2026-07-19, 09:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du ljuger ju, jag har kollat och bilderna är inte retuscherade. Och lycka till med att tro bort en hjärntumör eller blindhet, såna placebopiller skulle jag betala mycket för.

Tänk vad man måste hålla på för att vara ateist, att man orkar.

Hur ser du att bilderna inte är retuscherade? Och vilka bilder menar du inte är retuscherade?
Det har vi redan diskuterat för flera månader sedan. Jag visade då tydliga tecken på retuschering i bilderna som du hänvisade till den gången. Har du redan glömt det?

Det finns också vad som kallas för spontan regression, och om det sker för någon som är muslim så blir "svaret" automatiskt att Allah gjorde det. Där har du svaret. Allah är den rätta guden.

Dessutom finns studier som visar att tro, meditation och bön kan ha en indirekt effekt på hur en patient klarar av en cancerbehandling. Att känna hopp, frid eller ha en stark tro minskar stresshormoner, som till exempel kortisol. Kronisk stress kan hämma immunförsvaret, så att hålla stressen nere är bra för behandlingen.

Det finns många förklaringar som du inte ens övervägt.
Citera
2026-07-19, 09:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vet inte varför du fortsätter, du påstod att bibelen säger att universum alltid funnits, du hade fel, så allmänbilda dig lite innan du skriver så slipper du bli utskrattad än en gång

Var hävdade jag att Bibeln säger att universum alltid funnits?
Citera
2026-07-19, 09:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur ser du att bilderna inte är retuscherade? Och vilka bilder menar du inte är retuscherade?
Det har vi redan diskuterat för flera månader sedan. Jag visade då tydliga tecken på retuschering i bilderna som du hänvisade till den gången. Har du redan glömt det?

Det finns också vad som kallas för spontan regression, och om det sker för någon som är muslim så blir "svaret" automatiskt att Allah gjorde det. Där har du svaret. Allah är den rätta guden.

Dessutom finns studier som visar att tro, meditation och bön kan ha en indirekt effekt på hur en patient klarar av en cancerbehandling. Att känna hopp, frid eller ha en stark tro minskar stresshormoner, som till exempel kortisol. Kronisk stress kan hämma immunförsvaret, så att hålla stressen nere är bra för behandlingen.

Det finns många förklaringar som du inte ens övervägt.
Enligt AI är inte bilderna retuscherade, gå och lägg dig. Vem är du liksom, kommer och säger att bilder är retuscherade för att du tycker att du kan se det när samma bilder publicerats i tidningar under händelsen. Vem tror du att du är.

Dessa mirakulösa helningar är inte fall där deras tillstånd förbättrats, de blev helt botade. En hjärntumör syns på röntgen en dag, nästa dag spårlöst borta. Blinda som öppnar ögonen och ser. Förlamade som stiger upp ur rullstolen och hoppar omkring. Hmm...
Citera
2026-07-19, 09:14
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

Här har du bevis, flera miljoner personer såg den heliga maria på ett kyrktak och många blev mirakulöst helade.
Vi har olika syn på bevis du och jag. Men kontakta gärna Aftonbladet och berätta att du äntligen fått fram bevis på att Gud finns. Lycka till!

Citat:
Nu var det ju du som skulle kontakta vetenskapliga tidskrifter med dina bevis för att Gud inte finns, känner personligen inte en enda forskare eller vetenskapsman som inte tror på Gud, gör du?
Jag har aldrig sagt att jag har bevis på att Gud inte finns.

Känner ingen forskare som anser att det finns något bevis på att Gud finns.
Citera
2026-07-19, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
?? Du skriver ju tidigare att det räcker med att tro, men nu menar du att det blir fel med tro……samt fortsätter tjatet om bevis, trots bevis blivit dig serverat flertalet ggr.

Hur ska du ha det, vart vill du komma, vet du ens själv vad du vill ?
Jag skriver att jag gärna vill se bevis på att Gud finns.

Och att jag inte förstår varför troende känner att de måste tjata om att de har bevis, att det borde räcka med att de har en tro. Eller personliga bevis.
Citera
2026-07-19, 09:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi har olika syn på bevis du och jag. Men kontakta gärna Aftonbladet och berätta att du äntligen fått fram bevis på att Gud finns. Lycka till!

Vad skulle du räkna som bevis för gud då?

