Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Besvarar ju ändå inte frågan.
Människors kroppar i himlen är "som änglarnas". Jaha?
Hur är då änglarnas kroppar?
Hur ser en "himmelsk kropp" ut? Vad har den för egenskaper?
Har den "oförgängliga kroppen" kvar sitt medvetande och minnen från jordelivet?
Kommer döda spädbarn ha ett fullt utvecklat medvetande i himlen? Men varken erfarenheter eller minnen från jordelivet?
Det är ju det som är frågan.
Som sagt, läs 1Kor 15:35-56.
Vid uppståndelsen från de döda blir människor som änglar, dvs andar med en oförgänglig kropp Vi som lever förvandlas till änglar.
1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas.
Du får en himmelsk kropp. Allt annat förblir detsamma. Vi är skapade till Guds avbild, och Gud, som är en ande, har ett ansikte, en rygg, händer och en själ.
2 Moseboken 33
[23] Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.«
Lev 26
11And I will set my tabernacle among you: and my soul shall not abhor you.
1 Korinthierbrevet 15
[38] Men Gud ger det (kroppen) den gestalt han har bestämt, och varje frö får sin egen gestalt.
Andar är "som vinden".
Johannes 3
[6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är en ande. [7] Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. [8] Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av Anden.
Vid uppståndelsen föds vi av Anden (Gud) och förvandlas till en ande (det som fötts av Anden är en ande).
En ande är som vinden, en gas. Det är Jesus förklaring. Han förvandlades till en ande här:
Matteus 17
[2] Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset.