Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Dessa kroppar är fysiska, eller hur...?
En ande är viktlös. Därför kan en ande sväva. En ande är inte av kött och blod.
1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet.
En fysisk kropp kan inte ärva/se/komma in i Guds rike (andevärlden), och kan inte ärva oförgänglighet (inte leva för evigt).
Johannes 3
[3] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.«
Vid uppståndelsen föds vi av Anden, och blir en ande.
Johannes 3
[5] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. [6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.
En fysisk kropp kan inte ärva/se/komma in i Guds rike (andevärlden). Därför blir vi som änglar vid uppståndelsen, och änglar är andar.
Markus 12
[25] När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen.
Inget om Jesus förhärligade kropp: änglar blir vi.
1 Korinthierbrevet 15
[45] Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv.
Och en ande blev han när han uppstod från de döda, när han föddes av Anden (Gud).
Apostlagärningarna 13
[33] har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.