2026-07-18, 12:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hur länge kan man förvara en petflaska med vatten utan att den går söner om den står svalt? Någon som varit med om en som går söner?
Citera
2026-07-18, 13:15
Medlem
Fantens avatar
Har aldrig varit med om att en flaska går söner. Tror inte att dom kan det. Inte heller brukar dom gå sönder av att bara förvaras. Men eftersom TS skrev 'söner' tre gånger, så får vi anta att det är det som han menar.
Citera
2026-07-18, 13:15
Medlem
RiMaXs avatar
Plast (polyester i detta fallet) åldras om det utsätts för UV-stråling eller höga temperaturer. I detta fallet ska det inte vara några större problem med den biten, men låten flaskan stå mörkt och svalt.
Citera
2026-07-18, 13:27
Medlem
pn222jws avatar
Ett tips: dom i särklass bästa (att bära) är ex-saftflaskor 2.5 liter i plast med inbyggt handtag. Dom finns för (billig men god) saft som ICA Basic och COOP Xtra samt Eldorado. Deras öppning är också mycket större och därmed snabbare att fylla på med vatten.

BILD - https://d1ax460061ulao.cloudfront.net/1000x1000/b/f/bf4d566bde59085152dcae349097a5e6.webp
Citera
2026-07-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Plast (polyester i detta fallet) åldras om det utsätts för UV-stråling eller höga temperaturer. I detta fallet ska det inte vara några större problem med den biten, men låten flaskan stå mörkt och svalt.

Vad får du att tro att det är polyester i detta fallet? Jag skulle göra en spontan gissning av att PET-flaskor är gjorda av just PET, varför skulle man annars kalla de för petflaskor?
Citera
2026-07-18, 15:44
Medlem
sommarlovs avatar
Jag fick hål i en sån, av att den låg på golvet i bilen, och bara köra en sväng, gissar att de är rätt känsliga.
Saknar de där äldre flaskorna...
Citera
2026-07-18, 15:45
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad får du att tro att det är polyester i detta fallet? Jag skulle göra en spontan gissning av att PET-flaskor är gjorda av just PET, varför skulle man annars kalla de för petflaskor?

Jag jobbar inom det där, ta reda på vad PET står för.
Citera
2026-07-18, 15:51
Medlem
Citat:
Istället för att göra en spontan gissning och göra bort dig totalt; Google that shit!
Citera
2026-07-19, 12:59
Medlem
Citat:
Jag jobbar inom det där, ta reda på vad PET står för.

Google sa polyetentereftalat, wikipedia säger detsamma. Jag säger att ditt påstående om att du jobbar inom det där smäller inte särledes högt.
Citera
2026-07-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Istället för att göra en spontan gissning och göra bort dig totalt; Google that shit!

Gjorde det, google spottade ur sig något heeelt annat än polyester som förklaring till vad PET står för. Kanske skulle testa googla själv ibland?
Citera
2026-07-19, 13:50
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Gjorde det, google spottade ur sig något heeelt annat än polyester som förklaring till vad PET står för. Kanske skulle testa googla själv ibland?

Polyetentereftalat (PET då) är en termoplastisk polyester och finns t.ex. i plastburkar och plastflaskor men också i många andra förpackningar. I fleecetröjor finns det dessutom också. Tycker du själv kan lära dig att googla!
Citera
2026-07-19, 13:56
Medlem
Citat:
Polyetentereftalat (PET då) är en termoplastisk polyester och finns t.ex. i plastburkar och plastflaskor men också i många andra förpackningar. I fleecetröjor finns det dessutom också. Tycker du själv kan lära dig att googla!

En fråga är också varför du tror att flaskan utsätts för UV-ljus och höga temperaturer när TS förvarar den svalt och förmodat mörkt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in