2026-07-19, 11:00
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
I takt med teknikutvecklingen blir övervakningen bara mer och mer omfattande.

Nu kan man läsa i Sydsvenskan att ordningsvakterna i Lund bär kroppskamera sedan början av sommaren.

Det fungerar genom att ordningsvakten själv bestämmer när kameran skall spela in, dock verkar nuvarande system visa tydligt när den spelar in, vilket man väl får se som positiv.

Risken finns väl att ordningsvakterna börjar spela in efter de själva betett sig klandervärt, många har nog dåliga erfarenheter av hur ordningsvakter kan bete sig.

Vad tycker övriga här på Flashback om denna nya ytterligare kamerabevakning?

https://www.sydsvenskan.se/lund/nu-bar-ordningsvakterna-i-lund-kroppskameror/

"Ett tryck på en knapp och en display som visar att inspelning pågår tänds – nu bär ordningsvakterna i Lund city kroppskameror. Verktyget skapar trygghet i hotfulla situationer enligt vakten Stefan Andreasson.

– Folk som berusat sig vet att det inte blir så bra att hota och trakassera oss, säger han."
Citera
2026-07-19, 11:06
Medlem
Fler kommer väl dömas för exempelvis hot mot tjänsteman och förolämpning initialt fram tills det blir tvingande för ordningsvakter att dokumentera hela förloppen med kameran och då gissar jag att brottsligheten riktad mot ordningsvakter kommer gå ner rejält. De kommer inte kunna reta upp folk på samma sätt som de tyvärr ofta gör idag.

Verkligheten är ju inte som i Femmans "Tunnelbanan" där ov köper kaffe till var och varannan överförfriskad krogbesökare.
Citera
2026-07-19, 11:20
Medlem
halaltarzans avatar
Det är väl bra? OVs är väl tjänsteman med vissa befogenheter, och följer inte folk deras uppmaningar så är det väl bra om det fångas på film.
Citera
2026-07-19, 11:22
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fler kommer väl dömas för exempelvis hot mot tjänsteman och förolämpning initialt fram tills det blir tvingande för ordningsvakter att dokumentera hela förloppen med kameran och då gissar jag att brottsligheten riktad mot ordningsvakter kommer gå ner rejält. De kommer inte kunna reta upp folk på samma sätt som de tyvärr ofta gör idag.

Verkligheten är ju inte som i Femmans "Tunnelbanan" där ov köper kaffe till var och varannan överförfriskad krogbesökare.
Jag vill minnas att det var resultatet när amerikanska poliser införde kroppskamera/bodycam. Många trodde att det skulle visa på hur illa polisen betedde sig men istället så stärkte det fakta och bevismaterial. Oftast till polisens fördel inte minst i skjutningar.

Paradoxalt tror jag nog att även om mycket skit skedde off-cam så var det nog mer flax och mellanmänskliga lösningar innan kamerorna. Med en kamera kan det uppstå situationer där väktare eller polis inte kan blunda eller låta saker passera.
Citera
2026-07-19, 11:22
Medlem
HBTKuks avatar
Jättebra. Polisbrutalitet och anmälningar om övervåld försvinner nästan helt när poliser bär kroppskamera (i USA), och är antagligen exakt samma sak i Sverige.

Särskilt slödder som väktare bör man hålla mycket kort och under god uppsikt.
Citera
2026-07-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag vill minnas att det var resultatet när amerikanska poliser införde kroppskamera/bodycam. Många trodde att det skulle visa på hur illa polisen betedde sig men istället så stärkte det fakta och bevismaterial. Oftast till polisens fördel inte minst i skjutningar.

Paradoxalt tror jag nog att även om mycket skit skedde off-cam så var det nog mer flax och mellanmänskliga lösningar innan kamerorna. Med en kamera kan det uppstå situationer där väktare eller polis inte kan blunda eller låta saker passera.

Väldigt många poliser i USA har åkt dit på senare år tack vare deras egna filmer, något som har lett till en lite vettigare yrkeskår.
Citera
2026-07-19, 11:31
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jättebra. Polisbrutalitet och anmälningar om övervåld försvinner nästan helt när poliser bär kroppskamera (i USA), och är antagligen exakt samma sak i Sverige.

Särskilt slödder som väktare bör man hålla mycket kort och under god uppsikt.
"Väktare 2 råkade stänga av den när han skulle förflytta den omhändertagna personen som sedan föll i trappan".

"Väktare 3 var den som hade kameran aktiverad men blockerades av en kollegas rygg när den berusade mannen föll i gatan 4 gånger."

"Väktare 5 såg inte om kameran var på eller ej när den berusade kvinnan gjorde motstånd."

Det kommer nog finnas många små trix.
Citat:
"Ett tryck på en knapp och en display som visar att inspelning pågår tänds – nu bär ordningsvakterna i Lund city kroppskameror. Verktyget skapar trygghet i hotfulla situationer enligt vakten Stefan Andreasson.
Citera
2026-07-19, 11:39
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Lund är väl mest studenter? Är de bråkiga av sig mellan läkarstudierna?
Citera
2026-07-19, 11:39
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Väldigt många poliser i USA har åkt dit på senare år tack vare deras egna filmer, något som har lett till en lite vettigare yrkeskår.
Den kanske mest omfattande genomgången (30 studier) fann inga konsekventa effekter på polisers användning av våld eller andra opassande beteenden:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8356344/
https://www.ojp.gov/library/publications/body-worn-cameras-effects-police-officers-and-citizen-behavior-systematic

Däremot minskar antalet klagomål mot poliser i genomsnitt med omkring 17 %. Men forskarna betonar att man inte vet varför. Det kan bero på bättre bemötande, men också på att färre anmälningar görs eller att konflikter dokumenteras tydligare:

https://journals.sagepub.com/doi/10.1002/cl2.1112
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8356344/

Människor upplever tekniken i sig som mer neutral än andra människor men det är marginellt om man läser studierna om det.
Citera
2026-07-19, 11:41
Medlem
Inte en dag för sent.
Problemet nu kommer vara att vakterna "glömmer" sätta på den.

Ha den på hela tiden tycker jag och sätt upp en kamera just utanför ingången också.
Citera
2026-07-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Däremot minskar antalet klagomål mot poliser i genomsnitt med omkring 17 %. Men forskarna betonar att man inte vet varför. Det kan bero på bättre bemötande, men också på att färre anmälningar görs eller att konflikter dokumenteras tydligare

Det kan ju vara så att konflikter inte uppstår på samma sätt när bevisningen består av mer än ord. Vet polisen att deras ingripanden dokumenteras tenderar de säkert att bete sig lite vettigare än om de inte dokumenteras.
Citera
2026-07-19, 11:51
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att konflikter inte uppstår på samma sätt när bevisningen består av mer än ord. Vet polisen att deras ingripanden dokumenteras tenderar de säkert att bete sig lite vettigare än om de inte dokumenteras.

Nja.... åtminstone i USA verkar för polisen negativa/pinsamma videosekvenser ha en förbluffande tendens att försvinna. Om jag minns rätt var det i Rodney King-fallet sju polisbilar på platsen, samtliga utrustade med kameror som spelade in vad som skedde framför bilarna. Men i just detta fall fungerade (enligt polisens egna uppgifter) _ingen_ av de sju kamerorna i polisbilarna....

Jag var inte där, och har bara läst diverse artiklar om fallet, så jag kan inte vara säker på att alla kameror faktiskt var sönder/trasiga på något vis, eller inte. Men för mig ter det sig hyfsat osannolikt att sju kameror i var sin polisbil inte skulle funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in