2026-07-16, 21:00
Medlem
Yamahavanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Till de som tror att man hamnar i himmeln bland änglar och gud, har man sin människoform som den man hade när man dog? (Kul och vara bebis eller vara 100år, not).

Eller är själen tex bara ett litet klot som flyger fram?

Vad tror ni, vad hoppas ni?

Jag personligen tror att i samma sekund som du sluter dina ögon för sista gången i detta livet, öppnar du dina ögon för första gången i nästa liv.

Allt, som vi känner till, går i ett kretslopp. Så varför skulle inte även livet göra det?
Citera
2026-07-17, 03:24
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De flesta hamnar i en grav. Men du frågade specifikt om himlen. Vissa utvalda kommer till himlen, och de är som änglar.

Markus 12
[25] När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen.

När de har uppstått förvandlas de till andar/änglar. Och andar/änglar har en kropp.

1 Korinthierbrevet 15
Uppståndelse är förvandling
[35] Nu undrar någon: »Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer?«

Läs 1Kor 15:35-56. Det finns jordiska och himmelska kroppar. Kött och blod kan inte ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt. Först när vi förvandlas till änglar/andar med en oförgänglig kropp kan vi leva för evigt i himlen.
Besvarar ju ändå inte frågan.

Människors kroppar i himlen är "som änglarnas". Jaha?

Hur är då änglarnas kroppar?
Hur ser en "himmelsk kropp" ut? Vad har den för egenskaper?
Har den "oförgängliga kroppen" kvar sitt medvetande och minnen från jordelivet?
Kommer döda spädbarn ha ett fullt utvecklat medvetande i himlen? Men varken erfarenheter eller minnen från jordelivet?

Det är ju det som är frågan.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-17 kl. 03:42.
Citera
2026-07-17, 05:17
Medlem
du formades av jord, och jord ska du en gång åter bli.”
Citera
2026-07-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Till de som tror att man hamnar i himmeln bland änglar och gud, har man sin människoform som den man hade när man dog? (Kul och vara bebis eller vara 100år, not).

Eller är själen tex bara ett litet klot som flyger fram?

Vad tror ni, vad hoppas ni?

Människor uppstår till himlen i en andlig kropp enligt bibeln:

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande. " (1 Kor 15:44 Bibel2000)

Men det är bara en liten andel som kommer till himlen och blir kungar:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Resten kommer att uppstå som människor på jorden:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem" (Upp 21:3 Bibel2000)
Citera
2026-07-17, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Jesus uppstod ju kroppsligen,

Nej, Jesus uppstod andligen enligt bibeln:

"Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petrus 3:18 Bibel2000)

"Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv." (1 Kor 15:45 Bibel2000)
Citera
2026-07-17, 06:41
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människor uppstår till himlen i en andlig kropp enligt bibeln:

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande. " (1 Kor 15:44 Bibel2000)

Men det är bara en liten andel som kommer till himlen och blir kungar:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Resten kommer att uppstå som människor på jorden:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem" (Upp 21:3 Bibel2000)

Hur ser anden ut då? Som en själv fast....?

Kan du hålla ditt OT till någon annan tråd? Dina citat suger och har inget med tråden att göra.
Citera
2026-07-17, 07:31
Medlem
Kristen teologi är tydlig med att Jesus uppstod i både kropp och ande: "Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har." (Luk 24:39). Varför tror du att graven var tom? Så talar den kristna eskatologin också om kroppens uppståndelse, inte blott om en ande eller själ.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Jesus uppstod andligen enligt bibeln:

"Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petrus 3:18 Bibel2000)

"Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv." (1 Kor 15:45 Bibel2000)
Citera
2026-07-17, 08:41
Medlem
Citat:
Kristen teologi är tydlig med att Jesus uppstod i både kropp och ande:

Kristen teologi är inte samma sak som det som står i bibeln.

Citat:
"Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har." (Luk 24:39). Varför tror du att graven var tom? Så talar den kristna eskatologin också om kroppens uppståndelse, inte blott om en ande eller själ.

Du läste ju själv att Jesus uppstod andligt.

Däremot kunde Jesus göra som änglar hade gjort i historien, t.ex. när änglar var gäster hos Abraham. Änglarna kunde äta som vanliga människor eftersom dom hade materialiserat sig i mänskliga kroppar.
Jesus gjorde samma sak när han träffade lärjungarna, han materialiserade sig i en mänsklig kropp så som änglarna.

Det är därför Jesus kunde dyka upp bakom reglade dörrar, en människa kan inte dyka upp på det sättet:

"På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: »Frid åt er alla.«" (Joh 20:19 Bibel2000)
Citera
2026-07-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Besvarar ju ändå inte frågan.

Människors kroppar i himlen är "som änglarnas". Jaha?

Hur är då änglarnas kroppar?
Hur ser en "himmelsk kropp" ut? Vad har den för egenskaper?
Har den "oförgängliga kroppen" kvar sitt medvetande och minnen från jordelivet?
Kommer döda spädbarn ha ett fullt utvecklat medvetande i himlen? Men varken erfarenheter eller minnen från jordelivet?

Det är ju det som är frågan.
Som sagt, läs 1Kor 15:35-56.

Vid uppståndelsen från de döda blir människor som änglar, dvs andar med en oförgänglig kropp Vi som lever förvandlas till änglar.

1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas.

Du får en himmelsk kropp. Allt annat förblir detsamma. Vi är skapade till Guds avbild, och Gud, som är en ande, har ett ansikte, en rygg, händer och en själ.

2 Moseboken 33
[23] Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.«

Lev 26
11And I will set my tabernacle among you: and my soul shall not abhor you.

1 Korinthierbrevet 15
[38] Men Gud ger det (kroppen) den gestalt han har bestämt, och varje frö får sin egen gestalt.

Andar är "som vinden".

Johannes 3
[6] Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är en ande. [7] Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. [8] Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av Anden.

Vid uppståndelsen föds vi av Anden (Gud) och förvandlas till en ande (det som fötts av Anden är en ande).

En ande är som vinden, en gas. Det är Jesus förklaring. Han förvandlades till en ande här:

Matteus 17
[2] Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset.
Citera
2026-07-17, 09:41
Medlem
quts avatar
Finns det ett liv vi levt innan vi föds,,,, Nej inget vi funderar över,,,, så varför skulle det finnas ett liv effter döden?
Citera
2026-07-17, 09:50
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Som molekyler i evigheten
Citera
2026-07-18, 12:15
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
...andar/änglar har en kropp.

1 Korinthierbrevet 15
Uppståndelse är förvandling
[35] Nu undrar någon: »Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer?«

Läs 1Kor 15:35-56. Det finns jordiska och himmelska kroppar. Kött och blod kan inte ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt. Först när vi förvandlas till änglar/andar med en oförgänglig kropp kan vi leva för evigt i himlen.
Dessa kroppar är fysiska, eller hur...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in