2026-07-18, 20:42
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vi har provat o spränga gastuber med värme.

Gräva smal grop 50 cm , hälla i glödande grillkol.I med tub.

Smäller som en handgranat så marken bumbar , det är inte samma höghastighets detonation som en granat med 2km per sekund utan en långsam bumb explosion så visst kan den släckt deras hjärta och gett inre trauma t.ex blödningar.

En gastub som går av i ett tält kan visserligen ge en sekundär explosion.Den första sprider ut gasen och den andra är när gasen antänds utspritt i lufte. - läs Fuel Air Explosive/termobarisk/vakuumbomb om ni gogglar

Gastubens bristning är ju inte en eldfängd historia utan den sprängs när gasen vill ut p.g.a överhettning - den sekundära exlosionen kan ha dödat dom ev
Ja då jag aldrig har testat att spränga någon gasoltub kan jag såklart inte veta något säkert. Så har det framkommit att de avlidit på grund av en exploderande gasoltub så är det väl så, och då möjligen som just en tvåstegsbomb. Tanken är då ändå att de måste ha hanterat tuben på ett katastrofalt felaktigt sätt för att få den att explodera. Fast visst, en sak har jag lärt mig, man ska aldrig överskatta folks intelligens.
Citera
2026-07-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja då jag aldrig har testat att spränga någon gasoltub kan jag såklart inte veta något säkert. Så har det framkommit att de avlidit på grund av en exploderande gasoltub så är det väl så, och då möjligen som just en tvåstegsbomb. Tanken är då ändå att de måste ha hanterat tuben på ett katastrofalt felaktigt sätt för att få den att explodera. Fast visst, en sak har jag lärt mig, man ska aldrig överskatta folks intelligens.

Eller två som ligger och super sig redlösa i ett tält och glömmer att saker och ting är på. Kanske röker lite gräs också då blir man ännu mer glömsk. Kanske somnar sedan medan saker och ting fortfarande är igång.
Citera
2026-07-18, 21:06
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Eller två som ligger och super sig redlösa i ett tält och glömmer att saker och ting är på. Kanske röker lite gräs också då blir man ännu mer glömsk. Kanske somnar sedan medan saker och ting fortfarande är igång.
Fast hur mycket de än super och röker gräs så har jag svårt att tro att gasoltuben skulle explodera om de inte börjar elda utanpå den. Gasoltuben exploderar inte för att allt "glöms bort" när gasolköket är igång. Gasolen brinner ut och allt slocknar. Lågan kan heller inte, som en del tror, "gå in" i tuben om det blir något fel. Gasolen inne i tuben brinner inte för där finns inget syre. Så kontentan av allt är att för att tuben ska sprängas måste den upphettas kraftigt utifrån och först när den sprängts kan gasolen som då kommit ut "i friska luften" antändas, om där finns en låga av något slag som antänder den. Krävs alltså lite mer "jobb" än att bara supa och röka gräs.
Citera
2026-07-18, 21:08
Medlem
Citat:
Fast hur mycket de än super och röker gräs så har jag svårt att tro att gasoltuben skulle explodera om de inte börjar elda utanpå den. Gasoltuben exploderar inte för att allt "glöms bort" när gasolköket är igång. Gasolen brinner ut och allt slocknar. Lågan kan heller inte, som en del tror, "gå in" i tuben om det blir något fel. Gasolen inne i tuben brinner inte för där finns inget syre. Så kontentan av allt är att för att tuben ska sprängas måste den upphettas kraftigt utifrån och först när den sprängts kan gasolen som då kommit ut "i friska luften" antändas, om där finns en låga av något slag som antänder den. Krävs alltså lite mer "jobb" än att bara supa och röka gräs.

Om skiten välter tillsammans med hela rasket då och fortsätter ösa på med vad den nu sysslade med?
Citera
2026-07-19, 00:08
Medlem
Benny98s avatar
Citat:

Gasol kan bli farligt när den släpps ut i luften utan att förbrännas helt och ventilationen är dålig. Det är en sömn man aldrig vaknar ifrån.
Citera
2026-07-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kanske inte "av respekt för de anhöriga".

