2026-07-19, 10:45
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival

Jag tycker att Sverige borde titta mer på modeller som finns i exempelvis Nederländerna, där belastningskontroller är mer kopplade till det specifika jobbet. Om ett tidigare brott kan innebära en faktisk risk eller påverka arbetsuppgifterna ska det kunna vägas in, men annars borde människor få en större möjlighet att gå vidare.

Skillnaden är bla offentlighetsprincipen? I Nederländerna är inte alla handlingar offentliga som kan begäras ut lika enkelt som i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
På sätt och vis är det inte det eftersom det finns hemsidor på nätet som lagrar och säljer dessa uppgifter för all framtid. Samt även säljer till vissa HR system.
Det är många människor som får svårt att komma tillbaka på grund av dessa sidor/system.

Det är inte belastningsregistret som sidor som lexbase mfl använder sig av. Det är domstolshandlingar och förundersökning med flera.
Citera
2026-07-19, 10:51
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Hemsidor som säljer utdrag ur polisens belastningsregister? Knappast. Ge mig gärna exempel på det. Jag tror du syftar på domstolshandlingar som är offentliga uppgifter.
Ja men det blir ju samma sak. En lista över vad människor dömts för. Alltså ett inofficiellt belastningsregister.
Citera
2026-07-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är inte belastningsregistret som sidor som lexbase mfl använder sig av. Det är domstolshandlingar och förundersökning med flera.
Nej men det blir samma sak i slutändan.
Citera
2026-07-19, 10:56
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Nej men det blir samma sak i slutändan.

Sverige behöver ändra grundlagen för stoppa detta. Det har varit en del förslag genom åren men inte riktigt blivit av?

Men det finns väl inget som stoppar företagen att sätta upp servrarna utanför Sverige eller EU i stället? Möjligen GDPR?
Citera
2026-07-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ser att någon redan svarat, men påpekar det igen, att det arbetsgivaren som bedömer.

Söker du exempelvis ett arbete inom skola så väljer du att skriva ut ett anpassat belastningsregister.

Här kan du se vilka olika varianter som finns, https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Jag tycker självklart att du har rätt, jag tycker även att MarcoStar har rätt. Men även om uppgifterna i belastningsregistret inte är offentliga så är väl förekomsten det?

Alltså, jag tänker på Lexbase och liknande tjänster. Söker man jobb på exempelvis Vingåkers förenade mutter AB och någon nyfiken chef googlar och ser att någon är förekommande så lär den personen halka ner några steg i rekryteringsprocessen. Risken är ju att personen halkar ner så pass att den inte ens får chansen att förklara sig.
Citera
2026-07-19, 11:46
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Jag har alltid funderat på om det svenska systemet med belastningsregister verkligen är utformat på det bästa sättet.

Om någon begår mindre brott eller misstag tidigare i livet kan det påverka möjligheten att få jobb långt efter att personen har avtjänat sitt straff. I många fall visas brott som inte har någon koppling alls till det arbete man söker. Det borde rimligtvis vara arbetsgivaren som bedömer om en person är lämplig för tjänsten och inte någon belastningsregister.

Om någon till exempel har stulit saker och åkt dit för det är det inte så lämpligt att jobba på en bank, men har personen rökt på eller kört bil utan körkort så borde sånna domar inte finnas med i en belastningsregister om man ansöker till exempel en bank.

Jag tycker att Sverige borde titta mer på modeller som finns i exempelvis Nederländerna, där belastningskontroller är mer kopplade till det specifika jobbet. Om ett tidigare brott kan innebära en faktisk risk eller påverka arbetsuppgifterna ska det kunna vägas in, men annars borde människor få en större möjlighet att gå vidare.

Jag har själv utbildat mig vidare efter mitt straff och tagit en ingenjörsexamen. Trots det upplever jag att tidigare misstag fortfarande kan bli ett stort hinder när man försöker komma tillbaka till arbetslivet. Ett samhälle som säger att människor ska rehabiliteras måste också ge dem en realistisk möjlighet att faktiskt få arbete efteråt.

Annars finns risken att personer hamnar i en ond spiral där det blir svårt att försörja sig, svårt att bygga ett normalt liv och där risken för återfall ökar. Ett fungerande rättssystem borde inte bara handla om straff, utan också om att människor ska kunna komma tillbaka och bidra till samhället igen.

