2026-07-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Precis, plus att den står på gummihjul.
Det där har jag fått höra sedan barnsben. Alltså att hjulen är den magiska ingrediensen som gör det hela säkert.

Om man inte är elektriskt bevandrad, har du lust att utveckla resonemanget så det blir tydligt för alla vad som sker?
Citera
2026-07-18, 16:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Det där har jag fått höra sedan barnsben. Alltså att hjulen är den magiska ingrediensen som gör det hela säkert.

Om man inte är elektriskt bevandrad, har du lust att utveckla resonemanget så det blir tydligt för alla vad som sker?

Gummi leder inte elektricitet.
Citera
2026-07-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Åkte på väg, ett enskilt träd vid vägen framför, blixten slog ned i och stamen försvann helt, löven låg över hela vägen, stammen förvandlades till ett brunt kompakt moln som drog iväg med vinden och expanderade. Kändes som om det var i en musikvideo. Häftigt faktiskt, tror inte de i den bilen som var precis i närheten kände något positivt (kanske negativ laddning).

Stod vid ett rödljus och blixten slog ner, vart vet jag inte (det regnade så man såg knappt ut genom rutan trots torkarna på max) men biljäveln skakade då till och det började pipa i öronen om jag minns rätt (jag och sambon blev hyfsat skrämda). Så för att svara på ts fråga, höjd puls, inget mer fränt hände. Längesen, gammal Volvo 200-serie. Har sett blixten slår ner utomhus på max 100m avstånd, men tyvärr inget som du beskriver hände, hade dock velat uppleva det du beskriver!

Fanken att inte smartphones och appar där man ser exakt vart blixten slog ner fanns då (vid rödljuset).
Citera
2026-07-18, 16:36
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ingen tror väl på allvar längre att gummidäck, inte hjul, skyddar mot blixtnedslag i en bil?
Citera
2026-07-18, 16:42
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Ingen tror väl på allvar längre att gummidäck, inte hjul, skyddar mot blixtnedslag i en bil?

Precis det gör dom inte. Kolla bara på lastbilar som för upp sin kran mot elledningar (finns på youtube osv), däcken brukar panga rätt fort. Isoleringsavståndet är helt enkelt för litet mellan fälg och marken.
Citera
2026-07-18, 16:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Gummi leder inte elektricitet.
Luft gör det, luften mellan bil och mark, likaså som luften upp till molnen gör. Det som kan vara en tvekan är om spänningen i bilens undersida kan jonisera luften tillräckligt.
Citera
2026-07-18, 16:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Luft gör det, luften mellan bil och mark, likaså som luften upp till molnen gör. Det som kan vara en tvekan är om spänningen i bilens undersida kan jonisera luften tillräckligt.
Som regel regnar det vid åskoväder, då blir däcken blöta och vatten leder ström. Ett blixtnedslag i närheten av ett hus med en blöt gräsmatta kan ställa till med mycket för elektronik.
Citera
2026-07-18, 16:55
Medlem
Gubbens avatar
Du klarar dig om bilen har en jordfläta.
Citera
2026-07-18, 17:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
plus att den står på gummihjul.
Det lilla tror jag inte spelar nån roll, en decimeter när blixten redan färdats flera kilometer, rekordet är över 800km.
Citera
2026-07-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur klarar en elbil en direktträff?

Den blir full-laddad.
Citera
2026-07-18, 17:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur klarar en elbil en direktträff?
Oavsett el bensin diesel, metallburen skyddar passagerarna men elektroniken som speciellt moderna bilar har mycket av kan slåss ut vilket kan bli väldigt dyrt att reparera, elbilar(utgår från att det även gäller laddhybrider) är extra känsliga om bilen samtidigt laddas.

byd ev som träffas mer än 1 gång, påstås att inga strukturella skador uppstod och att bilen gick att köra som normalt efteråt.
https://youtu.be/eWcQSuxmCuk
Citera
2026-07-18, 17:42
Avstängd
Citat:
Gummi är helt irrelevant som skydd.

Karossen är svaret.
https://youtu.be/x7uCAvEhP1E?si=_kLDgQ-4GuvILZ9O
Senast redigerad av allvar66 2026-07-18 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in