2026-07-07, 08:16
Medlem
WallabeJoys avatar
Den här tråden samt många andra liknande fall visar hur dåligt socialtjänsten generellt fungerar i Sverige. Se flickan som brann inne vid 6 års ålder, sen hon var två år hade hon lämnats ensam på nätterna när mamman varit med andra män.

Hon hade stora svårigheter som tydligt är kopplat till att man lämnats ensam vid sån ung ålder,
Soc fick flera anmälningar, inget gjordes.

När förskolan blev för jobbig bytte hon bara förskola. Ingen reagerade.

Se flickan som tvingades i ättika. Henne hade de hållit hemma från skolan i flera månader. Ingen reagerar nämnvärt,

Det ska inte få gå till dåsig här i Sverige. Barn måste skyddas bättre,
Citera
2026-07-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
"Det står".. jaha du, hoppas du inte är lika godtrogen och naiv i alla andra aspekter av livet.. Och hur vet du att det inte är en scam artist? Hur verifierar gofundme att det verkligen ÄR "arbetskollegor" och inte t.ex. organiserad brottslighet?

Förstår vad du menar, men nej det är jag inte. Därav skänker jag heller aldrig pengar genom insamlingar. Kan jag inte ge pengar direkt till en person så skänker jag heller inget.
I mitt inlägg syftade jag mer på informationen gällande flickorna.
Citera
2026-07-07, 11:13
Medlem
Citat:
"Det står".. jaha du, hoppas du inte är lika godtrogen och naiv i alla andra aspekter av livet.. Och hur vet du att det inte är en scam artist? Hur verifierar gofundme att det verkligen ÄR "arbetskollegor" och inte t.ex. organiserad brottslighet?

Jag anser att de flesta insamlingsorganisationer är en form av 'brottslig organisation'. Okej, dom kanske hjälper endel med, och folk som hjälper behöver givetvis också lön för att försörja sig. Men dom som sitter i toppen av hjälporganisationer har ingen 'vanlig' lön så att säga.
Citera
2026-07-11, 19:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Du tror möjligtvis inte att dom som står nämnda i insamlingen hade reagerat om det var bluff?

"Mammans arbetskollegor
Insamling och text godkänd av mamman med familj"

Gofoundme kollas noga och jag har ännu inte hört talas om att det ska vara någon bluff eller organiserad brottslighet bakom den här insamlingen eller liknande insamlingar.

Insamlingen går till mamman så hon i lugn och ro inte behöver bekymra sig om räkningar som samlas och hon kan vara med sina döttrar på sjukhuset.
Vill man inte stötta det så står det för dig. Vi är många med hjärtat på rätt ställe som har donerat.

Men som alltid luktar det väldigt illa om vissa inlägg. Är det avundsjuka som ligger bakom för att någon får lite pengar?
Samma trams när det gäller flera insamlingar som går till människor i förtvivlade situationer.
Senast redigerad av Timeout 2026-07-11 kl. 19:27.
Citera
2026-07-12, 19:05
Medlem
Någon uppdatering om flickorna?
Går det framåt?
Är de kvar på sjukhus?
All styrka till mamman, flickorna & anhöriga
Citera
2026-07-12, 21:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stöd och support.

Citat:
Ursprungligen postat av IdentitetX
Någon uppdatering om flickorna?
Går det framåt?
Är de kvar på sjukhus?
All styrka till mamman, flickorna & anhöriga

Vi får verkligen hoppas att det har gått framåt under de fyra veckor som nu har gått.

