2026-07-19, 14:26
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En fråga är också varför du tror att flaskan utsätts för UV-ljus och höga temperaturer när TS förvarar den svalt och förmodat mörkt?

Var skrev jag att jag trodde det? Lite problem med läsförståelsen? Jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Plast (polyester i detta fallet) åldras om det utsätts för UV-stråling eller höga temperaturer. I detta fallet ska det inte vara några större problem med den biten, men låten flaskan stå mörkt och svalt.

Som de flesta andra plaster (förutom de som numera mer eller mindre är förbjudna att använda) så bryts PET-flaskor ner över tid och blir porösa. Då kan de spricka eller gå sönder på annat sätt. Det tar lång tid, men om man använder en engångsflaska flera gånger så brukar de få små repor och där kan det bildas både bakterier, mögel och annat skit. Inte att rekommendera.
Citera
2026-07-19, 19:24
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur länge kan man förvara en petflaska med vatten utan att den går söner om den står svalt? Någon som varit med om en som går söner?

Jag kan lugna dig med att PET-flaskan inte kommer gå sönder förrän du är död och begraven.
Citera
2026-07-19, 22:14
Medlem
Har vid två tillfällen haft tandkrämstuber har spruckit. Olart om det beror på att de varit lite gamla.

Någon fler som uppmärksammat det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in