Om man säger såhär, vad är det minsta beviset som skulle räcka för dig för att tro på gud?
Citera
2026-07-19, 09:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det var sant i 1500 år. Att vi uppdaterar definitionen för vad en fågel är betyder inte att bibeln hade fel, den använder bara andra definitioner. Kanske så ändras definitionerna igen i framtiden. Du missar poängen.

Nej, det handlar inte om definitionen av vad en fågel är. En fladdermus ser ut som en fågel på håll, men det enda den har som likhet med en fågel är att den kan flyga. De som skrev Bibeln visste inte skillnaden. Fåglar lägger ägg, det gör inte fladdermöss. De viste inte att det fanns en skillnad, så de skrev inte skaparens ord eftersom skaparen naturligtvis borde ha känt till skillnaden.

Det handlar heller inte om definitionen av vad en idisslare är. En hare tuggar nästan konstant och rör sina käkar på ett sätt som för ett otränat öga ser exakt ut som en ko som idisslar, det är poängen. De trodde att haren idisslade, men det gjorde den inte. En idisslare tuggar om föda den redan tuggat, en hare har en helt annan kroppslig funktion och är kaprofag, alltså den äter sin egen avföring, vilket är något helt annat än att idissla.

Att klassa harar i samma klass som nötdjur är inte alls bara en felaktig definition, det är en helt annan typ av djur. De som skrev Bibeln visste inte skillnaden i en text som var avsedd att klassificera olika typer av djur.
Citera
Medlem
Citat:

Det står också i Bibeln att en hare är en idisslare och att en fladdermus är en fågel. Det är inte sant.

I Tredje Moseboken 11:20 talas det om "bevingade fyrbenta smådjur". Det finns inga sådana. Alla flygande insekter har som bekant sex ben.

I Matteusevangeliet 13:31–32 säger Jesus att senapskornet är det minsta av alla frön på jorden. Det är heller inte sant. Det finns ett otroligt stort antal frön som är mindre.

I Josua 10:12–13 befaller Josua solen och månen att stå stilla på himlen för att förlänga dagen. Ur ett modernt astronomiskt perspektiv är det jorden som roterar kring sin egen axel som får solen och månen att se ut som om de rör sig, så det är i så fall jordens rotation som skulle ha behövt stanna.
Nja
Däremot utför harar något som kallas cekotrofi: de äter vissa av sina egna mjuka avföringskulor för att ta upp näring en andra gång. För en forntida observatör kan detta ha sett ut som att djuret “tuggade om” maten.

Enligt modern biologi är en fladdermus ett däggdjur, inte en fågel.

Men den hebreiska texten använder inte den moderna vetenskapens klassificering. Den grupperar djur främst efter hur de rör sig. Fladdermusen hör därför till kategorin “flygande varelser” tillsammans med fåglar, eftersom den flyger.

I Tredje Moseboken 11:20 står det i många svenska översättningar ungefär:

“Alla bevingade smådjur som går på fyra fötter skall ni anse som orena.”

Den hebreiska formuleringen. Grundtexten använder uttryck som bokstavligen kan förstås som “gående på fyra”. Många forskare menar att det beskriver hur djuren rör sig snarare än att ge en anatomisk beskrivning av antalet ben.

Matteusevangeliet 13:31–32 lyder ungefär:

“Himmelriket är som ett senapskorn, som en man tog och sådde i sin åker. Det är minst av alla frön, men när det har vuxit upp är det större än örterna…”

Jesus talade till människor i Galileen på 30-talet. Senapskornet var ett välkänt exempel på ett mycket litet frö som bönder faktiskt sådde. Poängen var att illustrera kontrasten mellan en obetydlig början och ett stort resultat, inte att ge en botanisk föreläsning.
“Av alla frön” i sammanhanget. Vissa forskare menar att uttrycket syftar på de frön som normalt odlades i jordbruket i området, inte bokstavligen alla frön i världen.
Liknelsens syfte. Liknelsen handlar om Guds rike. Den är inte skriven för att fastställa en vetenskaplig rangordning av fröstorlekar.
Den som läser den i sitt historiska och litterära sammanhang ser den i stället som ett vardagligt bildspråk som Jesu åhörare omedelbart skulle ha förstått.

Josua 10:12–13 befaller Josua solen och månen att stå stilla på himlen för att förlänga dagen.

En enkel sökning på mirakel utförde av Gud enligt bibeln så hamnar den på fjärde plats här nedan:

”Skapelse och natur

* Första Moseboken: Gud skapar universum, jorden och allt levande.
* Den stora översvämningen på Noas tid.
* Gud låter eld falla från himlen över Elias offer.
* Solen står stilla under Josuas strid.
* Skuggan går tillbaka tio steg som ett tecken till Hiskia.

Uttåget ur Egypten

* De tio plågorna över Egypten.
* Röda havet delas så att israeliterna kan gå över på torr mark.
* Gud ger manna från himlen och vaktlar i öknen.
* Vatten kommer ur en klippa när Mose slår på den.

Mirakel genom profeter

* Elia uppväcker en änkas son.
* Elisha renar giftig mat, botar Naaman från spetälska och får en yxa att flyta.
* Elisha uppväcker också ett dött barn.

Mirakel i Daniels bok

* Gud räddar Daniel ur lejongropen.
* Gud räddar Shadrak, Meshak och Abed-Nego ur den brinnande ugnen.

Jesu mirakel

Enligt evangelierna utförde Jesus många mirakel, bland annat:

* Förvandlade vatten till vin.
* Botade blinda, döva, lama och spetälska.
* Stillade stormen.
* Gick på vattnet.
* Mättade 5 000 människor med fem bröd och två fiskar.
* Uppväckte döda, bland annat Lasarus.
* Uppstod själv från de döda.

Apostlarnas mirakel

I Apostlagärningarna berättas att Gud genom apostlarna:

* Botar sjuka.
* Befriar människor från onda andar.
* Befriar Petrus ur fängelse genom en ängel.
* Låter Paulus överleva ett ormbett utan skada.
* Uppväcker Eutykos efter ett fall.”
Citera
Medlem
Citat:
Vad skulle du räkna som bevis för gud då?
Inte en aning faktiskt. Tänker mig att vetenskapen är bättre än jag på att bedöma sånt. Partiska troende är det uppenbart inte.
Citera
2026-07-19, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Nu var frågan om du känner någon forskare som hävdar att Gud inte finns?
Citera
2026-07-19, 09:22
Medlem
Citat:
Nu var frågan om du känner någon forskare som hävdar att Gud inte finns?
Det kan jag inte tänka mig att jag gör, det skulle inte vara så vidare vetenskapligt att komma med ett sådant påstående.

För övrigt var det inte frågan du ställde först,
Citat:
Nu var det ju du som skulle kontakta vetenskapliga tidskrifter med dina bevis för att Gud inte finns, känner personligen inte en enda forskare eller vetenskapsman som inte tror på Gud, gör du?
Citera
2026-07-19, 09:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om definitionen av vad en fågel är. En fladdermus ser ut som en fågel på håll, men det enda den har som likhet med en fågel är att den kan flyga. De som skrev Bibeln visste inte skillnaden. Fåglar lägger ägg, det gör inte fladdermöss. De viste inte att det fanns en skillnad, så de skrev inte skaparens ord eftersom skaparen naturligtvis borde ha känt till skillnaden.

Det handlar heller inte om definitionen av vad en idisslare är. En hare tuggar nästan konstant och rör sina käkar på ett sätt som för ett otränat öga ser exakt ut som en ko som idisslar, det är poängen. De trodde att haren idisslade, men det gjorde den inte. En idisslare tuggar om föda den redan tuggat, en hare har en helt annan kroppslig funktion och är kaprofag, alltså den äter sin egen avföring, vilket är något helt annat än att idissla.

Att klassa harar i samma klass som nötdjur är inte alls bara en felaktig definition, det är en helt annan typ av djur. De som skrev Bibeln visste inte skillnaden i en text som var avsedd att klassificera olika typer av djur.
Om fladdermöss räknades som fåglar på den tiden, så stämde ju texten. Vad är det du menar egentligen, definitioner ändras, en bok ändras inte. Det finns ingenting som hade kunnats skrivas här som skulle stämt föralltid, även om det stått i bibeln så att det stämmer med moderna definitioner så kanske definitionerna uppdateras igen i framtiden, och då slutar bibeln stämma enligt dig igen.

Det finns ingen definition som kan användas som kommer stämma föralltid då definitioner är rörliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in