Absolut all stöd och support till mamman, döttrarna och anhöriga.
Citera
2026-07-15, 13:37
Medlem
När ska den jävla myndigheten Socialtjänsten skrotas? När ska socionom-yrket tas ur bruk?
Det REGNAR fall efter fall över hela Sverige. När det behövs och barn far illa och riskerar att dö, då gör de inte ett piss.
Istället gör de drakoniska åtgärder mot helt ofarliga och fina föräldrar, som pga smulor i soffan (googla Norrköping), Fallet Elsa, Fallet Albin, Fallet Lamine, Malin i Uppdrag Granskning osv.
Det helvetiska beslutet att placera den lille 5-årige John Walter på HVB-hem (!!!). En begåvad och pigg pojke med gamla trötta föräldrar, HVB-hem.
Lever vi på 1700-talet eller? I princip.
Så dessa stackars barn hade alltså redan uppmärksammats med orosanmälningar?
Lägg ner Socialtjänsten, skapa nya myndigheter och anställ inga socionomer, anställ utbildade barnpsykologer, barnrättsjurister och andra utbildade barnexperter. Och se till att göra ordentliga lämplighetstest över EQ, omdöme och moral (som är ett mätbart personlighetsdrag).
Citera
2026-07-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Nej jag håller med men man vet ju inte tänk om hon drev han till detta? Jag försvarar absolut inte handlingen eller gärningsmannen.

Jag mördar inte mina egna barn bara för att jag har problem med en människa. Han drev sig själv till det.
Citera
2026-07-16, 08:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag mördar inte mina egna barn bara för att jag har problem med en människa. Han drev sig själv till det.

Du har helt ätt i detta.

Jag skulle heller aldrig mörda mina egna barn p. g. a. problem med t. ex. min hustru. Flickornas pappa drev sig själv detta. En mycket både ond och feg person.
Citera
2026-07-18, 22:26
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Den här tråden samt många andra liknande fall visar hur dåligt socialtjänsten generellt fungerar i Sverige. Se flickan som brann inne vid 6 års ålder, sen hon var två år hade hon lämnats ensam på nätterna när mamman varit med andra män.

Hon hade stora svårigheter som tydligt är kopplat till att man lämnats ensam vid sån ung ålder,
Soc fick flera anmälningar, inget gjordes.

När förskolan blev för jobbig bytte hon bara förskola. Ingen reagerade.

Se flickan som tvingades i ättika. Henne hade de hållit hemma från skolan i flera månader. Ingen reagerar nämnvärt,

Det ska inte få gå till dåsig här i Sverige. Barn måste skyddas bättre,

Ja och nej . Kika på vad " Socialnämnden " är för något och sedan tittar du på vad de har för relation till Socialtjänsten . Grundproblemet är inte Socialtjänsten eller SOL eller förvaltningsrätt ( Kom ihåg socialnämnd och lokala hobby politiker utan någon direkt kompetens öht mer än att de fick ett tröstpris och en plats i en nämnd ) Precis lika ruttet som trödtplatserna som nämndemän i valfri tingsrätt .

Nu säger jag inte att alla lokalpolitiker som ligger på en lite lägre valbar plats är värdelös . Men många är det tråkigt nog ( väljarnas eget fel som inte engagerar sig politiskt och som genom detta alltså aktivt bidrar till att urvalet av lämpliga kandidater på en valbar plats minskar ) Finns det ingen lämplig kandidat som kan representera partiet så sänker de kravspecifikationen. Det är så man fyller upp platser tyvärr .

Jag vet också att Alvesta kommun haft dille på att döpa om nämnder och förvaltningar vilket alltså försvårar insynen för nyfikna medborgare som vill se vad de folkvalda har för sig . I andra kommuner har man klokt nog behållt namnet " Socialnämnden " men inte Alvesta inte .
Citera
2026-07-19, 08:43
Medlem
I många liknande fall brukar åklagarmyndigheten gå ut med information om skadeläge. Ex ”målsägande har skrivits ut från sjukhus” eller liknande. Märkligt att det bara är tyst i detta fall.
Citera
2026-07-19, 09:21
Medlem
Ja det är helt tyst
Man hade så gärna velat veta om det är några framsteg för flickorna
Om det ser mörkt ut för framtiden eller om det finns hopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem