2026-07-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

OBS! Jag påstår inte att SVT sprider fejk-krigspropaganda (det vet jag inget om) men som vi alla vet är desinformation vanligt förekommande i krigstider. Och om jag hade varit chef för SVT:s newsdesk i Sverige hade jag höjt både ett och två ögonbryn här.

Artikeln visar en extremt märklig bild, som påstås föreställa en krigsskadad man från Odessa. Eller rättare sagt, man påstår INTE att detta är varken en civil eller soldat, det påstås inte heller att mannen är skadad (!!!!). Såhär lyder bildtexten:

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76a14c974f65f5fc712e9d968fad0 b2f

Det finns framförallt ett problem med den här bilden. Den anonyme mannen har ett enormt bandage runt hela huvudet OCH ett bandage runt armen; han har alltså blivit ordentligt omplåstrad enligt konstens alla regler - och ändå har han torkat blod över hela ansiktet. Hur går det ihop?

Man måste av sammanhanget kunna utläsa att rätt lång tid har passerat sedan bandaget las - det måste ju gå åtminståne nån timme från impact tills dess att vårdpersonal är på plats hos en enskild person - men bortsett från det: varför tvättar man inte patienten?

Mannen står också upp och ser rätt pigg ut, trots sin "allvarliga" huvudskada.

Runt överarmen har mannen en tourniqet av följande modell:

https://butik.hjartstartare-aed.se/forsta-hjalpen/forbandsmaterial/tourniquet-combat/?gad_source=1&gad_campaignid=17496475415&gbraid=0A AAAADoI5ka41y_YceUvd6z4-fIfB4ZRM&gclid=CjwKCAjwyOzSBhBTEiwAmxvJ-s1RKxsLQO5aYquIsUHuHFIHSvc842e-q1W8QeIvju-oLQLVho0FKxoCmXIQAvD_BwE

Alltså:

Hur många tror att mannen hagt en livshotande blödning i armen?

Och om inte, varför slösa en tourniqet på honom - en bit medicinsk utrustning som faktiakt kan rädda liv?

Frågorna är många, svaret är väldigt enkelt i min värld åtminstone: detta är 100% fejk news, och man måste vara en åsna om man köper det.

Vad tror ni andra?

Misstänker detsamma då bandagen är helt vita och rena med torkat blod runtomkring de potentiella skadorna.
Citera
2026-07-19, 11:39
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför skulle det vara fake news? Du verkar ha en agenda mot SVT, men bilderna på den skadade mannen finns i flera olika media från hela världen.

Agenda mot SVT..? Nja. Jag har ingen större respekt för massmedia generellt, men agenda är väl lite att ta i tycker jag... jag såg en bild och reagerade - utan några andra baktankar än att höra om någon höll med mig i sak; och de gjorde flera kloka och pålästa människor här i tråden.

SVT är det enda nyhetsmedium jag följer, av den enkla anledningen att de är relativt sakliga och rena från clickbaits.

Dessutom drivs SVT med dina och mina skattepengar - det ligger alltså i allas intresse att de rapporterar sakligt och korrekt.

Public service får helt enkelt inte sprida fake news, så enkelt är det bara.

Men min kritik gäller fejkade krigsbilder generellt - de mer pålästa i tråden vet att detta är mycket vanligt förekommande, då informationskriget och "kriget om sanningen" är en del av det större kriget - och jag tycker att alla nyhetsmedier som sprider dessa statsproducerade bilder bör skämmas.

Bilderna kommer ju från den ukrainska staten - inte från en krigsreporter ute i fält. Bara det är anmärkningsvärt, för det är ju inte oberoende journalistik utan mer propaganda.
Citera
2026-07-19, 12:19
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Men varför är det märkligt? Det är ju verkligen JÄTTEKONSTIGT att låta en massa torkat blod vara kvar i ansiktet i flera timmar - under omplåstring, efter omplåstring och innan nyhetsfolket är på plats. Tycker inte du det?
Om det är exempelvis 10 personer som är skadade så fixar man det viktigaste först: stoppar blödningar m.m. och skiter i "lite blod" i ansiktet -och tar nästa patient, speciellt om det är flera andra som är skadade.

Vad är det som är konstigt med det?
Citat:
Och man skriver väl "Odessas räddningstjänst" om det nu är det man menar - inte bara "Räddningsstjänsten"? En detalj förvisso, men det handlar till syvende och sist om källhänvisning.
Det heter "räddningstjänsten" överallt. Man behöver inte alltid lägga till ett ortsnamn din jävla pajas.

Skriver man exempelvis att bröderna Tate har gripits av polisen(i USA)så fattar ju en normalbegåvad att det är troligtvis den lokala polisen som gripit dem och inte poliser från Sverige.
Citera
2026-07-19, 12:28
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Om det är exempelvis 10 personer som är skadade så fixar man det viktigaste först: stoppar blödningar m.m. och skiter i "lite blod" i ansiktet -och tar nästa patient, speciellt om det är flera andra som är skadade.

Vad är det som är konstigt med det?

Det heter "räddningstjänsten" överallt. Man behöver inte alltid lägga till ett ortsnamn din jävla pajas.

