2026-06-13, 13:03
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hon litade inte på polisen och lät därför bli att uttala sig om saker hon inte vid tillfället ville uttala sig om. Det är vad hon uppgett om referatet av sina uppgifter i förhöret efteråt, t ex i rätten. Det stämmer väl med vad vi vet om Lisbeth Palme och hennes inställning till utredningen. Hon satte andra hänsyn framför att gå polisen till mötes. Det hon uppfattade som din integritet och enligt min uppfattning spelade det också in att hon från början var osäker på om den man hon såg var gärningsmannen. Det blev klart först när hon förstod mer vad som hänt. Vilket inte påverkar själva minnesbilden av mannen.

Vad Lisbeth Palme sa i förhöret vet vi inte. Det är ett konceptförhör där vi endast har tillgång till polisens sammanfattning. Det stämmer alltså inte att Lisbeth Palme i det första förhöret sa att hon inte mindes. Det är en extrapolering av att polisen uppfattade att hon inte hade några detaljer att ge.
Läs det du skriver ett par varv till. Ty det hänger inte ihop. Varken logiskt eller psykologiskt!
Citera
2026-06-13, 13:38
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hon litade inte på polisen och lät därför bli att uttala sig om saker hon inte vid tillfället ville uttala sig om. Det är vad hon uppgett om referatet av sina uppgifter i förhöret efteråt, t ex i rätten. Det stämmer väl med vad vi vet om Lisbeth Palme och hennes inställning till utredningen. Hon satte andra hänsyn framför att gå polisen till mötes. Det hon uppfattade som din integritet och enligt min uppfattning spelade det också in att hon från början var osäker på om den man hon såg var gärningsmannen. Det blev klart först när hon förstod mer vad som hänt. Vilket inte påverkar själva minnesbilden av mannen.

Vad Lisbeth Palme sa i förhöret vet vi inte. Det är ett konceptförhör där vi endast har tillgång till polisens sammanfattning. Det stämmer alltså inte att Lisbeth Palme i det första förhöret sa att hon inte mindes. Det är en extrapolering av att polisen uppfattade att hon inte hade några detaljer att ge.
Det är riktigt att vi bara har polisernas sammanfattning. Vi vet inte hur frågor ställdes och inte heller hur svaren formulerades. Om hon nu var så mån om att det skulle bli rätt borde hon rimligen ha krävt att få granska anteckningarna. Särskilt om hon hade lågt förtroende för utredarna. Och faktiskt också inte nekat bandinspelning utan tvärtom begärt en sådan. Något som inte kan förvrängas.

Lisbet var psykolog och hade läst kurser i kriminologi på hög nivå. Hon visste rimligen att protokoll av denna typ inte förs vidare till media.

Och hur i hela friden skulle ett brottsoffers beskrivning av gm utseende innebära ett hot mot hens personliga integritet?
Citera
2026-07-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så här enkelt är det dock inte.

Lisbeth uppger redan på Sabbatsbergs sjukhus mordnatten att hon sett gärningsmannen. Detta framgår med all önskvärd tydlighet via exempelvis Ingrid Ks och Mårten Ps uppgifter.
Vidare är det osannolikt att hon ögonblick efter skotten missar att för några sekunder betrakta GM, som ju står alldeles intill platsen där OP faller.
Att Lisbeth synes ha betraktat sin makes mördare får ytterligare stöd av vittnesmålet från Inge Morelius. Han har konsekvent och i alla sammanhang understrukit att han har sett Lisbeth betrakta gärningsmannen sekunderna efter dådet.

Dessutom måste läggas till det faktum att Lisbeth Palme konfronterats med mängder av foton på olika individer innan det att hon pekat ut Christer P. Hon har kategoriskt avfärdat samtliga dessa foton..det skall röra sig om hundratals.

Det är helt uppenbart att Lisbeth haft ett ansikte på näthinnan när hon gjort detta. Hon har vidare aldrig påstått att GM haft skägg. Detta undergräver den populära tesen att det skulle ha varit Anders B som hon har förväxlat med mördaren. Anders Bs mest framträdande ansiktsdrag är dennes behåring.

Ja, det där med förväxling med Anders B har jag aldrig förstått. Hon pekade ju upp i gränden medan Anders B stod kvar i porten.
Citera
2026-07-07, 23:28
Medlem
Inga Ålenius - Läste igenom hennes vittnesmål och hittade att hon var helt säker på att Christer Pettersson var i foajén på Grand kl 21.

