Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Klart det räcker för att göra inbrott. Men varför väntade han då till 22 för att försöka få tag i vapen?
Sigge säger ju en helsikes massa olika saker. Vilket även Krusell noterar.
Jag betraktar som du vet Cedergrens erkännande på dödsbädden som något man måste ta på stort allvar. Jag tycker det är märkligt om han valde att komma med rövarhistorier där, även om inget är omöjligt. Om det stämmer så handlar förmodligen mycket av hans tidigare beteende om att undvika att direkt berätta sanningen för att inte definitivt sätta dit CP, inte minst för att han då riskerade att bli medskyldig till mordet som leverantör av vapnet . Samtidigt var han tvungen att berätta något för Thure Nässén och kom därför med olika vaga historier.
Det kan han iofs lika gärna gjort om han inte visste något alls och ville göra Nässén nöjd. Båda varianterna är i sig sannolika.
CP kan vara upptagen länge med att försöka få tag på Sigge. Det handlar ju oavsett CP som mördare eller inte om att Sigge och CP befinner sig på olika platser och går om varandra mellan Sigges bostad och Oxen. Om vi ponerar att de möts först framåt 2200 på Oxen och CP då får amfetamin av Sigge, så vet han ju då eller tror sig veta att det är tomt hos Sigge och att han kan ta sig in dit för att hämta revolvern. Det är ju också teoretiskt möjligt att Sigge gett CP den och förvarat revolvern åt CP och nu ger honom den samtidigt med amfetaminet, förmodligen ovetande om varför CP vill han ut den nu.
En annan variant är att CP har en gömma på Johannes kyrkogård där han hämtar vapnet.
Hur som helst har han tid på sig efter att ha löst amfetaminet. Om han då är motiverad att mörda Palme har han rätt lagom tid på sig. Huvudfrågan här är om han är kapabel till att vänta och planera. Jag anser att allt tyder på det. Han måste inte ha amfetaminet direkt utan är kapabel att vänta eftersom han ändå föredrar att ta det hemma och ha runkorgie. Han har visat att han kan vänta på Sigge vid tillfälle genom att stå utanför hans bostad. Han kan planera och genomföra ett rån med påföljande flykt. Han delar Tingströms och Miekkalinnas känslor för Palme, och tycker man kunde skära halsen av honom.