2026-07-19, 11:52
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det kan ju vara så att konflikter inte uppstår på samma sätt när bevisningen består av mer än ord. Vet polisen att deras ingripanden dokumenteras tenderar de säkert att bete sig lite vettigare än om de inte dokumenteras.
Det är korrekt.

Man ska också komma ihåg att effekten går åt andra hållet dvs kamerorna också friat många poliser från felaktiga anklagelser genom att visa att ingripandet varit lagligt.

Du har rätt att kameran har förbättrat bevisning betydligt men det har inte visat på att polisen mörkar saker eller att de brukar övervåld i den omfattningen som vissa vill hävda.

Det finns heller ingen dokumenterad trend som visar att antalet fällande domar för övervåld ökat efter införandet av bodycams på nationell nivå i USA.

Det i sig talar för att människor fungerar på ett visst sätt. De som brukar övervåld kommer att göra det med eller utan kamera och den procentuella gruppen är nästan alltid konstant. Där har du dock rätt i att kameran kommer lättare fånga dessa tidigare.
Citera
2026-07-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nja.... åtminstone i USA verkar för polisen negativa/pinsamma videosekvenser ha en förbluffande tendens att försvinna. Om jag minns rätt var det i Rodney King-fallet sju polisbilar på platsen, samtliga utrustade med kameror som spelade in vad som skedde framför bilarna. Men i just detta fall fungerade (enligt polisens egna uppgifter) _ingen_ av de sju kamerorna i polisbilarna....

Du minns inte rätt.

Det var en nyhetsteam i helikopter som filmade den grova misshandeln av Rodney King.
Citera
2026-07-19, 12:10
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Du minns inte rätt.

Det var en nyhetsteam i helikopter som filmade den grova misshandeln av Rodney King.
Det var en rörmokare vid namn George Holliday som filmade det från en balkong.
Citera
2026-07-19, 12:13
Medlem
Citat:
Du minns inte rätt.

Jag skrev inget om vem som faktiskt filmade händelserna, bara att det (som jag förstått det) fanns sju polisbilar med var sin kamera på platsen. Och enligt polisens egna uppgifter fungerade ingen av kamerorna i de sju polisbilarna. Jag kan inte vara säker på hur det faktiskt var vid tillfället, men jag tycker det låter konstigt om sju polisbilar på en och samma plats skulle ha kameror som inte fungerar.
Citera
2026-07-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag skrev inget om vem som faktiskt filmade händelserna, bara att det (som jag förstått det) fanns sju polisbilar med var sin kamera på platsen. Och enligt polisens egna uppgifter fungerade ingen av kamerorna i de sju polisbilarna. Jag kan inte vara säker på hur det faktiskt var vid tillfället, men jag tycker det låter konstigt om sju polisbilar på en och samma plats skulle ha kameror som inte fungerar.

Du har koll på att det här hände 1991 antar jag? Det var inte direkt så som att kameror på den tiden fungerar som idag med digital lagring och optik som knappt tar plats. Det fanns kameror i vissa bilar, men det var långt ifrån vanligt och då pratar vi om bilar som företrädelsevis användes vid trafikövervakning.

Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det var en rörmokare vid namn George Holliday som filmade det från en balkong.

Det är sant, det är lätt att minnas fel så här 35 år senare. Men det var ett nyhetsbolag som fick filmen efter att polisen inte trodde att den visade på något särskilt.

Alldeles oavsett är det i min värld bra att kroppskameror ska finnas och jag tror det kommer bli bra för alla även om jag ser riskerna med att ordningsvakterna precis som polisen fortsatt själva kommer kunna välja när och hur dokumentation ska ske.
Citera
2026-07-19, 12:46
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Det borde vara obligat men kroppskameror på alla poliser och ordningsvakter i Sverige.
Alldeles för många otäcka typer som jobbar inom ordningsmakten nuförtiden.
Yrkesrollen har en enorm dragningskraft bland personer inom den mörka triaden.

Poliser och ordningsvakter som sköter sig borde välkomna kroppskamerorna.
Materialet borde även vara tillgänglig för allmänheten enligt offentlighetsprincipen.

Skall Sverige vara en rättsstat eller ett politiskt kommissariat?
Senast redigerad av StormuftinMagda 2026-07-19 kl. 13:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in