2026-07-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Inte riktigt samma sak när man har 300 elever med olika matvanor att jämföra med typ 2-3 egna barn.
Lättare hålla koll på menyn hemma och alla äter.
Man serverar inte önskemat oavsett. Barn måste lära sig att prova nytt, annars kommer de tycka att allt förutom köttbullar och makaroner med ketchup är äckligt resten av livet.

Dejtade en sån tjej en gång, att bara höra henne gnälla över varenda rätt på menyn gjorde att jag reste mig upp och gick. Strax efter swishade jag en hundring och skrev att hon kan ta en burgare på McDonalds.
Citera
2026-07-19, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Gillar din idé!

Jag vill minnas att vi hade en vegetarisk rätt och en vanlig rätt i slutet av grundskolan (2006~). Av de fyra/fem skolorna i kommunen så tror jag att det var ett ”storkök” som lagade maten som sedan värmdes upp när den skulle serveras i respektive skola. Vad gäller sallad och dylikt så hackades de på plats på varje skola. Vet ej om detta var standard i alla kommuner eller om det är samma idag men låter lite likt det du beskriver.

Avseende olika alternativ så tycker jag 4 rätter låter lite hardcore. Där tror jag att man som förälder helt enkelt får jobba med att få sitt barn att våga äta annat. Det är föräldrarna och inte skolans ansvar (även om man så klart kan hjälpas åt i den mån skolan har resurser).

Taxck och varför inte efterskolans lunchtider då barnen käkat klart sälja matlådor av det som blev kvar? Typ 35:- för en matlåda. Säljes till vem helst som vill ha. Ett Swishnummer som går till Skolomsorgen. Pengarna används till priser på innovativa idéer som gör skolan friskare och effektivare och en trivsammare plats att försöka lära sig något på.
Citera
2026-07-19, 16:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men nu handlade det om varför Wera inte var nöjd med maten och vad hon ville skulle serveras istället?

Får känslan att hon är uppvuxen på halv- och helfabrikat. Har sett sådana ungar långt innan. De klarar inte t ex att äta hemlagade köttbullar för de smakar fel.
Citera
2026-07-19, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man serverar inte önskemat oavsett. Barn måste lära sig att prova nytt, annars kommer de tycka att allt förutom köttbullar och makaroner med ketchup är äckligt resten av livet.

Dejtade en sån tjej en gång, att bara höra henne gnälla över varenda rätt på menyn gjorde att jag reste mig upp och gick. Strax efter swishade jag en hundring och skrev att hon kan ta en burgare på McDonalds.

OCH det var inte det jag skrev heller. Att man skulle ha makaroner och falukorv?
4 olika rätter skrev jag. Det ska vara NYTTIGA och NÄRINGSRIKA måltider.
Riktigt kött, riktig fisk, riktig kyckling, vegetariskt med riktiga näringsrika ingredienser.
Det ska vara blandat från olika kulturer i den mån råvaror kan införskaffas. Det är ju minsta problemet i dag. Det ska vara persisk vecka, turkisk vecka thaivecka eller liknande emellanåt så alla får testa olika mat. Viktigaste är att all mat skall beräknas gå åt. Man tar ju inte och jäser en pingvin med inälvor som mongoler käkar och inte heller råa getögon som vissa stammar i Afghanistan käkar, grillat marsvin med sötpotatis går bort då den brända pälsen kan avskräcka får många, tror det var i Peru de käkade hela grillade marsvin....
Citera
2026-07-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad är det för fel på svensk husmanskost? Men även när jag gick i grundskola provade man nya rätter. T.ex. moussaka som många gillade och det blev sedan ett stående inslag i menyn. Man provade många för oss nya rätter men de flesta passade inte våra smaker. Skillnaden då mot idag är att det jobbade en kock på de flesta skolor så maten lagades med känsla och var nylagad när den serverades. Detta förändrades dock snabbt och redan på 80-talet var skolan känd för sämre mat utan vidare smak. Jag har inget emot att prova nya maträtter och det är ju just det roliga med att besöka nya platser och länder.

Men nu handlade det om varför Wera inte var nöjd med maten och vad hon ville skulle serveras istället?

Jo, men alla tycks utgå från att skolmaten hon serveras är föredömlig utan att vi har en aning.

