2026-07-06, 22:40
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aec
Ekonomer i Leksand? 😮
Om ekonomin är så bra, varför har man avbetalningar till tidigare spelare?

Skulder kan vara lån som tyder på investeringar. Att ha skulder behöver nödvändigtvis inte något dåligt.
Citera
2026-07-06, 23:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Absolut. Men har vi kompetent folk (vilket vi har) så behöver vi knappast dubbeljobba. Det handlar dessutom om tillit till styrelse och sportslig organisation.

Det är väl bara att posta balansen här så kan de som førstår vad de läser kolla det du inte førstår.

Egentligen är inte udden riktad mot glädjekakylernss och efterklokskapens Leksand utan mot de som godkänner de falsarier som de blir presenterade.

En enkel fråga är:

-Har ni med alla skulder?

Om det kommer fram att man, trots att det varit uppenbart før alla, att man glømt en massa skulder till spelare, eller har uppvärderat blygsamma tillhångar, så finns det lagstiftning om bokføringsbrott som reglerar straffet mot styrelsen.

Självklart skall lag som fusksr degraderas.
Senast redigerad av Gromgutten 2026-07-06 kl. 23:28.
Citera
2026-07-06, 23:29
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är väl bara att posta balansen här så kan de som førstår vad de läser kolla det du inte førstår.

Egentligen är inte udden riktad mot glädjekakylernss och efterklokskapens Leksand utan mot de som godkänner de falsarier som de blir presenterade.

En enkel fråga är:

-Har ni med alla skulder?

Om det kommer fram att man, trots att det varit uppenbart før alla, att man glømt en massa skulder till spelare så finns det lagstiftning om bokføringsbrott som reglerar straffet mot styrelsen.

Självklart skall lag som fusksr degraderas.

Leksand har 40 miljoner i skulder till spelare, bara avsatt 12 miljoner i budgeten. Låter skevt.

Källa: Expressen 9 jun 2026
Citera
2026-07-06, 23:30
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Skulder kan vara lån som tyder på investeringar. Att ha skulder behöver nödvändigtvis inte något dåligt.

Om man bara redovisar tillgången men inte skulden så är det nødvändigtvis något dåligt.
Citera
2026-07-06, 23:34
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Leksand har 40 miljoner i skulder till spelare, bara avsatt 12 miljoner i budgeten. Låter skevt.

Källa: Expressen 9 jun 2026

Då skall 28 miljoner läggas till skulder i balansen. Det är hela poängen: står de där och man trots detta klarar kraven så fine, gør de inte det så har man fortsatt att fuska.
Citera
2026-07-06, 23:39
Medlem
Citat:
Skulder till spelare är investeringar?
Jag gissar på att spelarna inte har haft någon annan möjlighet att ge Leksand avbetalning för att kunna få ut sina pengar
Hade Leksand behövt betala ut 40 miljoner i sina sign off så hade klubben troligtvis varit ett minne blott
Citera
2026-07-07, 13:29
Medlem
Elvis avatar
Börjar bli väldigt obehagligt det här. Ni syftar alltså till att Leksand är i en konspiration tillsammans med förbundet. Rätt allvarliga anklagelser. Leksand bedöms på samma sätt som alla andra klubbar.

Hatet här har tagit nästan bisarra former, tråkig utveckling!
Citera
2026-07-10, 14:37
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
MIF Malmö Redhawks

Omsättning 154 miljoner , vinst 6,1 miljoner.

Biljettintäkter 39 miljoner. 255 000 sålda biljetter -----ger genomsnittligt biljettpris LÅGA 152 kr per biljett dvs många gratisbiljetter till skolor o liknande.

Malmö skryter om ökad publik

Många gratisbiljetter

https://www.malmoredhawks.com/article/3cdatgq-33nad/view
Citera
2026-07-18, 18:57
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Börjar bli väldigt obehagligt det här. Ni syftar alltså till att Leksand är i en konspiration tillsammans med förbundet. Rätt allvarliga anklagelser. Leksand bedöms på samma sätt som alla andra klubbar.

