2026-07-18, 20:49
Medlem
Jag slutade dricka kaffe för något år sedan. Var ej svårt alls. Höll upp i ca ett år sen började jag dricka igen. 2 koppar på morgon och ibland en kopp på eftermiddagen. Kaffe är förmodligen inte så nyttigt.
Citera
2026-07-18, 20:51
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
Hur gjorde ni i så fall? Några tips?

Missbruk ?
Utveckla hur du tänker tack
Citera
2026-07-18, 21:11
Medlem
Kinaskis avatar
Enkelt.

Man känner av lite abstinens i 2-3 dagar sen släpper det helt.

Kan rekommendera att ersätta med nått koffeinfritt substitut så man får sin kopp. Finns ju både koffeinfria kaffevarianter och téer. Kanske inte lika gött, men man vänjer sig. Själva rutinen att ta en kaffe är väl det enda "svåra" att avvänja.

Det är inte heroin vi snackar om.
Citera
2026-07-18, 21:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Ja, jag känner flera som slutat dricka kaffe.

Min ena syster, min svåger och min far för att bara nämna några.

Min syster och svåger slutade med både tobak (Den ens snusade och den andra rökte.) och kaffe samtidigt som något nyårslöfte. Båda håller än drygt 15 år senare

Min far slutade med socker i kaffet och tyckte då att det inte längre var gott. Höll i drygt fem år då han inte levde längre än så...

Har även en kollega som slutade för något år sedan eftersom hon tyckte att hon fick dålig andedräkt av kaffe. Hon dricker fortfarande te på fikarasten och har, enligt vad hon säger, inga planer på att börja med kaffe igen.
Citera
2026-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?

Jag började dricka starkt te kokat av teblad i en gryta och kom fram till att teet gjorde mig mer vaken.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-07-18 kl. 22:12.
Citera
2026-07-18, 21:49
Medlem
Sluta tramsa dig. Om du inte sveper 10+ koppar om dagen får du knappt lite huvudvärk..

Behöver du, trappa ur. Men annars är det ju bara att sluta. Börja drick typ varm choklad istället så behöver du inte ta koffeinbrist och bryta en vana samtidigt.
Citera
2026-07-18, 22:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det går bevisligen att sluta dricka kaffe.
Min mormor slutade på ålderns höst.
Hon dog visserligen någon månad senare, men det hade nog inte med kaffet att göra...
Jag skulle ha lagt till att det är dödligt att sluta med kaffe.
Citera
2026-07-18, 22:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Fast varför, av kostnadsskäl?

https://www.bmj.com/content/bmj/359/bmj.j5024.full.pdf

"Coffee consumption seems generally safe within usual levels of intake, with summary estimates indicating largest risk reduction for various health utcomes at three to four cups a day, and more likely to benefit health than harm"
Citera
2026-07-18, 22:34
Medlem
Imnshos avatar
Nej, det går inte. Jag är själv lycklig tung missbrukare av drogen.
Citera
2026-07-18, 22:36
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Vad tänker du kring att börja dricka te istället? Är väl lite samma sak men man slipper gula tänder och kaffeandedräkt
Citera
2026-07-18, 22:43
Medlem
rrpipers avatar
Ingen aning om det är nyttigt eller onyttigt med kaffe men det verkar vara en stor diskrepans mellan vanligt folk som oftast antar att det är onyttigt och experter/forskning som oftast kommer fram till att det är nyttigt. Därmed inte sagt att frågan är avgjord.
Citera
2026-07-18, 22:44
Medlem
Kaffe är väl inte speciellt farligt i lagom mängd
Kan säkert tom vara nyttigt i små mänger
Är säkert betydligt värre med sega gubbar, lakrits och godis i största allmänhet, chips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in