄTT
Stekt falukorv med potatismos
Citat:
Vecka 17, 2026
DAGENS RÄTT
Pasta Bolognese
DAGENS RÄTT
Fisk björkeby med dillsås och kokt potatis
DAGENS RÄTT
Pasta med kalkonsås
DAGENS RÄTT
Tomatsoppa med bröd
DAGENS RÄTT
Seitankebab med ris och kall sås
Citat:
Vecka 18, 2026
DAGENS RÄTT
Pasta Carbonara
DAGENS RÄTT
Nasigoreng med vitlökssås
DAGENS RÄTT
Panerad fisk med kall sås och kokt potatis
DAGENS RÄTT
Gulaschsoppa med bröd
DAGENS RÄTT
Första maj