2026-07-18, 11:55
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du missar fortfarande målet helt och hållet. Ingen har sagt att du inte förstår skillnaden på ditt eget liv före och efter du fick barn. Självklart gör du det, och det är väl jättefint att du har testat det och trivs med det.

Men din Mount Everest-analogi visar exakt varför din logik haltar så fundamentalt. Ja, den som har bestigit Mount Everest vet hur just den klättringen känns. Men den personen blir inte automatiskt expert på hur det är att dyka i Marianergraven, eller hur det känns att hitta sitt livs största lycka och mening genom att köpa en gård med djur, forska på ett universitet eller nå andra stora mål som människor kan ha.,.

När du hävdar att barnlösa lever ”enkla, ytliga och lata liv” och saknar djup, då uttalar du dig inte om din egen erfarenhet av Mount Everest. Du klankar ner på folk som valt att dyka i havet istället, och påstår att deras liv är värdelösa bara för att de inte klättrade på just ditt berg som majoriteten gör.
Det ni vägrar fatta är att en vuxen, medvetet barnlös människa inte sitter och saknar din upplevelse... De har hittat sin mening, sitt ansvar och sitt djup på helt andra platser i livet- platser som du inte har en aning om, eftersom du har fullt upp med att sitta på din egen lilla bergstopp och irritera dig på dem som inte är med där uppe.

Jag vet inte, men om man provoceras så här brutalt av att andra människor väljer en annan livsstil, så måste det ju finnas något i ens eget liv som man saknar eller känner sig begränsad av... Om du och ni andra här i tråden genuint vore så harmoniska, djupa och hundra procent nöjda med ert familjeliv och era uppoffringar som ni påstår, då hade ni bara fortsatt leva era liv i lugn och ro. Ni hade inte ägnat en sekund åt att sitta på nätet och försöka övertyga er själva om att de som lever annorlunda är "misslyckade". Att ilskan och behovet av att nedvärdera andra finns där, bevisar bara att er bergstopp kanske inte är så fantastisk som ni vill göra gällande.

Nej tyvärr du missar målet jättemycket.
Citera
2026-07-18, 12:29
Medlem
Eller så väljer man att inte behöva ta det ansvaret. Allt för många idag som tror att allt ska reda ut sig bara de skaffar lite barn, men sen vaknar upp och inser att saker och ting inte blir bättre automatiskt av att skaffa barn. Det kan även vara så att man levt ett liv där man har haft fullt upp att klara av sina egna problem och försöka få rätsida på sitt eget liv och när man väl gjort det så kanske det inte är jättelätt att hitta någon som vill ha barn. Många kanske redan har gått igenom det stadiet. Att skaffa barn är något man behöver vara 2 för att det ska bli bäst för alla inblandade. Tufft att skaffa barn med en människa du inte vill leva livet med. Många kanske inte vill erkänna att de inte kunnat få barn heller. Sen finns det många som försökt med missfall efter missfall där de tillslut ger upp. Det finns många orsaker till det och att påstå att alla som inte skaffar barn gör det pga av deras sätt att vara är bara dumt! Personligen hyllar jag människor som inser att de inte kommer klara av att uppfostra barn och istället för att de ska hamna i familjehem mm avstår. Om folk visste hur många stackars barn som lever i dysfunktionella trasiga familjer eller som lever i familjehem eller är satta på andra hem pga av deras föräldrars egoistiska beteenden så tror jag inte att man resonerar som trådskaparen.
Citera
2026-07-18, 12:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag upplever det snarare som att barnfria (frivilligt barnlösa) människor bryr sig om och är insatta i så mycket mer än just det egna jaget och den egna familjen. De mest intressanta människorna är de barnfria som kan vara ensamma med sig själva.

Småbarnsföräldrar upplever jag som mer inskränkta och mer egoistiska. Det är mest "jag och mina barn" som gäller. Många verkar också umågs med andra föräldrar och verkar inte ta in så många andra intryck från omvärlden. Sen när barnen är uppvuxna kommer de oftast tillbaka och blir intressanta igen. Fram till dess är det mest en massa gagg om barnen, barnens kompisar och deras föräldrar, barnens skola och aktiviteter.

De sämsta på en arbetsplats är kvinnor som blivit mor- eller farföräldrar och som sitter och gaggar non-stop om nåt tråkigt barnbarn som man inte har någon som helst anknytning till.
Det är precis tvärtom. "Egoistisk" är just att tänka på sig själv, och "social" är att tänka på andra. Så du kanske borde ha ett annat ordval. För helt klart är ensamstående egoister och barnfamiljer sociala.

