2026-07-19, 10:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Kan man inte kritisera utan att skriva hat? Står inte att kritik ska förbjudas.
Hat är inte olagligt, olaga hot däremot.
Citera
2026-07-19, 10:38
Medlem
Får skruva ner manshatet då. Trist.
Citera
2026-07-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hat är inte olagligt, olaga hot däremot.
Det som diskuteras här, är väl att det kan bli. Näthat alltså.
Citera
2026-07-19, 10:45
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Det som diskuteras här, är väl att det kan bli. Näthat alltså.
Vilket skulle vara en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten.
Citera
2026-07-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Den intressanta frågan är egentligen inte om man håller med manosfären eller feminismen, utan varför staten anser sig behöva kartlägga den ena sidans världsbild.

En stat som är säker på sina idéer bemöter dem med forskning, debatt och argument. En stat som börjar kartlägga "fel" värderingar och utreda vilka åsikter unga människor exponeras för har tagit ett steg från att skydda medborgarnas frihet till att försöka forma deras tankevärld.

Det finns dessutom en bred kritik mot hur jämställdhetsområdet utvecklats institutionellt. Forskare som Olsson och Grönkvist vid Lunds universitet har beskrivit hur delar av statsförvaltningen kommit att präglas av ett ensidigt genusperspektiv, där myndigheter i praktiken driver en normativ agenda snarare än ett neutralt kunskapsuppdrag. Om den analysen stämmer är det knappast förvånande att kritiska perspektiv betraktas som ett samhällsproblem.

Problemet är därför mycket större än feminism. Frågan är om staten ska avgöra vilka politiska eller vetenskapliga perspektiv som är acceptabla att uttrycka. Det är en betydligt viktigare princip.

Hat är inte "politiska eller vetenskapliga perspektiv".
Citera
2026-07-19, 10:48
Medlem
Citat:
Vilket skulle vara en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten.

Hat är allvarlig inskränkning av människors yttrandefrihet.
Att sitta och uttrycka hat mot andra grupper av människor görs just för att dessa grupper ska försvinna från debatten, skrämmas till tystnad.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-19 kl. 10:51.
Citera
2026-07-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Den vita feminismen har något av slutet på sin storhetstid. Fortfarande stegrande, men upp som en sol…

Det finns ingen "vit" feminism.
Citera
2026-07-19, 10:52
Avstängd
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Människor här verkar sakna all form av självinsikt, herregud...

Exakt min tanke...
Citera
2026-07-19, 10:54
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hat är allvarlig inskränkning av människors yttrandefrihet.
Att sitta och uttrycka hat mot andra grupper av människor görs just för att dessa grupper ska försvinna från debatten, skrämmas till tystnad.
Definiera sådant hat som får "grupper" att försvinna från debatten?
Citera
2026-07-19, 11:01
Medlem
Citat:
Definiera sådant hat som får "grupper" att försvinna från debatten?

Verkligen?
ska jag behöva det?

Om unga människor (eller äldre för den delen) ständigt utsätts för att kallas för X,V,B,T,U take your pick av div nedvärderande hatiskt trams baserat på grupptillhörighet....
så förstår du alltså inte att de personerna kommer droppa av en efter en?
Citera
2026-07-19, 11:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen?
ska jag behöva det?

Om unga människor (eller äldre för den delen) ständigt utsätts för att kallas för X,V,B,T,U take your pick av div nedvärderande hatiskt trams baserat på grupptillhörighet....
så förstår du alltså inte att de personerna kommer droppa av en efter en?
Om man vill inskränka yttrandefriheten så anser jag att man behöver tydligt definiera vad det är man vill kriminalisera.

Det finns enormt mycket hat och hån mot kristna på nätet, något förtäljer mig att den gruppen dock inte kommer omfattas av detta "skydd".
Citera
2026-07-19, 11:10
Medlem
Citat:
Om man vill inskränka yttrandefriheten så anser jag att man behöver tydligt definiera vad det är man vill kriminalisera.

Det finns enormt mycket hat och hån mot kristna på nätet, något förtäljer mig att den gruppen dock inte kommer omfattas av detta "skydd".

Varför inte?
Vi har redan en lag som förbjuder hat och hets mot folkgrupp, där ingår religion.
Men det är alltså fortsatt inte olagligt att sprida samma typ av dynga riktat mot kön.

Och du vet nog likaväl som jag att det knappast är kristna som löper gatlopp i div. svenska nätdebatter utan muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in