Jag hittar inget mer om detta, tex nyhet eller kommentar. Är det inte ganska märkligt att det inte uppmärksammats mer?

https://wpu.nu/images/5/56/Pol-1989-08-24_1200-1210_L854-01-C_F%C3%B6rh%C3%B6r_av_Inga_%C3%85lenius_ang%C3%A5e nde_hennes_brev.p df
Citera
2026-07-09, 08:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupiter818
Inga Ålenius - Läste igenom hennes vittnesmål och hittade att hon var helt säker på att Christer Pettersson var i foajén på Grand kl 21.

Jag hittar inget mer om detta, tex nyhet eller kommentar. Är det inte ganska märkligt att det inte uppmärksammats mer?

https://wpu.nu/images/5/56/Pol-1989-08-24_1200-1210_L854-01-C_F%C3%B6rh%C3%B6r_av_Inga_%C3%85lenius_ang%C3%A5e nde_hennes_brev.p df

Tänker att detta bör ställas i perspektivet att hennes uppgifter om detta kommer 1989-08-24.
CP var då känd för allmänheten och dömd i TR. Många var/blev övertygade om hans skuld.

Kollade igenom domslutet i HR och där verkar inte Inga ha åberopats som vittne heller.
Vet inte om Åklagaren ansåg att Roger Östlunds uppgifter var tillräckligt tillförlitliga till att knyta CP till Grand?
Så jag kan nog också instämma i att det är lite märkligt att Åklagaren inte beaktat hennes uppgifter också. (Om än just det att uppgifterna kommer i ett läge då CP redan är dömd)

Tillägg:
Gällande min första mening, så hade åklagaren inga problem att inför resningen i HD 1997 plocka in sent inkomna vittnesuppgifter. Några vittnen som inkom med sina uppgifter samma år, 1997.
Citera
2026-07-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tänker att detta bör ställas i perspektivet att hennes uppgifter om detta kommer 1989-08-24.
CP var då känd för allmänheten och dömd i TR. Många var/blev övertygade om hans skuld.

Kollade igenom domslutet i HR och där verkar inte Inga ha åberopats som vittne heller.
Vet inte om Åklagaren ansåg att Roger Östlunds uppgifter var tillräckligt tillförlitliga till att knyta CP till Grand?
Så jag kan nog också instämma i att det är lite märkligt att Åklagaren inte beaktat hennes uppgifter också. (Om än just det att uppgifterna kommer i ett läge då CP redan är dömd)

Tillägg:
Gällande min första mening, så hade åklagaren inga problem att inför resningen i HD 1997 plocka in sent inkomna vittnesuppgifter. Några vittnen som inkom med sina uppgifter samma år, 1997.

Ja, hennes vittnesmål var väl förverkat i och med hennes första vittneskonfrontation. Rent juridiskt är det väl inget att snacka om men intressant för en nörd som mig.
Citera
2026-07-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ja, hennes vittnesmål var väl förverkat i och med hennes första vittneskonfrontation. Rent juridiskt är det väl inget att snacka om men intressant för en nörd som mig.

Såg nu att Harri Miekkalinna ändrade sitt vittnesmål inför resningen 1997:

Förhör med Harri Miekkalina den 26 mars 1997 (fup del TH s 2201–2245): När Lars Tingström den 20 december 1985 dömdes av hovrätten för olika bombdåd till fängelse på livstid ansåg Harri Miekkalina och Christer Pettersson att Olof Palme hade "det totala ansvaret för domen. Harri Miekkalina kommenterade själv domen med orden: "Kan ingen skjuta den där Palme?" medan Christer Pettersson sa: "Kan ingen skära halsen av Palme?" – Christer Pettersson har berättat för Harri Miekkalina att han på kvällen den 28 februari 1986 väntat på Sigge Cedergren utanför dennes bostad vid Tegnérgatan.
Citera
2026-07-13, 17:32
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Såg nu att Harri Miekkalinna ändrade sitt vittnesmål inför resningen 1997:

