2026-07-17, 21:34
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du tar alltså tillbaks ditt påstående om att "alla självmord är rationella... Hur skulle ett irrationellt självmord se ut?"? Bra! Själv skulle jag förstås inte heller påstå att inga självmord är rationella, men jag reagerade på dina formuleringar.

Max, 13 år, som tog livet av sig pga mobbning, har det också stått om en del i media, bl a rätt mycket i SvD, som dock tar betalt. Hade inga kompisar och så, men verkar ha varit en underbar och rolig kille med stort intresse för motorer och att mecka med dem. Hade säkert kunnat få ett underbart liv med intressant jobb och familj och vänner, om han bara hade överlevt barndomen.

En 13-åring valde inte döden – han övergavs av vuxenvärlden
https://www.bt.se/kultur/en-13-aring-valde-inte-doden-han-overgavs-av-vuxenvarlden/

Nej, det är verkligen inte så att ALLA självmord är rationella. Långt ifrån.

Jag menade bara att alla självmord är rationella på det viset att man väljer att avsluta sitt liv eftersom man inte står ut med hur jobbigt allt är.
Det är ett aktivt val man gör som förmodligen känns som det mest rationella i stunden.
Det är så lätt för oss utomstående att säga "han borde bara sökt hjälp och väntat"
Men jag tror vi missbedömer hur dåligt en människa faktiskt kan må.
Det finns en gräns hos oss alla för hur mycket smärta vi klarar av att hantera.
Citera
2026-07-17, 23:23
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag menade bara att alla självmord är rationella på det viset att man väljer att avsluta sitt liv eftersom man inte står ut med hur jobbigt allt är.
Det är ett aktivt val man gör som förmodligen känns som det mest rationella i stunden.
Det är så lätt för oss utomstående att säga "han borde bara sökt hjälp och väntat"

Du har inga planer på att ta livet av dig hoppas jag för då rycker Malmöpågen och jag ut och räddar dig. Malmö kör för jag har sänkt några bärs här.
Citera
2026-07-18, 00:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Som för Max, 13 år?
Håller inte med, alls.
Citera
2026-07-18, 09:15
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Du har inga planer på att ta livet av dig hoppas jag för då rycker Malmöpågen och jag ut och räddar dig. Malmö kör för jag har sänkt några bärs här.

Nej, mitt liv flyter på ganska bra som tur är : )
Men jag har sett människor som har mått förjävligt, så jag hade ändå kunnat förstå deas beslut och att de inte orkar mer.
Citera
2026-07-18, 09:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Som för Max, 13 år?
Håller inte med, alls.

Det är ett barn det handlar om så nej, den stackaren hade bara behövt hjälp.
Citera
2026-07-18, 11:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är ett barn det handlar om så nej, den stackaren hade bara behövt hjälp.
Ok, bra. Men det finns också problem med din formulering
Vad har känslor och impulsivitet med rationalitet att göra? Är ju snarare motsatser. Att impulsivt och känslosamt göra något, vad som helst, är inte att handla rationellt. Sturm und drang var en reaktion MOT rationalitet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sturm_und_Drang
Senast redigerad av nerdnerd 2026-07-18 kl. 11:35.
Citera
2026-07-18, 12:12
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ok, bra. Men det finns också problem med din formulering
Vad har känslor och impulsivitet med rationalitet att göra? Är ju snarare motsatser. Att impulsivt och känslosamt göra något, vad som helst, är inte att handla rationellt. Sturm und drang var en reaktion MOT rationalitet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sturm_und_Drang

Det var ingen bra formulering. Ett självmord som man begår impulsivt är uppenbarligen inte rationellt.
Däremot om man tar sig tid att tänka och sedan tar sitt liv, då tycker jag att det är en rationell handling.
Citera
2026-07-18, 12:32
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Nej, mitt liv flyter på ganska bra som tur är : )
Men jag har sett människor som har mått förjävligt, så jag hade ändå kunnat förstå deas beslut och att de inte orkar mer.

Ja om man fokuserar enbart på dom rationella självmorden dvs där en person har tänkt till över tid osv. Då undrar man vilken taktik som är bäst om man ändå ska försöka locka kvar dom i livet. Man ska inte tvinga någon att leva mot sin vilja men kvarlockning är godkänt.