Det handlar om att staren älskar att placera folk i FACK.
Alla fyllisar är arbetsmyror men osäkra medan tjuvar är opålitliga. Våldspersoner är farliga medan hor kan vi förstå alt flabba åt.

Staten vill hålla människor i schack och det enklaste att göra det på är att skapa osäkerhet och rädsla. Staten skiter i din rehabilitering!
Har du åkt på grov rattfylla så sitter du TIO ÅR I REGISTRET! Det spelar ingen roll hur duktig du är som tex undersköterska eller vd för ett företag.

Du har visat upp ett omdöme som visar på motsatsen. Du är KÖRD.
Citera
2026-07-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Sverige behöver ändra grundlagen för stoppa detta. Det har varit en del förslag genom åren men inte riktigt blivit av?

Men det finns väl inget som stoppar företagen att sätta upp servrarna utanför Sverige eller EU i stället? Möjligen GDPR?
Vad jag förstått har eu kommit med en dom nu som gör att dessa databaser är olagliga och bryter mot gdpr oavsett om de har utgivningstillstånd eller inte.
Citera
2026-07-19, 14:25
Medlem
Ja, så är det. Skulle gissa på att nästan alla har begått ett brott i sitt liv faktiskt, bara det att de flesta inte åkt dit. Tänk alla som rökt weed någon gång eller skitit inatt scanna en vara på Maxi eller kanske skjutit ihjäl en fågel med luftgevär eller något. Men åker du fast så får du inte jobb någonstans efter det, minns själv en gång när jag skulle få jobb som bärhjälpare till ett företag som levererade hem grejer till privatpersoner, och de sa kan du börja i morgon och jag svarade ja, sen fick jag uppge mitt personnummer och sen gjorde de en slentrianmässig sökning på Verifiera och såg då att jag hade en 8 år gammal dom för olovlig körning som egentligen hade gallrats bort från polisens register, givetvis fick jag inte jobbet till följd av det. En annan gång var jag på intervju för ett bemanningsföretag inom lager och de verkade positiva till mig och sa att de definitivt skulle höra av sig när de fick något uppdrag, 5 minuter efter att jag lämnade deras kontor fick jag ett mejl att de gått vidare med andra kandidater till tjänsten... Så vitt jag vet finns det inget mer dysfunktionellt land än Sverige på den här punkten, åtminstone inte för skitbrott som i gräsrökning och sexköp och mycket annat som t.o.m. är lagligt i många andra länder, och även om du blivit frikänd kan det synas på dessa sidor. En gång dömd, aldrig glömd.
Citera
2026-07-20, 02:59
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det är inte belastningsregistret som bedömer om du är lämplig att bli anställd eller ej utan just arbetsgivaren. Ser inte vad du vill ändra på? Ska ens kriminella historia vara hemlig?

Arbetsgivaren utgår alltid sin bedömning utifrån belastningsregistret, alltså kommer den att slussa bort dig för att välja någon annan eftersom den anser att det är ohållbart att ha en dömd person på arbetsplatsen.

Fick själv ett nej efter att jag blev rekommenderad varpå han som rekommenderade mig till chefen sa "Han kollade upp dig och såg att du hade något brott så han ville inte"

Det jag försöker säga är att i fängelset sa dom oftast att dom ville bryta den onda cirkeln, men efter att ha reflekterat över allt från tiden i fängelset samt hur Kriminalvården jobbar så har jag kommit fram till en slutsats att de vill faktiskt att brottslingar ska falla tillbaka i brott, det är så själva cirkeln är uppbyggd, nu blir det lite offtopic om jag förklarar hur jag tänker kring det men just detta med belastningsregister är något väldigt problematiskt för människor som nån gång har gjort fel i sitt liv.
Citera
2026-07-20, 03:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Detta är inget problem för normala individer. Mest för stökiga personer eller kriminella babbar.
Citera
2026-07-20, 10:31
Medlem
Citat:
Det borde rimligtvis vara arbetsgivaren som bedömer om en person är lämplig för tjänsten och inte någon belastningsregister.

Men det är ju så det fungerar idag. Ett belastningsregister visar bara prickarna och arbetsgivaren bestämmer.

Arbetsgivaren är den som bedömer om du är lämplig för tjänsten eller inte.
Citera
2026-07-20, 21:58
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Detta är inget problem för normala individer. Mest för stökiga personer eller kriminella babbar.

Måste säga att ditt inlägg bidrog mycket till diskussion här i tråden, det är precis sånna som dig som är viktiga i ett forum för att just forumet ska kunna överleva.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in