2026-07-18, 12:33
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Mitt inlägg togs bort, så jag antar att Flashback har bestämt att man ska ha en form i livet efter detta.

Hela flashback moderator styrka kommer få grova problem när dom väl återuppstår.

Förtryck av religiösa och förtryck av paranormala människor förekommer på flashback.
Citera
2026-07-18, 13:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som sagt, läs 1Kor 15:35-56.

Vid uppståndelsen från de döda blir människor som änglar, dvs andar med en oförgänglig kropp Vi som lever förvandlas till änglar.

1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas.

Du får en himmelsk kropp. Allt annat förblir detsamma. Vi är skapade till Guds avbild, och Gud, som är en ande, har ett ansikte, en rygg, händer och en själ.

2 Moseboken 33
[23] Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.«

Lev 26
11And I will set my tabernacle among you: and my soul shall not abhor you.

1 Korinthierbrevet 15
[38] Men Gud ger det (kroppen) den gestalt han har bestämt, och varje frö får sin egen gestalt.

Andar är "som vinden".

Johannes 3
[6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är en ande. [7] Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. [8] Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av Anden.

Vid uppståndelsen föds vi av Anden (Gud) och förvandlas till en ande (det som fötts av Anden är en ande).

En ande är som vinden, en gas. Det är Jesus förklaring. Han förvandlades till en ande här:

Matteus 17
[2] Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset.
En ande är ingen gas utan liknelsen syftar på något annat: anden kan vara osynlig och vi förstår inte var den kommer ifrån eller vart den tar vägen. Snarare är den materiella världen som gas.

Vi förstår bara vår egen fysiska och förgängliga värld.
Citera
2026-07-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Dessa kroppar är fysiska, eller hur...?
En ande är viktlös. Därför kan en ande sväva. En ande är inte av kött och blod.

1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet.

En fysisk kropp kan inte ärva/se/komma in i Guds rike (andevärlden), och kan inte ärva oförgänglighet (inte leva för evigt).

Johannes 3
[3] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.«

Vid uppståndelsen föds vi av Anden, och blir en ande.

Johannes 3
[5] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. [6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.

En fysisk kropp kan inte ärva/se/komma in i Guds rike (andevärlden). Därför blir vi som änglar vid uppståndelsen, och änglar är andar.

Markus 12
[25] När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen.

Inget om Jesus förhärligade kropp: änglar blir vi.

1 Korinthierbrevet 15
[45] Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv.

Och en ande blev han när han uppstod från de döda, när han föddes av Anden (Gud).

Apostlagärningarna 13
[33] har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-18 kl. 14:32.
Citera
2026-07-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En ande är ingen gas utan liknelsen syftar på något annat: anden kan vara osynlig och vi förstår inte var den kommer ifrån eller vart den tar vägen. Snarare är den materiella världen som gas.

Vi förstår bara vår egen fysiska och förgängliga värld.
En ande är viktlös.
Citera
2026-07-18, 14:35
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
En ande är viktlös. Därför kan en ande sväva. En ande är inte av kött och blod.

1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet.

En fysisk kropp kan inte ärva/se/komma in i Guds rike (andevärlden), och kan inte ärva oförgänglighet (inte leva för evigt).

Johannes 3
[3] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.«

Vid uppståndelsen föds vi av Anden, och blir en ande.

Johannes 3
[5] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. [6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.

En fysisk kropp kan inte ärva/se/komma in i Guds rike (andevärlden). Därför blir vi som änglar vid uppståndelsen, och änglar är andar.

Markus 12
[25] När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen.

Inget om Jesus förhärligade kropp: änglar blir vi.

1 Korinthierbrevet 15
[45] Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv.

Och en ande blev han när han uppstod från de döda, när han föddes av Anden (Gud).