Ta den olyckliga hemlösa mannen som jag skrev om igår som stod på bron redo för svanhopp/rationellt självmord. Man skulle nog kunna tända grillen bredvid bron och fråga om han inte vill ha en burgare före hoppet. Det är ju ingen stress bron står ju kvar. Så lägger man på mer godsaker på grillen och ger han lite dryck osv. Blir det en trevlig kväll så kanske han skjuter upp sitt rationella svanhopp 🙂

Vad säger du om den strategin?
Citera
2026-07-18, 15:17
Medlem
Det är alltid bättre för en medveten varelse att inte existera än att existera.

Det enda som driver oss i livet är att undvika lidande. Det är det absolut enda syftet med någonting vi gör. Till och med roliga saker gör vi bara för att undvika lidande, inte för att de är roliga utan för att vi mår dåligt av att inte göra dem.

Vi strävar alltså hela tiden bara efter att komma så nära ett tillstånd helt fritt från lidande som möjligt, d.v.s. det tillstånd man befinner sig i när man inte är medveten om någonting.

Alla som dör vinner alltså på att göra det. De uppnår till slut det tillstånd som de eftersträvat hela livet.
Citera
2026-07-18, 16:13
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja om man fokuserar enbart på dom rationella självmorden dvs där en person har tänkt till över tid osv. Då undrar man vilken taktik som är bäst om man ändå ska försöka locka kvar dom i livet. Man ska inte tvinga någon att leva mot sin vilja men kvarlockning är godkänt.

Ta den olyckliga hemlösa mannen som jag skrev om igår som stod på bron redo för svanhopp/rationellt självmord. Man skulle nog kunna tända grillen bredvid bron och fråga om han inte vill ha en burgare före hoppet. Det är ju ingen stress bron står ju kvar. Så lägger man på mer godsaker på grillen och ger han lite dryck osv. Blir det en trevlig kväll så kanske han skjuter upp sitt rationella svanhopp 🙂

Vad säger du om den strategin?

Det låter som en jättebra strategi, det är mannen som bestämmer över sitt egna liv tänker jag och jag tycker inte att vi ska lägga oss i hans beslut, om han verkligen inte vill leva längre.
Men det är klart att man inte bara säger "okej, jag förstår, ta du livet av dig"
Man får erbjuda den uppmuntran och det stöd man kan, så kanske han kommer på andra tankar.
Citera
2026-07-18, 16:43
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Det låter som en jättebra strategi, det är mannen som bestämmer över sitt egna liv tänker jag och jag tycker inte att vi ska lägga oss i hans beslut, om han verkligen inte vill leva längre.
Men det är klart att man inte bara säger "okej, jag förstår, ta du livet av dig"
Man får erbjuda den uppmuntran och det stöd man kan, så kanske han kommer på andra tankar.

Yes grillen brukar funka på dom flesta 😅

I tex Belgien så kör dom med läkarhjälp vid självmord. Och grundkraven som läkaren ställer är att personen måste vara myndig och ha en diagnos som orsakar ett outhärdligt lidande (även psykiatriska diagnoser är giltiga.) Sen måste personen träffa en psykolog som ska bedömma att personen som vill dö är klar i skallen och att beslutet att ta livet av sig är rationellt.

Så där kan vi ju konstatera att det finns rationella självmord. I alla fall är det så läkaren och psykologen ser på saken.
Citera
2026-07-18, 17:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är alltid bättre för en medveten varelse att inte existera än att existera.

Det enda som driver oss i livet är att undvika lidande. Det är det absolut enda syftet med någonting vi gör. Till och med roliga saker gör vi bara för att undvika lidande, inte för att de är roliga utan för att vi mår dåligt av att inte göra dem.

Vi strävar alltså hela tiden bara efter att komma så nära ett tillstånd helt fritt från lidande som möjligt, d.v.s. det tillstånd man befinner sig i när man inte är medveten om någonting.

Alla som dör vinner alltså på att göra det. De uppnår till slut det tillstånd som de eftersträvat hela livet.
Eller så är det precis tvärtom. Vi undviker inte lidande för att slippa lida, utan för att lidandet hindrar oss från så mycket annat som är roligt och intressant och spännande och fartfyllt och romantiskt och sexigt osv som gör livet så himla underbart att leva så länge som det öht är möjligt.

Iaf inte ett märkligare resonemang än ditt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in