Hatet här har tagit nästan bisarra former, tråkig utveckling!

Nej, det är problem bara om den reviderade balansräkningen inte inkluderar skulder till spelare. Du har ju redan skrivit att du litar 100% på att det är gjort.

Om du har fel och det inte är gjort, och att Leksand ändå har fått godkänt sitt egenkapital som positivt, detta till trots att Leksand spelarskulder är det mest välkända skuldberget i svensk idrott, så är det ju självklart en superskandal.

Skandalen gäller såklart før alla klubbar som skulle tänkas fuska på samma sätt. Slutbonusen skall ju bara vara ett sätt att "skatteplanera", samtidigt som det offentliga skall rädda klubbar i kaoz med... Skattemedel, inte ett sätt att behålla en licens som man borde blivit av med och där klubbar som inte fuskat borde ha fått platsen.
Citera
2026-07-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Nej, det är problem bara om den reviderade balansräkningen inte inkluderar skulder till spelare. Du har ju redan skrivit att du litar 100% på att det är gjort.

Om du har fel och det inte är gjort, och att Leksand ändå har fått godkänt sitt egenkapital som positivt, detta till trots att Leksand spelarskulder är det mest välkända skuldberget i svensk idrott, så är det ju självklart en superskandal.

Skandalen gäller såklart før alla klubbar som skulle tänkas fuska på samma sätt. Slutbonusen skall ju bara vara ett sätt att "skatteplanera", samtidigt som det offentliga skall rädda klubbar i kaoz med... Skattemedel, inte ett sätt att behålla en licens som man borde blivit av med och där klubbar som inte fuskat borde ha fått platsen.

Du talar, läs skriver, för döva öron! Tyvärr! Elvi tolkar alla påpekanden om att det är ruttet sedan länge i Leksand som hat och avundsjuka. Vet inte vad det finns i den föreningen att vara avundsjuk på. Hatar dom gör jag inte! Däremot håller jag med dig om att det verkar dribblas och fuskas jävligt mycket med det mesta i den föreningen som för många år sedan tappade respekten och något att bry sig om som en välskött respektabel elitförening.

Sedan många år ser jag Leksand som en lillebror som ingen tar på allvar, som åker jojo mellan SHL och HA, som aldrig får ordning på något, där vi (FBK) dumpar äldre spelare som inte platsar hos oss.

Elvi, när ska Siljansmiljardärerna köpa ihop ett slagkraftigt SHL-lag som kan slåss om Le Mat? Jag väntar!
Senast redigerad av Palkranen 2026-07-18 kl. 19:25.
Citera
2026-07-19, 14:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Du talar, läs skriver, för döva öron! Tyvärr! Elvi tolkar alla påpekanden om att det är ruttet sedan länge i Leksand som hat och avundsjuka. Vet inte vad det finns i den föreningen att vara avundsjuk på. Hatar dom gör jag inte! Däremot håller jag med dig om att det verkar dribblas och fuskas jävligt mycket med det mesta i den föreningen som för många år sedan tappade respekten och något att bry sig om som en välskött respektabel elitförening.

Sedan många år ser jag Leksand som en lillebror som ingen tar på allvar, som åker jojo mellan SHL och HA, som aldrig får ordning på något, där vi (FBK) dumpar äldre spelare som inte platsar hos oss.

Elvi, när ska Siljansmiljardärerna köpa ihop ett slagkraftigt SHL-lag som kan slåss om Le Mat? Jag väntar!

De bästa miljardärerna kan gøra är att betala in før de 40-50 miljoner som ligger som (oredovisad?) skuld, men det är väl som vanligt sexigare før fäbodjäntorna att betala 600K pr månad før en bänknøtande "räddningsman" som säkrade återtåget.
Citera
2026-07-19, 17:27
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen

Problemet är väl att det inte finns särskilt många miljardärer i Dalarna. Karl Hedin kvalar nog in, men sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in