Apostlagärningarna 13
[33] har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.
Hur ser du på skriftstället i Lukas 24:39-44 (i synnerhet vers 39) då lärjungarna kunde röra vid den uppståndne Jesus, som också åt med dem?
Citera
2026-07-18, 14:51
Medlem
Citat:
Hur ser du på skriftstället i Lukas 24:39-44 (i synnerhet vers 39) då lärjungarna kunde röra vid den uppståndne Jesus, som också åt med dem?
Jesus visade sig i olika skepnader.

Markus 16
[12] Därefter visade han sig i annan skepnad för två av dem medan de var på väg ut på landet.

Det var EN gång han visade sig med den kropp han hade när han dog, och ni bygger en hel, felaktig, teologi kring det, trots att Jesus lärde ut att vi blir som änglar vid uppståndelsen, när vi föds av Anden.
Citera
2026-07-18, 15:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
En ande är viktlös.
Vad har det för betydelse, om det nu skulle vara sant? Andar kan ha fysisk kraft. Det som syns är normalt det som reflekterar synligt ljus, vilket materia gör. Andar syns om de utstrålar ljus.
Citera
2026-07-18, 15:29
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Anden har stark känslor styrd kraft som påverkar människan riktning på väg.

Såg en kille som föll bakåt slog huvet på backen i själva verket var det flera andar som drog bakåt han. Han hade gjort något allvarligt som andarna inte gillade.
Citera
2026-07-18, 19:50
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

Markus 16
[12] Därefter visade han sig i annan skepnad för två av dem medan de var på väg ut på landet.
Var står det att denna skepnad inte var fysisk?

Citat:
Det var EN gång han visade sig med den kropp han hade när han dog, och ni bygger en hel, felaktig, teologi kring det, trots att Jesus lärde ut att vi blir som änglar vid uppståndelsen, när vi föds av Anden.
En gång? Det var många gånger (tio enl en del räkningar) och det var många som såg Honom; Maria Magdalena, Simon Petrus och Jakob t ex. På vägen till Emmaus, fiskeläget i Galileiska sjön, för folksamlingar, en på 500 pers, och innan himmelsfärden.

Kroppens uppståndelse (en förhärligad kropp) är ingen senkommen lära. Den fanns med från början och artikulerades bl a i Apostlarnas Trosbekännelse, sedan på 300-talet och hos skolastikerna.
Citera
2026-07-18, 19:53
Medlem
Citat:

Markus 16

Varför bara citera religon boken och inte komma med dina egna åsikter?
Citera
2026-07-18, 20:38
Medlem
Citat:
Var står det att denna skepnad inte var fysisk?

En gång? Det var många gånger (tio enl en del räkningar) och det var många som såg Honom; Maria Magdalena, Simon Petrus och Jakob t ex. På vägen till Emmaus, fiskeläget i Galileiska sjön, för folksamlingar, en på 500 pers, och innan himmelsfärden.

Kroppens uppståndelse (en förhärligad kropp) är ingen senkommen lära. Den fanns med från början och artikulerades bl a i Apostlarnas Trosbekännelse, sedan på 300-talet och hos skolastikerna.
Han visade sig i olika skepnader. Läs mitt förra inlägg en gång till.

1 Korinthierbrevet 15
[45] Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam (Jesus) BLEV EN ANDE som ger liv.

Jesus blev en ande vid uppståndelsen. Förklara det om du kan!

Han föddes av Anden vid uppståndelsen och blev en ande. Läs Joh 3:1-8.

Apostlagärningarna 13
[33] har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus UPPSTÅ, som det heter i andra psalmen: Du är min son, JAG HAR FÖTT DIG IDAG.

Han förvandlades till en ande när han föddes av Anden (Joh 3:6).

Markus 12

De som uppstår förvandlas till änglar/andar.

1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas (levande)

Det är Jesus lära, men du förnekar Jesus.

Matteus 10
[33] Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min Fader i himlen.

Läs 1Kor 15:35. En ande har en kropp.
Citera
2026-07-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Varför bara citera religon boken och inte komma med dina egna åsikter?
Därför att bibeln är Guds ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in