Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Det är inte belastningsregistret som bedömer om du är lämplig att bli anställd eller ej utan just arbetsgivaren. Ser inte vad du vill ändra på? Ska ens kriminella historia vara hemlig?
Arbetsgivaren utgår alltid sin bedömning utifrån belastningsregistret, alltså kommer den att slussa bort dig för att välja någon annan eftersom den anser att det är ohållbart att ha en dömd person på arbetsplatsen.
Fick själv ett nej efter att jag blev rekommenderad varpå han som rekommenderade mig till chefen sa "Han kollade upp dig och såg att du hade något brott så han ville inte"
Det jag försöker säga är att i fängelset sa dom oftast att dom ville bryta den onda cirkeln, men efter att ha reflekterat över allt från tiden i fängelset samt hur Kriminalvården jobbar så har jag kommit fram till en slutsats att de vill faktiskt att brottslingar ska falla tillbaka i brott, det är så själva cirkeln är uppbyggd, nu blir det lite offtopic om jag förklarar hur jag tänker kring det men just detta med belastningsregister är något väldigt problematiskt för människor som nån gång har gjort fel i sitt liv.