Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Ja om man fokuserar enbart på dom rationella självmorden dvs där en person har tänkt till över tid osv. Då undrar man vilken taktik som är bäst om man ändå ska försöka locka kvar dom i livet. Man ska inte tvinga någon att leva mot sin vilja men kvarlockning är godkänt.
Ta den olyckliga hemlösa mannen som jag skrev om igår som stod på bron redo för svanhopp/rationellt självmord. Man skulle nog kunna tända grillen bredvid bron och fråga om han inte vill ha en burgare före hoppet. Det är ju ingen stress bron står ju kvar. Så lägger man på mer godsaker på grillen och ger han lite dryck osv. Blir det en trevlig kväll så kanske han skjuter upp sitt rationella svanhopp 🙂
Vad säger du om den strategin?
Det låter som en jättebra strategi, det är mannen som bestämmer över sitt egna liv tänker jag och jag tycker inte att vi ska lägga oss i hans beslut, om han verkligen inte vill leva längre.
Men det är klart att man inte bara säger "okej, jag förstår, ta du livet av dig"
Man får erbjuda den uppmuntran och det stöd man kan, så kanske han kommer på andra tankar.