2026-07-12, 13:44
Medlem
Incendios avatar
Vad är det med ungdomar idag(säger jag som är 33 ). De flesta blir inte blixtkära. Ett förhållande med allt vad det innebär tar ofta tid att växa fram. Ta det lite lugnt och lät känna varandra innan ni dömer. Varför så bråttom?
Citera
2026-07-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Vad är det med ungdomar idag(säger jag som är 33 ). De flesta blir inte blixtkära. Ett förhållande med allt vad det innebär tar ofta tid att växa fram. Ta det lite lugnt och lät känna varandra innan ni dömer. Varför så bråttom?

Det jag tänker. Jag verkar inte kunna få någon annan som är intresserad av mig heller så då får man ta någon som man inte är särskilt attraherad av, men attraktion försvinner ju även med tiden så och sex har jag aldrig sett som något viktigt i ett förhållande
Citera
2026-07-13, 19:40
Medlem
Citat:

Fast om det inte finns någon attraktion alls där från början så är det nog kört. Det är väl kärlek som växer fram och inte attraktion?
Citera
2026-07-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Fast om det inte finns någon attraktion alls där från början så är det nog kört. Det är väl kärlek som växer fram och inte attraktion?
Formulerat annorlunda: Utsidan ger insidan en chans.

Händer ju att folk blir blixtförälskade, men sedan dör det ut när insidorna inte funkar.

Men idag blir unga vuxna så påverkade, får sina preferenser så påverkade av soc.medier, influencers osv.. Dessutom lever de så mycket bakom sina skärmar, interagerar mycket mindre med andra människor jämfört med före internet. Så klart har det påverkan.
Citera
2026-07-15, 00:20
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Attraktion kommer ur dragningskraften/fascinationen hos personen. Får man en annan bild efter att ha lärt känna varandra kan attraktionen komma automatiskt. Många människor kan inte känna attraktion utan kärlek.
Citera
2026-07-15, 00:22
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiinis
Det jag tänker. Jag verkar inte kunna få någon annan som är intresserad av mig heller så då får man ta någon som man inte är särskilt attraherad av, men attraktion försvinner ju även med tiden så och sex har jag aldrig sett som något viktigt i ett förhållande
Nu låter det som om du klankar ner på dig själv. Ha inte heller inställningen att attraktionen och lust kommer att försvinna i ett långt förhållande.
Citera
2026-07-15, 20:11
Medlem
Citat:
Nu låter det som om du klankar ner på dig själv. Ha inte heller inställningen att attraktionen och lust kommer att försvinna i ett långt förhållande.

Så har det varit i alla mina relationer, så antar det kommer bli så i denna med. Nu har jag inte ens lust att ha sex med honom så...
Citera
2026-07-19, 09:57
Medlem
Citat:
Attraktion kommer ur dragningskraften/fascinationen hos personen. Får man en annan bild efter att ha lärt känna varandra kan attraktionen komma automatiskt. Många människor kan inte känna attraktion utan kärlek.

Det finns säkert folk som inte kan känna attraktion utan kärlek, men jag tror inte det hör till vanligheterna. Kärlek kan man känna utan attraktion. Sedan kan det vara så att kärleken gör att man håller ihop när man åldras tillsammans. Men initialt bör det nog finnas någon fysisk aspekt att attraheras av. De flesta klarar inte att låta sånt växa fram.
Citera
2026-07-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Formulerat annorlunda: Utsidan ger insidan en chans.

Händer ju att folk blir blixtförälskade, men sedan dör det ut när insidorna inte funkar.

Men idag blir unga vuxna så påverkade, får sina preferenser så påverkade av soc.medier, influencers osv.. Dessutom lever de så mycket bakom sina skärmar, interagerar mycket mindre med andra människor jämfört med före internet. Så klart har det påverkan.

Ja, visst är det så
Citera
2026-07-19, 09:59
Medlem
Citat:
Var på dejt med en kille idag, vi har skrivit en MASSA och pratat i telefon innan. Verkligen en kille som skulle kunna passa mig. MEN jag kände ingen direkt attraktion när vi sågs. Ska jag fortsätta dejta honom och hoppas på att attraktion växer fram? för skulle verkligen kunna tänka mig honom som pojkvän.

Men kan det vara så att jag ska ge det en chans ändå. Kan ju vara så att jag har svårt att bli attraherad av "bra" killar.

nej. blev du inte våt så är det inte din typ av monster.
Citera
2026-07-19, 12:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Var på dejt med en kille idag, vi har skrivit en MASSA och pratat i telefon innan. Verkligen en kille som skulle kunna passa mig. MEN jag kände ingen direkt attraktion när vi sågs. Ska jag fortsätta dejta honom och hoppas på att attraktion växer fram? för skulle verkligen kunna tänka mig honom som pojkvän.

Men kan det vara så att jag ska ge det en chans ändå. Kan ju vara så att jag har svårt att bli attraherad av "bra" killar.

Ni kanske är för jämställda.
Jag ingick en väldigt ojämlik relation med min nuvarande. Hon hade massor av problem och inga pengar. Och jag hade pengar och alla lösningar på hennes problem.

Och det kanske var det som tände gnistan.
Och att hon såg mig som en högstatus kille jämfört med sig själv.

Men i Sverige är ju alla så jämlika. Och då blir det tråkigt verkar det som.

Min fru är inte från Sverige. Du kan gissa land jag tror du kommer att gissa rätt.
Citera
2026-07-25, 15:37
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Så har det varit i alla mina relationer, så antar det kommer bli så i denna med. Nu har jag inte ens lust att ha sex med honom så...
Då kan inte relationerna ha varit så bra. Ha inte sex med denna människa alldeles om du redan känner så. Du måste reda ut det här med dig själv först. Du är den gemensamma nämnaren i alla dina relationer. Uppenbarligen ör det något i beslutsfattandet som inte är bra för dig eller leder till bra relationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in