2026-07-18, 09:43
Medlem
Googlade "bleve gasoltub" och hittade en bra förklaringsfilm av fenomenet i inlägg 9 här:
BLEVE, Boiling Liquid Expanding Vapor Explosion
https://www.utkiken.net/film-och-bild/farliga-%C3%A4mnen/3359-bleve-boiling-liquid-expanding-vapor-explosion?p=76860#post76860
Citera
2026-07-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är tält så täta att inget syre kommer in/koloxid kommer ut?
Använder man bensin- eller gaskök så gör man det i absiden, inte inne i själva tältet.

Nu pratar jag om typ fjälltält. I familjetält eller tipisar kanske man gör annorlunda.
Citera
2026-07-18, 11:08
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bauer83
Hur tycker du att man ska komma med trovärdiga källor?
Något som kallas bleve eller liknande med en gasoltub är det som hänt.
Du får spekulera och tro vad du vill, helt fri I det du.
Hade den exploderat i tältet hade polisen inte kunnat hitta dem i tältet döda sen, eftersom inget hade funnits kvar av tältet.
Citera
2026-07-18, 11:22
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Hade den exploderat i tältet hade polisen inte kunnat hitta dem i tältet döda sen, eftersom inget hade funnits kvar av tältet.

Den du citerar har ett 13 år gammalt konto på FB, det här han kommenterat i tråden är hans enda kommentarer någonsin här inne, det han skriver om orsaken till dödsfallen låter tom ganska trovärdigt i mina öron, men du tror att han trollar? (Du har ju ett ganska nytt konto så du är väl från trollgenerationen antar jag)
Citera
2026-07-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Den du citerar har ett 13 år gammalt konto på FB, det här han kommenterat i tråden är hans enda kommentarer någonsin här inne, det han skriver om orsaken till dödsfallen låter tom ganska trovärdigt i mina öron, men du tror att han trollar? (Du har ju ett ganska nytt konto så du är väl från trollgenerationen antar jag)

Bara läst i alla år aldrig någonsin kommenterat något förr.
Men nu när detta hände @lexander och jag såg att det fanns en tråd så tänkte jag att jag skriver.
Citera
2026-07-18, 12:28
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Bara läst i alla år aldrig någonsin kommenterat något förr.
Men nu när detta hände @lexander och jag såg att det fanns en tråd så tänkte jag att jag skriver.

Du är ett föredöme, fler borde skriva först när hjärnan hunnit kopplas in 😅
Tack för det du bidrar med här i tråden, låt oss veta om du får fram mer information!
Citera
2026-07-18, 12:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tycker att det låter märkligt.

1. Kolmonoxid må vara giltigt men att under sommaren lyckas skapa så mycket i ett tält låter osannolikt. Man gör ju inte några långkok och som flera är inne på så får man på sommaren en mer fullständig förbränning vilket leder till mindre Kolmonoxid. Att elda i tält eller trånga utrymmen är farligt men det gör man ju inte på sommaren.

2. En gasbehållare som exploderar må vara riktigt illa men att två personer ska få så stora skador att de dör låter lite osannolikt. Behållaren kommer nog fläkas upp till en livsfarlig projektil men knappast att det blir flera bitar där två är dödade.

3. Överdos är faktiskt det troligaste.
D.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-07-18 kl. 12:33.
Citera
2026-07-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
De var skadade och kunde inte meddela någon därför? Fick ligga och självdö i en vecka?

Nej. Alltså vi har vetat om det en vecka typ , vet inte varför media och polisen säger/skriver som de gör.
Citera
2026-07-18, 12:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nej. Alltså vi har vetat om det en vecka typ , vet inte varför media och polisen säger/skriver som de gör.
Ja läste vidare i tråden och tog bort mitt inlägg. Hemsk olycka.
Citera
2026-07-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Koloxid är en äldre benämning på kolmonoxid. Det är således samma sak.
Va ?? Koldioxid har en kolatom och 2 syreatomer men kolmonoxid har en kolatom och bara en syreatom. Två olika gaser. Koldioxid är det vi andas ut. Kolmonoxid bildas vid syrebrist.
Citera
2026-07-18, 13:16
Medlem
Aregaks avatar
Nej men....Detta händer varje år. Jag kommer att tänka på tre personer som dog under loppet av ett år av kolmonoxidförgiftning Hur kan detta undvikas? I dagens läge borde folk inte behöva dö av sådana banala orsaker!
Citera
2026-07-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Va ?? Koldioxid har en kolatom och 2 syreatomer men kolmonoxid har en kolatom och bara en syreatom. Två olika gaser. Koldioxid är det vi andas ut. Kolmonoxid bildas vid syrebrist.
Du får läsa inlägget du svarade på igen. Kolmonoxid är samma sak som koloxid. Koldioxid är något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in