Förhör med Harri Miekkalina den 26 mars 1997 (fup del TH s 2201–2245): När Lars Tingström den 20 december 1985 dömdes av hovrätten för olika bombdåd till fängelse på livstid ansåg Harri Miekkalina och Christer Pettersson att Olof Palme hade "det totala ansvaret för domen. Harri Miekkalina kommenterade själv domen med orden: "Kan ingen skjuta den där Palme?" medan Christer Pettersson sa: "Kan ingen skära halsen av Palme?" – Christer Pettersson har berättat för Harri Miekkalina att han på kvällen den 28 februari 1986 väntat på Sigge Cedergren utanför dennes bostad vid Tegnérgatan.
Bekräftas det av poliserna som hade span på Sigges lägenhet den kvällen?
Citera
2026-07-14, 07:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Bekräftas det av poliserna som hade span på Sigges lägenhet den kvällen?

Nej,
De som hade span på Sigges lägenhet under kvällen nämner inget om CP och avslutade ju dessutom sina spaningar "för tidigt". Vid 22-tiden.

Här KE 10862-C där Eklund redogör för tiderna och vad som hände:
https://drive.google.com/file/d/11lAefIFuNvaS5bZLu5Mfm5l4E1TF_One/view
Citera
2026-07-17, 12:26
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej,
De som hade span på Sigges lägenhet under kvällen nämner inget om CP och avslutade ju dessutom sina spaningar "för tidigt". Vid 22-tiden.

Här KE 10862-C där Eklund redogör för tiderna och vad som hände:
https://drive.google.com/file/d/11lAefIFuNvaS5bZLu5Mfm5l4E1TF_One/view
Visst!
Tog nyss en nu kik i Krusells bok. Han var ju en seriös utredare och den mest talföre förespråkaren för CP som gm.
Enligt honom så fick han vapnet av Sigge. I så fall hade Crille ett tidsfönster på blott en timme på för att skaffa fram en puffra. Palmes lämnade ju bion ca 23.05.

Krusell skriver att CP helt enkelt hade tur som kom undan. Det kan man ju skriva under på. Tur i vartenda jäkla avseende.
Citera
2026-07-19, 10:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Visst!
Tog nyss en nu kik i Krusells bok. Han var ju en seriös utredare och den mest talföre förespråkaren för CP som gm.
Enligt honom så fick han vapnet av Sigge. I så fall hade Crille ett tidsfönster på blott en timme på för att skaffa fram en puffra. Palmes lämnade ju bion ca 23.05.

Krusell skriver att CP helt enkelt hade tur som kom undan. Det kan man ju skriva under på. Tur i vartenda jäkla avseende.

Ja, samtidigt så lyckades ju Helin döma CP i TR utan detta "stöd" från poliserna om att han varit vid Grand, Tegnérgatan. Allt kokar ju ned till Lisbeths utpekande på den direkta mordplatsen.

Att CP skulle ha rört sig runt Tegnérgatan 16 kan såklart ha att göra med amfetaminet snarare än att få tag på en revolver. Får nog också plocka upp Palmemordets nakna fakta och se hur Krusell förklarar det.

Gällande tidsfönstret så får man nog också beakta uppgifterna vart Sigge höll hus.(Om nu inte CP hade en nyckel eller om någon annan var hemma hos Sigge)
TK-protokollet är tveksamt, men här vet jag själv inte riktigt vad jag ska tro.

Mellan 13:02-22:51 ringer det ett antal samtal men utan att någon svarar.
Där framgår samtalet med Roger där Roger ska ha sagt att han "blöder som en gris", vilket skulle kunna stämma med uppgifterna om att han skurit sig i fingret och i "närtid" också frågat både på Grand och en Taxichaufför om plåster.
Om det är så, så bör det åtminstone kunna vara samma dag/dygn.
Kanske ett samtal som Roger Ö ringer från Röda Rummet (men då efter mordet?)
Enligt både Sigge och Reine J. så ska de ha suttit bilen vid tiden för mordet.
Citera
2026-07-19, 13:19
Medlem
H24s avatar
Citat:
Visst!

När jag läste Palmemordets nakna fakta (Krusells bok) reagerade jag över ett stycke som resonerade kring om C.P maskerat sig med smink och peruk (!!!) då signalementet på Grandmannen avvek något.

Minns inte ordagrant formuleringen men en helt bisarr teori som gjorde att jag inte kunde lita på någonting i boken efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in