2026-07-18, 20:25
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Hur kan en buske bara börja brinna ?
Spontan känsla att någon kastat en glödande fimp just där.
Det brinner redan antagligen på sidan/hörnan eller bakom huset som inte syns på videon och branden sprider sig genom den täta vegetationen som i busken på tomten som kommer med på videon.

Det är inte busken som självantänder.
Citera
2026-07-18, 20:31
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Vad har det för nyhetsvärde att anhöriga letar efter sina katter? Är inte det ganska ointressant ?
Det verkar vara populärt med katter i området. Många saknas och boende har efterlysningar med bilder på Facebook.

Själv har man överlevt, huset går att bygga upp men när ens husdjur försvinner som man inte vet om det lever eller är död är är bland det svåraste att leva med i alla katastrofer. Ovissheten.
Citera
2026-07-18, 21:06
Medlem
Jeg jobber på et senter like ved Krokstadelva. Min kollega har en kompis som bor rett ved der brannen startet. Visstnok var det en mann som skulle grille ute. Det dummeste med hele historien er at det tydeligvis var helium involvert og at ting eksploderte. Gjetter propan ut fra de detaljene jeg har. Naboene prøvde å slukke med hageslanger o.l. Stemmer alt det jeg har hørt (som kommer fra kilder tett på og innen nabolaget) så regner jeg med at denne huseieren kan bli anmeldt, eventuelt dømt. Stemmer detaljene så er det noe av det dummeste jeg har hørt…
Citera
2026-07-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jeg følger dekningen av brannen i norske medier.
Har ikke sett noe om tilbud om hjelp fra Sverige.
Har heller ikke sett noe om norsk anmodning om hjelp.

Pga topografien er ikke brannfly egnet.
Det har vært 6 stk helikoptre i luften frem til mørkets frembrudd.
Hadde neppe vært plass til flere i luftrommet
Tack för den beskrivningen! Då fick man en bra bild över läget och som du säger så är det begränsat i luftrummet.
Citera
2026-07-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Den branden 2014 va faktiskt enormt stor hade vi inte haft rejält med tur med vinden och värmen hade de kunnat bli mycket värre. Vi fick ju hjälp av Polska brandbilar till och med
2018
Sverige är med i EU, det är inte Norge. Det var därför vi stod utan egna resurser då och Polen fick, till slut, lov att hjälpa oss.
Putin hade erbjudit sin hjälp, men Sverige avböjde.
Citera
2026-07-18, 21:13
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdelia
Jeg jobber på et senter like ved Krokstadelva. Min kollega har en kompis som bor rett ved der brannen startet. Visstnok var det en mann som skulle grille ute. Det dummeste med hele historien er at det tydeligvis var helium involvert og at ting eksploderte. Gjetter propan ut fra de detaljene jeg har. Naboene prøvde å slukke med hageslanger o.l. Stemmer alt det jeg har hørt (som kommer fra kilder tett på og innen nabolaget) så regner jeg med at denne huseieren kan bli anmeldt, eventuelt dømt. Stemmer detaljene så er det noe av det dummeste jeg har hørt…

Översatt till Svenska:

Jag jobbar på ett center precis vid Krokstadelva. Min kollega har en vän som bor precis bredvid där branden startade. Tydligen var det en man som skulle grilla utomhus. Det dummaste med hela historien är att det helt klart var helium inblandat och att saker exploderade. Jag gissar på propan utifrån de detaljer jag har. Grannarna försökte släcka det med trädgårdsslangar etc. Om allt jag har hört (som kommer från källor nära och inom grannskapet) stämmer, förväntar jag mig att den här husägaren kan bli anmäld, eventuellt dömd. Om uppgifterna stämmer, så är det bland det dummaste jag har hört.
Citera
2026-07-18, 21:23
Medlem
exoticspices avatar
Det är en otrolig tur i oturen att det började brinna på dagen när många var ute, på jobbet eller på väg hem. Hade det hänt på natten hade vi nog haft en eller flera dödsfall.
Citera
2026-07-18, 21:33
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdelia

Vad skulle de ha Helium till?
Citera
2026-07-18, 21:34
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Med tanke på att var och varannan norrbagge äger en elbil, så kan det väl ha spelar roll i att det var så svårsläckt? Ser flera utbrända fordon på bilderna från branden.
Citera
2026-07-18, 21:39
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det går att bygga grillar som går på helium. Kräver lite hemslöjd, men verkar populärt. Finns många guider på Internet.
Citera
2026-07-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A

Var noe med en heliumballong som denne personen skulle bruke til å starte grillen med. Er så dumt at man ikke tror det er sant, men problemet er at vedkommende som sa det er så tett på gata brannen startet i at det nesten må være sant.. Uansett så er alle detaljene i den historien så rare at jeg ikke forstår det er mulig. Men tydeligvis så er det jo det
Citera
2026-07-18, 21:54
Medlem
Jan-As avatar
Jag skulle gissa på något mer troligt.
Några har grillat lunch.
Ätit ute, gått in medan kolgrillen står kvar ute.
Det blåser lite lätt och glöd blåser in i busken som tar eld.
Alternativt tar det eld i gräset under grillen som sedan sprider sig till busken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in