Skriver man exempelvis att bröderna Tate har gripits av polisen(i USA)så fattar ju en normalbegåvad att det är troligtvis den lokala polisen som gripit dem och inte poliser från Sverige.

Nej hur ska man veta det? Det kan väl lika gärna vara räddningsstjänsten i ett närliggande county/territorium, eller rentav motståndarsidan eller FN som hjälper skadade. Bilder ska källhänvisas korrekt, så är det bara.

"Räddningstjänsten" i Sverige betyder svensk räddningstjänst.

Rätt ska vara rätt. Punkt slut.
Citera
2026-07-19, 12:32
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
"Räddningstjänsten" i Sverige betyder svensk räddningstjänst.

Rätt ska vara rätt. Punkt slut.
Nej din ryss. Dessutom så använder i princip ingen uttrycket "rent som snö" i detta land.
Citera
2026-07-19, 12:34
Medlem
guderis avatar
Citat:
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

OBS! Jag påstår inte att SVT sprider fejk-krigspropaganda (det vet jag inget om) men som vi alla vet är desinformation vanligt förekommande i krigstider. Och om jag hade varit chef för SVT:s newsdesk i Sverige hade jag höjt både ett och två ögonbryn här.

Artikeln visar en extremt märklig bild, som påstås föreställa en krigsskadad man från Odessa. Eller rättare sagt, man påstår INTE att detta är varken en civil eller soldat, det påstås inte heller att mannen är skadad (!!!!). Såhär lyder bildtexten:

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76a14c974f65f5fc712e9d968fad0 b2f

Det finns framförallt ett problem med den här bilden. Den anonyme mannen har ett enormt bandage runt hela huvudet OCH ett bandage runt armen; han har alltså blivit ordentligt omplåstrad enligt konstens alla regler - och ändå har han torkat blod över hela ansiktet. Hur går det ihop?

Man måste av sammanhanget kunna utläsa att rätt lång tid har passerat sedan bandaget las - det måste ju gå åtminståne nån timme från impact tills dess att vårdpersonal är på plats hos en enskild person - men bortsett från det: varför tvättar man inte patienten?

Mannen står också upp och ser rätt pigg ut, trots sin "allvarliga" huvudskada.

Runt överarmen har mannen en tourniqet av följande modell:

https://butik.hjartstartare-aed.se/forsta-hjalpen/forbandsmaterial/tourniquet-combat/?gad_source=1&gad_campaignid=17496475415&gbraid=0A AAAADoI5ka41y_YceUvd6z4-fIfB4ZRM&gclid=CjwKCAjwyOzSBhBTEiwAmxvJ-s1RKxsLQO5aYquIsUHuHFIHSvc842e-q1W8QeIvju-oLQLVho0FKxoCmXIQAvD_BwE

Alltså:

Hur många tror att mannen hagt en livshotande blödning i armen?

Och om inte, varför slösa en tourniqet på honom - en bit medicinsk utrustning som faktiakt kan rädda liv?

Frågorna är många, svaret är väldigt enkelt i min värld åtminstone: detta är 100% fejk news, och man måste vara en åsna om man köper det.

Vad tror ni andra?

Det här måste ju vara bland en av de mest korkade vatniktrådarna här på flashback sedan kriget startade. Snacka om att ha noll koll alltså
Citera
2026-07-19, 12:45
Medlem
guderis avatar
Finns fler bilder på mannen och historien bakom, knappast svt som tagit den:

https://from-ua.org/news/700211-cergovii-obstril-odeshhini-postrazdav-vodii-vantazivki.html

Men det är klart, har man inte alla hästar i stallet så...
Citera
2026-07-19, 12:55
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Finns fler bilder på mannen och historien bakom, knappast svt som tagit den:

https://from-ua.org/news/700211-cergovii-obstril-odeshhini-postrazdav-vodii-vantazivki.html

Men det är klart, har man inte alla hästar i stallet så...

Nej bilden är ju som sagt producerad av ukrainska staten - med andra ord, högst sannolikt krigspropaganda.

Felet som jag anser att SVT har gjort är att de har publicerat den.
Citera
2026-07-19, 13:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nej bilden är ju som sagt producerad av ukrainska staten - med andra ord, högst sannolikt krigspropaganda.

Felet som jag anser att SVT har gjort är att de har publicerat den.

Ja shit vilken propagandabild alltså, den som kom på den måste få någon form av pris.
Citera
2026-07-19, 13:02
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ja shit vilken propagandabild alltså, den som kom på den måste få någon form av pris.

Belöningen ligger i att bilden publiceras över hela världen, och att folk går på det. Precis så ska ju krigspropaganda fungera, om den ska vara effektiv.
Citera
2026-07-19, 13:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Belöningen ligger i att bilden publiceras över hela världen, och att folk går på det. Precis så ska ju krigspropaganda fungera, om den ska vara effektiv.

Du menar att det inte finns bilder på riktiga skadade att ta istället?
Citera
2026-07-19, 13:08
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Du menar att det inte finns bilder på riktiga skadade att ta istället?

Ingen aning. Jag har inte varit vid frontlinjen i Ukraina, så jag kan omöjligt veta det.

Det enda jag vet om Ukraina är att vardagen rullar på som vanligt för de flesta civilister, trots krig, och att man verkar fokusera på militära mål från båda håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in