2026-07-18, 18:22
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja, jag var och hälsade på i en stuga när jag var runt 10 typ. Det här var jättelängesen om jag säger så. Kommer inte ihåg om jag och barnen i stugan redan var ute och lekte och vi tog skydd i våran bil som var en kombi eller om vi ville vara så nära ovädret som möjligt för att kunna se det mäktiga när det började och sprang ut då till den. Men minns iaf att vi satt i bakdelen när en blixt slog ner i däcket bak. Det var både vackert, mäktigt och skrämmande på en och samma gång.
Varför tror ni att blixten tog däcket?
Citera
2026-07-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Oavsett el bensin diesel, metallburen skyddar passagerarna men elektroniken som speciellt moderna bilar har mycket av kan slåss ut vilket kan bli väldigt dyrt att reparera, elbilar(utgår från att det även gäller laddhybrider) är extra känsliga om bilen samtidigt laddas.

byd ev som träffas mer än 1 gång, påstås att inga strukturella skador uppstod och att bilen gick att köra som normalt efteråt.
https://youtu.be/eWcQSuxmCuk
Wow. Det var fränt att se. Men vilken idiot bestämde att man skulle lägga grafik över halva bilen så man inte ser ordentligt?

Vore kul att se hur taket såg ut efter en sån där direktträff. Om det inte är fejk dvs, men jag tycker inte det kändes som ett fejkklipp.

(Notera att torkarna vispar på som ingenting efter träffen. Det betyder att elektroniken måste ha klarat sig rätt bra?)
Citera
2026-07-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Du klarar dig om bilen har en jordfläta.
Vad är en jordfläta?

Alla skriver som om man vore elektriker. Jag som INTE är elektriker hade gärna tagit emot en bra och tydlig förklaring till hur det här med bilar och blixtnedslag fungerar.
Citera
2026-07-18, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Vad är en jordfläta?

Alla skriver som om man vore elektriker. Jag som INTE är elektriker hade gärna tagit emot en bra och tydlig förklaring till hur det här med bilar och blixtnedslag fungerar.
En jordkabel, åskledare är väl typ det.
Citera
2026-07-18, 19:16
Avstängd
Citat:
Wow. Det var fränt att se. Men vilken idiot bestämde att man skulle lägga grafik över halva bilen så man inte ser ordentligt?

Vore kul att se hur taket såg ut efter en sån där direktträff. Om det inte är fejk dvs, men jag tycker inte det kändes som ett fejkklipp.

(Notera att torkarna vispar på som ingenting efter träffen. Det betyder att elektroniken måste ha klarat sig rätt bra?)
Vindrutetorkare ja, men mer känslig elektronik är jag osäker på.
Jag menar, statisk elektricitet kan förstöra en dator.
Citera
2026-07-18, 19:58
Medlem
Citat:
Vore kul att höra om nån har nån story på temat.

Det påstås ju vara helt lugnt om blixten skulle slå ned i en bil. Men frågan är väl ändå hur trevligt det skulle vara att sitta där inne om det händer! Och sen kan man ju spekulera i vad som skulle hända med bilen också.

Känns väl åtminstone som alla datorer och elektronik skulle tacka för sig, antar jag? Skulle motorn lägga av?

Tidigare i somras var det ett jävla oväder här, och blixten slog i något av träden.
Smällde av helvete och kändes i bröstet, är inte räddhågsen men då var jag skakis.
Jävligt coolt.
Citera
2026-07-18, 20:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Tidigare i somras var det ett jävla oväder här, och blixten slog i något av träden.
Smällde av helvete och kändes i bröstet, är inte räddhågsen men då var jag skakis.
Jävligt coolt.
Träd har mycket vätska i sej, sav. Och det förångas blixtsnabbt sas. Det blir en ångexplosion.
Har upplevt det jag med, fick fan byta kalsonger.
Citera
2026-07-18, 20:18
Medlem
Johnblends avatar
Motorcykel, ca 20m från nedslaget, ett träd. Fräste och levde jävel i nån mikrosekund men klarade mig bra, förutom det efterkommande skyfallet (blött).

Elbil i åskoväder är enl myndigheter och involverade företag är helt säkert, eller?
Citera
2026-07-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Jävligt coolt.
Låter spännande.

Har du lust att beskriva lite mer? Vore kul att få en känsla av att vara där.

Naturkrafter är mäktigt.
Citera
2026-07-18, 20:38
Medlem
Citat:
Låter spännande.

Har du lust att beskriva lite mer? Vore kul att få en känsla av att vara där.

Naturkrafter är mäktigt.

Ovädret gick precis över där jag bor.
Åskade och var helvetets krafter strax ovanför huvudet

Svårt att beskriva men det var en ganska mäktig upplevelse, typ som en väldig bas i luften.
Citera
2026-07-18, 21:30
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför tror ni att blixten tog däcket?
Tyckte att det såg ut som så.
Citera
2026-07-18, 21:47
Medlem
För 15-20 år sen så körde vi på E4n i norra Sverige, det börjar spöregna och strax efter det så slår blixten ner i ett träd 10-15 meter snett framför oss. Det blev ett jävla tryck med efterföljande pulsrusning. Efter någon minut så märker vi att radion och belysningen kommer igång igen (vi missade helt att dessa var borta ett tag). Det blev inte mer spännande än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in