2026-07-19, 10:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du vill att jag ska ge upp? Att jag inte längre ska be om bevis för att Gud finns trots att du tjatar på om att de finns?
Du diskuterar ju inte ens, detta är inget argument och ingen debatt. Det finns inget att ge upp för du är inte ens med, du bara repeterar "jag vill se bevis" och "kontakta en vetenskaplig tidskrift" om och om igen, det gills inte som ett argument, det är bara du som trollar.
Citera
2026-07-19, 10:28
Medlem
Citat:
Jag skriver att jag gärna vill se bevis på att Gud finns.

Och att jag inte förstår varför troende känner att de måste tjata om att de har bevis, att det borde räcka med att de har en tro. Eller personliga bevis.

Haha så oskuldsfullt då - du ”vill gärna se bevis”, medans de som serverar dig bevis ”tjatar”.
Och så landar du igen med det räcker igentligen med tro….och nu adderar med ”personliga bevis” ….. som jag antar du inte vill höra om, fast du inleder med att du ”gärna vill se” bevis.

Alltså, vet du ens vad du vill vill med detta, du framstår som förvirrad
Citera
2026-07-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du diskuterar ju inte ens, detta är inget argument och ingen debatt. Det finns inget att ge upp för du är inte ens med, du bara repeterar "jag vill se bevis" och "kontakta en vetenskaplig tidskrift" om och om igen, det gills inte som ett argument, det är bara du som trollar.
Om du slutar med att påstå att du har bevis för att Gud finns så ska du se att diskussionen kan gå framåt. Men så länge du är låst vid det så är det som det är.
Citera
2026-07-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Alltså, vet du ens vad du vill vill med detta, du framstår som förvirrad
Jag är väl jättetydlig. Vill se de där bevisen.
Citera
2026-07-19, 11:13
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Jo men satan kan du få bevis för.
Hatarlivet.
Den som förkastar Jesus går förlorad. För evigt.
Citera
2026-07-19, 16:24
Medlem
Bando-Meidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det faktum att vare sig massa eller energi kan uppstå av sig själv

Men det kan det, och det gör det, hela tiden, överallt. Virtuella partikelpar skapas ständigt i vakuum, men de förintas vanligen omedelbart. Totalenergin för förloppet är exakt 0.
Citera
2026-07-19, 16:44
Medlem
Citat:
Jag förklarade bara att det du påstod var ett gudsbevis inte alls var det.

Du är välkommen att visa att det du hävdar faktiskt stämmer. Att det står så i Bibeln är ingen garanti för att det är sant.

Det står också i Bibeln att en hare är en idisslare och att en fladdermus är en fågel. Det är inte sant.

I Tredje Moseboken 11:20 talas det om "bevingade fyrbenta smådjur". Det finns inga sådana. Alla flygande insekter har som bekant sex ben.

I Matteusevangeliet 13:31–32 säger Jesus att senapskornet är det minsta av alla frön på jorden. Det är heller inte sant. Det finns ett otroligt stort antal frön som är mindre.

I Josua 10:12–13 befaller Josua solen och månen att stå stilla på himlen för att förlänga dagen. Ur ett modernt astronomiskt perspektiv är det jorden som roterar kring sin egen axel som får solen och månen att se ut som om de rör sig, så det är i så fall jordens rotation som skulle ha behövt stanna.

Det är bara några felaktigheter i Bibeln, så att hävda att något är sant bara därför att det står i Bibeln är inte nödvändigtvis korrekt.
Nej, det går helt enkelt inte att hitta fel i Bibeln, men det går såklart att konstruera fel av illvilja, men sånt genomskådas lätt med vanligt förnuft och logik.

- Fladdermöss föll helt enkelt under klassificering flygfä [som är orena och inte ska ätas , de klassificerades såklart inte specifikt som fågel.

- Harar/kaniner idisslar inte efter modern definition, men dom äter sin avföring, vilket under Biblisk tid sannolik definierades som form av idisslande, så lyckligtvis beskaffade Gud dessa djur inte med kluvna hovar.

- Insekter- med ”fyra” ben är såklart att sätta fokus på vilka insekter som gör vad med de två övriga benen, vilket bestämmer vilka är att ätas och vilka är smutsiga.

- Sol och måne stod still. - Solen och månen mätte man tid efter. Att dessa stod still handlar i det specifika bibliska sammanhanget om en metafor likt ” som att tiden stod still”, det var ju fältslag på gång och i det intensiva mentala fokus som infaller sig i sådana bataljer ter sig tid och rum att sakta ner och omdefinieras.

- Senap var såklart en väldigt vanlig ört vida känd och förstådd i regionen, så en senapsfrö metafor var bra passande.
Citera
2026-07-19, 20:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bando-Meido
Men det kan det, och det gör det, hela tiden, överallt. Virtuella partikelpar skapas ständigt i vakuum, men de förintas vanligen omedelbart. Totalenergin för förloppet är exakt 0.
Jo, fast nu menade jag naturligtvis påtaglig materia och påtaglig energi som blir kvar.
Det trodde jag var uppenbart, men tydligen inte.
Citera
2026-07-19, 20:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej, det går helt enkelt inte att hitta fel i Bibeln, men det går såklart att konstruera fel av illvilja, men sånt genomskådas lätt med vanligt förnuft och logik.

- Fladdermöss föll helt enkelt under klassificering flygfä [som är orena och inte ska ätas , de klassificerades såklart inte specifikt som fågel.

- Harar/kaniner idisslar inte efter modern definition, men dom äter sin avföring, vilket under Biblisk tid sannolik definierades som form av idisslande, så lyckligtvis beskaffade Gud dessa djur inte med kluvna hovar.

- Insekter- med ”fyra” ben är såklart att sätta fokus på vilka insekter som gör vad med de två övriga benen, vilket bestämmer vilka är att ätas och vilka är smutsiga.

- Sol och måne stod still. - Solen och månen mätte man tid efter. Att dessa stod still handlar i det specifika bibliska sammanhanget om en metafor likt ” som att tiden stod still”, det var ju fältslag på gång och i det intensiva mentala fokus som infaller sig i sådana bataljer ter sig tid och rum att sakta ner och omdefinieras.

- Senap var såklart en väldigt vanlig ört vida känd och förstådd i regionen, så en senapsfrö metafor var bra passande.

Jo, såklart. Att hitta på undanflykter för fel är hur hjärntvätten håller tätt.
Citera
2026-07-20, 01:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, såklart. Att hitta på undanflykter för fel är hur hjärntvätten håller tätt.
Vad är din åsikt om ateister som förvandlas till predikanter efter en nära döden upplevelse?
Citera
2026-07-20, 03:03
Medlem
Citat:
Jag är väl jättetydlig. Vill se de där bevisen.
Skapare->Skapar->Skapelse

Du - ”det är inte ett bevis som jag vill ha, jag tycker egentligen att bevis är onödiga, det räcker att man tror, kontakta Aftonbladet”
Senast redigerad av Kirev 2026-07-20 kl. 03:35.
Citera
2026-07-22, 00:12
Medlem
Bando-Meidos avatar
Citat:
Jo, fast nu menade jag naturligtvis påtaglig materia och påtaglig energi som blir kvar.
Det trodde jag var uppenbart, men tydligen inte.

Men den "påtagliga" materia som finns alstrades under en pikosekund under Big Bang, från just virtuella partiklar. De blir "verkliga" om de separeras från varandra, vilket är vad som skedde under inflationsstadiet. Materia är lånad energi, balanserad av själva rumtiden.

Det är mer komplicerat än så, men principiellt är det en bra bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in