2026-07-17, 15:58
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
De flesta i tråden verkar överens om att det troligaste är rökförgiftning pga att de tänt en eld i tältet.

Eld i tältet ser jag också som den troligaste anledningen till att två män hittas döda i ett tält, utan att polisen ens misstänker brott.

Men det kan ju också vara så att själva tältet har fattat eld från en närliggande brasa, och blivit en brinnande dödsfälla med männen inuti?
Den smälta tältduken blir ju som att vara täckt av napalm mer eller mindre.
Ja, men om det brunnit hade man väl gått ut med det? Det är ju en rätt udda händelse
Citera
2026-07-17, 15:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
De flesta i tråden verkar överens om att det troligaste är rökförgiftning pga att de tänt en eld i tältet.

Eld i tältet ser jag också som den troligaste anledningen till att två män hittas döda i ett tält, utan att polisen ens misstänker brott.

Men det kan ju också vara så att själva tältet har fattat eld från en närliggande brasa, och blivit en brinnande dödsfälla med männen inuti?
Den smälta tältduken blir ju som att vara täckt av napalm mer eller mindre.

Tror dock det behvövs mer napalm än så. För att två gubbar skall eldas till döds?
Citera
2026-07-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Konstigt, två personer dör knappas rakt av. Suicid? Dock skulle väl Polisen i alla fall till en början misstänka brott, att någon av dem tog livet av den andre och sedan sitt eget, eller?

Matlagning i tältet och koloxidförgiftning?

Försvunna i en vecka.
De kanske drog sig undan för att testa det nya superknarket köpt på Darknet och fick betala priset? Man ska inte ägna sig åt konspirationsteorier om något som mycket väl kan avfärdas som vanlig mänsklig dumhet.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-07-17 kl. 16:02.
Citera
2026-07-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
De kanske drog sig undan för att testa det nya superknarket köpt på Darknet och fick betala priset? Man ska inte ägna sig åt konspirationsteorier om något som mycket väl kan avfärdas som vanlig mänsklig dumhet.
Vem i tråden ägnar sig åt konspirationsteorier? Jag har inte sett någon osannolik dödsorsak.

Vad tror du har hänt?
Citera
2026-07-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vem i tråden ägnar sig åt konspirationsteorier? Jag har inte sett någon osannolik dödsorsak.

Vad tror du har hänt?
Strunta gärna i ”konspirationsteorier”, det var bara en målande beskrivning - inte tänkt att tolkas som ett faktiskt påstående.

Jag tror dock på min egna konspirationsteori om att de dragit något giftigt i näsan i tron att det var legitima grejer. Om det hade varit koloxidförgiftning ser jag ingen anledning för polisen att undanhålla den uppgiften. Olyckor händer eftersom vem som helst kan ha otur, men överdoser är stigmatiserande både för de drabbade och deras familjer.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-07-17 kl. 16:19.
Citera
2026-07-17, 16:11
Medlem
Nyare "kök" är effektiva men avger mer kolmonoxid, ligger vinden mot en kan jag nog tänka mig att man blir medvetslös eller om man haft "köket" i förtältet.

Detta skedde också i jan-feb i år. Båda dog och var mycket vana vandrare. Tror detta är samma söags olycka.
Citera
2026-07-17, 16:23
Medlem
Tippar på att de har använt en liten vedkamin i tältet som inte installerats korrekt.
Senast redigerad av Deballerur 2026-07-17 kl. 16:27.
Citera
2026-07-17, 16:24
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Ja, men om det brunnit hade man väl gått ut med det? Det är ju en rätt udda händelse
Kanske inte "av respekt för de anhöriga".

De hade säkert gått ut med det om de hade misstänkt ett brott, men nu gör de ju inte det och då är polisen förtegna.
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tror dock det behvövs mer napalm än så. För att två gubbar skall eldas till döds?
Om de haft ett helt brinnande tält över sig så hade de säkert tredje gradens brännskador över hela kroppen.
Eftersom det handlar om gamla gubbar så vore det inte konstigt om de fick hjärtattack när kroppen gick in i chock.
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
De har säkert använt en liten vedkamin i tältet som inte installerats korrekt.
Ja, det är nog det troligaste. Sorgligt att dö av kolmonoxidförgiftning på det sättet.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-17 kl. 16:39.
Citera
2026-07-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Tippar på att de använt en liten vedkamin i tältet som inte har installerats korrekt.
Jag har själv inte tältat på decennier, är det vanligt att man eldar i tältet nuförtiden?
Citera
2026-07-17, 16:32
Moderator
blomvattnares avatar
Försvunna personer --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2026-07-17, 16:34
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Nyare "kök" är effektiva men avger mer kolmonoxid, ligger vinden mot en kan jag nog tänka mig att man blir medvetslös eller om man haft "köket" i förtältet.

Detta skedde också i jan-feb i år. Båda dog och var mycket vana vandrare. Tror detta är samma söags olycka.

10 Februari 2025 hände det?

https://www.nsd.se/story-nyheter/gallivare/artikel/ett-ar-sedan-tragedin-de-storsta-farorna-i-fjallen/jo8w2vql
Citera
2026-07-17, 16:39
Medlem
[quote=JaBaDaBaDoo|95455802]
10 Februari 2025 hände det?

Detta händer ju varje år så det är svårt att ha koll på alla. Har dock för mig att ett fall var i början på året. Kan ha fel.

Sen har vi ju alla i sommarstugorna som fryser och tycker det är en god idé att dra in kolgrillen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in