Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
I en perfekt värld skulle det såklart vara så, men i verkligheten så används psykologbesök som indikation på risk och risk används sen vidare som vapen av socialnämnden för att sätta dit mannen. Räcker med prata med en kurrator så haglar misstron från socialnämder (känner många utsatta)
Den blödiga mannen är likställd med en skadad man. Finns inget bra som kommer ut ur det i samhällsvärde för mannen. Det vet du själv när ni väljer män, vad som upplevs manligt och vad som upplevs som mellanmjölk..
Tröskeln att söka kontakt med problem till andra är oftast högre än risken att förvrida världen i det egna huvudet.
Sen är det svårt få en självmordbombare att gå till psykologoen för att byta åsikt.. har han befäst tanken så är det för sent tyvärr. Alla insatser bygger på att folk själv söker sig dit för råd, vilket de inte kommer göra om de har bestämt sig.
Insatser behöver tas tidigare och förebyggande, främst de i riskzon. (skilsmässa, föräldraalienation eller annan typ av sorg). Är man påtvingad kris-psykologbesök och inga anteckningar förs så sänks tröskeln att bolla tankar.
Japp, du har inte fel.
Men- en steg närmare lösning är ju att män söker hjälp betydligt tidigare, långt innan skiljsmässor o annat elände, min erfarenhet är att män rent generellt inte söker hjälp öht, sån här skit kan ju förebyggas genom att även män själva tar ansvar för sitt psykiska mående långt innan de börjar må dåligt nog att döda nån så att säga.
Tror att ALLA mår bättre av en rejäl dos terapi, varesig man bara är en förvirrad själ eller funderar på att samla vapen till en skolskjutning.
Har själv spenderat 20 år i terapi för att det helt enkelt gör mig till en klokare person, och det hjälper mig förstå mig själv och andra.
Men att vänta tills bristningsgränsen är en dålig idé, och ja, det kan säkerligen hållas emot män (och kvinnor) i tex en vårdnadstvist, så det jag menar är återigen: män behöver prata med andra män om psykisk ohälsa, INNAN det gått för långt, i förebyggande syfte, för att normalisera att söka hjälp o stöd. Ni lyssnar ju bara på varandra så vem fan ska hjälpa er om inte ni själva?
Däremot håller jag inte med om det du skriver om vad för slags män som upplevs hur, det är en väldigt generaliserad bild av kvinnors tankar och alldeles för enkelspårig för att representera verkligheten. Jag kan enbart utgå ifrån mig själv som levt i ett antal längre förhållanden o de män jag valt att leva med har varit väldigt olika varandra och representerar väl manlighet på väääldigt olika sätt, ingen av dem räknas nog i dina ögon som en stereotyp man.
Det de dock haft gemensamt är att ingen av dem nånsin sökt hjälp för psykisk ohälsa (innan de träffat mig

), men det har det fått bli ändring på vilket helt klart iallafall hjälpt min nuvarande att se på sig själv och sina handlingar på nya sätt, det betyder inte att han var dålig innan på nåt sätt, eller gick runt o led avsevärt, men det har hjälpt honom höja blicken lite, samt (tror jag) prata mer med sina polare om sånt här…
Jag skulle säga att det inte finns mycket sexigare saker än en man med koll på sitt känsloliv, men det är fan en bristvara.