Jag tycker inte det är minsta fel på svensk husmanskost.
Citera
2026-07-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Får känslan att hon är uppvuxen på halv- och helfabrikat. Har sett sådana ungar långt innan. De klarar inte t ex att äta hemlagade köttbullar för de smakar fel.
Haha, något jag faktiskt varit med om. Dessutom krävde ungarna olika sorters helfabrikat av köttbullar, och mamman accepterade.
Citera
2026-07-19, 16:17
Medlem
Dom är ju inte så stora 12-13-14 år och så med små magar och blir mätta fort, då räcker det kanske ofta med ett bra salladsbord där de själva kan plocka till sig vad de vill ha och sen en brödbit till det. En del kanske känner närmast äckel inför stora lass av lagad mat och blir trötta resten av dagen av det.
Citera
2026-07-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jo, men alla tycks utgå från att skolmaten hon serveras är föredömlig utan att vi har en aning.
Arbetade en kort tid på en skola, dock inte med utbildning, men jag kunde äta i deras restaurang.

Maten var banne mig helt fantastisk. Och ett salladsbord som man knappast kunde se på en vanlig lunchrestaurang. Det enda negativa var väl att det inte fanns läsk som dryck. Eller öl som i lumpen.
Citera
2026-07-19, 16:21
Medlem
godboys avatar
Förr serverades det en maträtt per dag, och du åt det som serverades. Vi har det väldigt bra i Sverige som skolbarn, det är inte i alla länder man får mat på skolan ordnad av "staten". Jag kan sträcka mig till att man serverar två rätter per dag, fisk eller kött. Ät eller så får du ha med dig själv. Ingen hänsyn till religiösa dumheter ska tas.
Citera
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
OCH det var inte det jag skrev heller. Att man skulle ha makaroner och falukorv?
4 olika rätter skrev jag. Det ska vara NYTTIGA och NÄRINGSRIKA måltider.
Riktigt kött, riktig fisk, riktig kyckling, vegetariskt med riktiga näringsrika ingredienser.
Det ska vara blandat från olika kulturer i den mån råvaror kan införskaffas. Det är ju minsta problemet i dag. Det ska vara persisk vecka, turkisk vecka thaivecka eller liknande emellanåt så alla får testa olika mat. Viktigaste är att all mat skall beräknas gå åt. Man tar ju inte och jäser en pingvin med inälvor som mongoler käkar och inte heller råa getögon som vissa stammar i Afghanistan käkar, grillat marsvin med sötpotatis går bort då den brända pälsen kan avskräcka får många, tror det var i Peru de käkade hela grillade marsvin....

Jag tycker att ni båda har rätt. Men så tycker jag att ni säger typ samma sak också..
Let there be peace in the east, peace in the west
You roots, you radicals and all the rest
Peace up north, peace down south
Peace in the ghettoes all round about

We are all in a one and one in all
So throw away the guns and the war's all gone
So throw away the hunger and the war's all gone
So throw away the fighting and the war's all gone
So throw away the grudges and the war's all gone
Citat:
Arbetade en kort tid på en skola, dock inte med utbildning, men jag kunde äta i deras restaurang.

Maten var banne mig helt fantastisk. Och ett salladsbord som man knappast kunde se på en vanlig lunchrestaurang. Det enda negativa var väl att det inte fanns läsk som dryck. Eller öl som i lumpen.

Jag har också haft förmånen att äta på en hel del skolor i vuxen ålder och håller självklart med dig. Visst, en del skolor har väl haft lite sisådär mat men de flesta är ju klart jämförbara med en genomsnittlig lunchrestaurang och en del har ju mat som är helt fenomenal.

❤️🌈😃
Senast redigerad av Mechila 2026-07-19 kl. 16:25.
Citera
Medlem
Hygrotorks avatar
Alltså var jag undantag när jag växte upp och faktiskt vågade testa olika maträtter? Samt åt i princip allt som serverades? Har det blivit värre nu?

Kan ju inte vara kul om sånt beteende stannar kvar i vuxen ålder. Jag hade inte velat leva med någon som bara äter Mamma Scans köttbullar, snabbmackaroner och ketchup till middag. Fy vad tråkigt.
Citera
2026-07-19, 16:25
Medlem
tycker det borde vara 2-2 alternativ.
1 ett vegetariskt
1 kött/fisk/fågel
ev kanske dagens soppa/sallad

äter barnet bara köttbullar o pasta? kanske farsan misslyckats hemma med o lära barnet vad riktigt mat är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in