2026-07-18, 21:55
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdelia
Var noe med en heliumballong som denne personen skulle bruke til å starte grillen med. Er så dumt at man ikke tror det er sant, men problemet er at vedkommende som sa det er så tett på gata brannen startet i at det nesten må være sant.. Uansett så er alle detaljene i den historien så rare at jeg ikke forstår det er mulig. Men tydeligvis så er det jo det
Fast Helium brinner icke över huvud taget!
Citera
2026-07-18, 21:57
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Det går att bygga grillar som går på helium. Kräver lite hemslöjd, men verkar populärt. Finns många guider på Internet.
Men vad använder man då Heliumet till?
Det är en icke brandfarlig ädelgas.
Citera
2026-07-18, 22:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A

Det finns dock ballonggas som används till ballonger och som är en blandning av helium och gasol. Men i detta fall låter det mer som man fyllt en ballong med gasol för att tända med?
Citera
2026-07-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A

Alt jeg vet er at mannen hadde heliumballonger som han brukte ved grillen / propan, og tenkte det visst var en god ide å leke med alt det samtidig.
Citera
2026-07-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns dock ballonggas som används till ballonger och som är en blandning av helium och gasol. Men i detta fall låter det mer som man fyllt en ballong med gasol för att tända med?

Ja, riktig.
Citera
2026-07-18, 22:46
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Enligt ABs film så verkar branden ha startat utanför huset i en buske.
https://tv.aftonbladet.se/video/403086/har-borjar-det-brinna-utanfor-huset

En brinnande buske! Kan det vara Gud?
Citera
2026-07-18, 22:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Översatt till Svenska:

Jag jobbar på ett center precis vid Krokstadelva. Min kollega har en vän som bor precis bredvid där branden startade. Tydligen var det en man som skulle grilla utomhus. Det dummaste med hela historien är att det helt klart var helium inblandat och att saker exploderade. Jag gissar på propan utifrån de detaljer jag har. Grannarna försökte släcka det med trädgårdsslangar etc. Om allt jag har hört (som kommer från källor nära och inom grannskapet) stämmer, förväntar jag mig att den här husägaren kan bli anmäld, eventuellt dömd. Om uppgifterna stämmer, så är det bland det dummaste jag har hört.

Du behöver inte översätta norska. Förstår man inte norska som svensk är man antagligen lite dum i huvudet.
Citera
2026-07-18, 23:04
Medlem
I følge lokalavisa Drammens Tidene har det nå flammet opp igjen
Oppdatert rett før kl 23.
Kilde: https://www.dt.no/siste-nytt-om-storbrannen/s/5-57-2891086

" Rett over halv fire fredag ettermiddag kom de første meldingene om brann i Jupiterveien på Stenseth. Flammene sto opp av taket fra endeleilighet på et rekkehus.

– Jeg reagerte først på lukta. Det luktet rart i nabolaget – akkurat som propan.
Så hørte jeg en nabo rope, og oppdaget at det kom røyk fra et hus "
Kilde: https://www.dt.no/slik-var-de-forste-timene-av-katastrofen/s/5-57-2891138
Citera
2026-07-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
pga klimatförändringar..
den självantände .

det va nästan 33 grader ute den dagen
Ja precis, termisk tändpunkt för buskar är som bekant 32 grader.
Citera
2026-07-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Tippar att den boende i Jupiterveien 37, och den oidentifierade i 39 har svår ångest nu. Jag skulle tro att de är helt utan egentlig skuld, bara haft otur.

Det er ikke 37. De var ikke hjemme hvertfall. Jeg tror 45.. Bor ikke veldig lang unna...
Citera
2026-07-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja med tanke på att det går en brandman förbi elden så kan den inte startat där.
Nä, det är sant!
Citera
2026-07-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Du behöver inte översätta norska. Förstår man inte norska som svensk är man antagligen lite dum i huvudet.
Ny-svenskarna kanske inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in