2026-07-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vi har provat o spränga gastuber med värme.

Gräva smal grop 50 cm , hälla i glödande grillkol.I med tub.

Smäller som en handgranat så marken bumbar , det är inte samma höghastighets detonation som en granat med 2km per sekund utan en långsam bumb explosion så visst kan den släckt deras hjärta och gett inre trauma t.ex blödningar.

En gastub som går av i ett tält kan visserligen ge en sekundär explosion.Den första sprider ut gasen och den andra är när gasen antänds utspritt i lufte. - läs Fuel Air Explosive/termobarisk/vakuumbomb om ni gogglar

Gastubens bristning är ju inte en eldfängd historia utan den sprängs när gasen vill ut p.g.a överhettning - den sekundära exlosionen kan ha dödat dom ev
Ursäkta…?
En granat ligger runt 6000-7000 m/s
Alltså minst tre gånger fortare än du tror.
Citera
2026-07-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Nu är de sommar, då kan man ju laga mat utomhus, inte i en tält? Ja de klart de kan ha haft värme över natten i tältet, trots att det är sommar...vem vet?

det kanske regnar kraftigt?
Citera
2026-07-17, 22:54
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ursäkta…?
En granat ligger runt 6000-7000 m/s
Alltså minst tre gånger fortare än du tror.

Det beror på sprängämnet men det är många km per sekund.

Iaf så kan gasen antänts och skapat en FAE laddning i tältet om syrenivån var rätt för en explosiv blanding - gastuben kanske inte var full så det fanns för lite syre

Det är kraftiga saker om det sker , denna är desutom en långsam krossande explosion - det är inte omöjligt - exempel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6zww5/kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-i-goteborg--over-20-till-sjukhus
Citera
2026-07-17, 22:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då har alltså tuben läckt, eller inte varit åtskruvad. Och sedan har det skett en gnista som tänd på, eller?

Använder man sig verkligen av stora gasuber om man frilufsar? Även om det handlade om fiske i deras fall. Tänker mig att bensin torde vara ett bättre bränsle om man bara ska laga mat till två personer.

Eftersom polisen ganska snabbt kommit fram till att inget brott förekommit, så känns ändå en gasexplosion som mest troligt. Eller en brand. Eller en kombo.

En gastub kan bara smälla om den behandlas som jag skrev , dom har hettat den med brännaren för att få igång gasavgång om det var kallt.
Citera
2026-07-17, 23:07
Medlem
Citat:
En gastub kan bara smälla om den behandlas som jag skrev , dom har hettat den med brännaren för att få igång gasavgång om det var kallt.
Då har de velat att den ska explodera. Tror inte det är svaret på frågan.

Om koloxidförfitning hade de kunnat fått svar och sagt det, någon skrev att det hittades för en vecka sedan.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-17 kl. 23:10.
Citera
2026-07-17, 23:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då har de velat att den ska explodera. Tror inte det är svaret på frågan.

Mysko , jag tror jag hittade vem det kan handla om , länk bakåt i tråden.

Luska i sidan o se om du hittar nått , riskbeetende eller så.
Citera
2026-07-17, 23:13
Medlem
Citat:
Mysko , jag tror jag hittade vem det kan handla om , länk bakåt i tråden.

Luska i sidan o se om du hittar nått , riskbeetende eller så.
Fan vad jag ogillar när folk talar i gåtor. Säg vad du vill ha sagt eller håll käft.
Citera
2026-07-17, 23:36
Medlem
Tycker att det låter märkligt.

1. Kolmonoxid må vara giltigt men att under sommaren lyckas skapa så mycket i ett tält låter osannolikt. Man gör ju inte några långkok och som flera är inne på så får man på sommaren en mer fullständig förbränning vilket leder till mindre Kolmonoxid. Att elda i tält eller trånga utrymmen är farligt men det gör man ju inte på sommaren.

2. En gasbehållare som exploderar må vara riktigt illa men att två personer ska få så stora skador att de dör låter lite osannolikt. Behållaren kommer nog fläkas upp till en livsfarlig projektil men knappast att det blir flera bitar där två är dödade.

3. Överdos är faktiskt det troligaste.
Citera
2026-07-17, 23:45
Medlem
Tältet måste ju vara totalförstört efter explosion. i och med att dom hittades i ett tält låter det ju som att det var helt
Citera
2026-07-17, 23:50
Medlem
Gubbens avatar
Var det far och son?
Citera
2026-07-17, 23:51
Medlem
Leibachs avatar
Är Quick ute fortfarande?
Citera
2026-07-18, 00:01
Medlem
brunnsangs avatar
Sånna där småtuber har en konkav botten som avger ett högt pop-ljud när tuben värmts upp tillräckligt mycket för att gaserna ska expandera. Så istället för att bukta inåt så poppar den ut sig och buktar utåt istället. Då vet man att det inte är långt kvar förens botten smäller av helt. Brukar bara bli så att botten på tuben separeras från resten av tuben, inte så värst dramatiskt förutom att det smäller ganska högt. Krävs dock en hel värme för att detta ska inträffa så har svårt att se att man kan göra det av misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in