De hade säkert gått ut med det om de hade misstänkt ett brott, men nu gör de ju inte det och då är polisen förtegna.

Om de haft ett helt brinnande tält över sig så hade de säkert tredje gradens brännskador över hela kroppen.
Eftersom det handlar om gamla gubbar så vore det inte konstigt om de fick hjärtattack när kroppen gick in i chock.

Ja, det är nog det troligaste. Sorgligt att dö av kolmonoxidförgiftning på det sättet.

Gamla gubbar? 30 och 55 år? Öh okej...
Citera
2026-07-19, 07:27
Medlem
448s avatar
Citat:

Jag tror jag lyckats fixa fram bilder på en olycka som kan ha inträffat i tältet med ett sånt här kök av spindeltub där man provat värma tuben över sin egen låga

Efterbilder - helt sprängt spindekök nedsprängt i marken,den buktade botten fastskjuten i spindeln och tubens ovandel som träffat nått

Lägger upp senare isfall
Citera
2026-07-19, 08:22
Medlem
israelisinnocents avatar
Billiga tält har undermålig ventilation, var en modell som återkallades häromåret

Absolut eller relativ ökning?

"
Rekordmånga dödsolyckor i fjällen – så kan du göra vandringen säker

Efter fjolårets dystra rekord i antalet döda i svenska fjäll sätter sommarens vandringssäsong igång i dagarna. Men det är inte bara allvarliga olyckor som kan förstöra semestern.

– Att stuka foten kan vara tillräckligt, säger Per-Olov Wikberg på Fjällsäkerhetsrådet.
"

låst
https://www.dn.se/sverige/rekordmanga-dodsolyckor-i-fjallen-sa-kan-du-gora-vandringen-saker/
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-19 kl. 08:27.
Citera
2026-07-19, 10:31
Medlem
Jag tänkte på såna där Thermacell för att hålla mygg borta.

Kan de avge så mycket kolmonoxid så det kan bli farligt i ett tält?

https://myggjavlar.se/varumarke/thermacell/

När jag googlar det så får jag AI-sammanfattningar som säger att det kan vara farligt men källan verkar vara ett forum så jag vet inte.

https://xn--myggflla-4za.se/anvandarinstruktioner-portabel-thermacell/

Citat:
Produkten är avsedd att användas för utomhusbruk och får inte användas i tält eller i andra slutna rum.
Citera
2026-07-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag tror jag lyckats fixa fram bilder på en olycka som kan ha inträffat i tältet med ett sånt här kök av spindeltub där man provat värma tuben över sin egen låga
Ah, det kan vara en anledning till att värma tuben, man vill få ut mer. Som att stoppa ner en engångsflaska innanför brallan en timme innan det var dags att laga mat. Men betydligt farligare.
Citera
2026-07-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Billiga tält har undermålig ventilation, var en modell som återkallades häromåret

Häromåret = mer än 10 år sedan.

Citat:
Återkallelse av Tält 37-314
Publicerad 2015.08.31
Pop-up tält med artikelnummer 37-314, återkallas på grund av bristfällig ventilation. Om du har denna produkt ber vi dig att omedelbart sluta använda den samt återlämna den till närmaste Biltema-varuhus.

Ett pop-up tält gränsar till lektält och är absolut ingenting man bär med sig upp på fjället.
Citera
2026-07-19, 11:05
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ah, det kan vara en anledning till att värma tuben, man vill få ut mer. Som att stoppa ner en engångsflaska innanför brallan en timme innan det var dags att laga mat. Men betydligt farligare.

En tub innehåller 70% butan o isobutan som gasar dåligt redan under +5.I början brinner det bra ända ned till -35 då propan avgår.
Är inget problem sommartid med kan fått dålig gasavgång o värmt den på dåligt sätt.

Man skall ha den i en kastrull med 50 gradigt vatten som värmer ibland.

Det är safe, morgon startuben skall man ha i sovsäcken så

Få se bilderna sen , fakking smäll tydligen ⚰️

Kommer från en annan incident utan personskador
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in