Kvinnor på arbetsplatser, särskilt äldre, är överlägset mest sociala och de enda som bryr sig på riktigt om andra på sitt jobb.

Sällan man läser ett inlägg där allting är precis tvärtom.
Citera
2026-07-18, 12:43
Medlem
ClownKommuns avatar
Att skaffa barn idag är riskfyllt. De flesta skiljer sig och barnen får dysfunktionella familjer med plastföräldrar och halvsyskon. Om du inte fostrar barnet efter gudlösa bögvärderingar riskerar du att staten kidnappar det. Det kostar en förmögenhet och samhället är laglöst med skjutningar, bombdåd och allmänt elände. Så jag skippar nog det.
Citera
2026-07-18, 12:57
Medlem
Vald barnlöshet är en generationsfråga som hjärntvättats av samhället. När den generationen sen inte skaffar barn och dör så kommer barnlöshet igen sen som ett väldigt avvikande beteende.
Citera
2026-07-18, 13:16
Medlem
Bobby Knights avatar
Jag är barnlös pga att jag helt enkelt inte hittat någon jag vill skaffa barn med i tid. I övrigt högpresterande på jobbet. End of message.
Citera
2026-07-18, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Som vadå? Bli påsatt av toyboys som du skrivit i vartannat inlägg du postat i denna tråden?

Konstigt att du läst mina inlägg men ändå väljer bort resandet som jag skrivit om i vartannat inlägg, om inte mer.
Men visst är det en fördel att få unga, snygga killar istället för att sitta fast med en oattraktiv man för en unges skull.
Citera
2026-07-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Konstigt att du läst mina inlägg men ändå väljer bort resandet som jag skrivit om i vartannat inlägg, om inte mer.
Men visst är det en fördel att få unga, snygga killar istället för att sitta fast med en oattraktiv man för en unges skull.

Vad har du sen när du torkat mellan benen?
Citera
2026-07-18, 13:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Hmm, alltså de jag tänker på i huvudet har sagt att de inte vill ha barn sedan de var 23 ungefär.

De är inte korkade personer, intelligenta, högutbildade och ser bra ut.

Men istället skaffar de husdjur vilket jag tycker är lite motsägande om de nu inte vill binda upp sig. well well, alla gör sin grej och vill man inte vara förälder ska man inte ha barn.

Jag tycker bara det är skumt att barn instinkten inte finns hos dem, man tänker att den är inbyggd

De flesta egenskaper i en population är som du vet normalfördelade. Så även drivet att reproducera tänker jag. I ena änden av skalan hittar du tjejer som redan i tonåren drömmer om egna barn och där omgivningen inklusive skolkuratorer kan ha stora problem att förmå dem att vänta tills de gått ut gymnasiet åtminstone. De har säkert minskat i antal, men finns fortfarande. I andra änden kvinnor som helt saknar detta. Jag känner en ganska väl. Pga en del hälsoproblem tog hon bort äggstockar och livmoder redan i tidiga 30-åren. Hon fick dock kämpa för att få vården att gå med på det, de ville ha det till att hon kanske skulle ångra sig. Men hon beskriver tydligt och övertygande att hon aldrig någonsin känt minsta lilla längtan att skaffa kottar. En annan tjej jag lärt känna senaste åren via jobbet beskriver samma sak, trots att hon bor ihop med en man med barn sen tidigare och verkar ganska engagerad i det barnet.

Vi kan nog utgå från att dina tjejer åtminstone är närmare denna kvinna på skalan (om de inte har fysiska hinder förstås) än vad de är tonårstjejen som vill ha en gullig liten bebis att ta hand om. Men hur nära? Det går som du själv skriver inte att veta så länge man inte kan få en mer komplett bild. Jag tror dock att flera av denna typ av kvinnor (och även vissa män) kommer att ångra sig senare i livet.
Citera
2026-07-18, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Vad har du sen när du torkat mellan benen?

Lusten lär aldrig dö.
Och vad skulle jag ha om jag hade skaffat barn? Jo en unge och en man jag inte vill ha. Hemska tanke.
Citera
2026-07-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Har några fåtal i 30-40-års ålder utan barn på arbetsplatsen, beter sig ofta som barn själva. Sen upplever jag det som att småbarnsföräldrarna uppskattar att vara på arbetet mer än de som inte har barn. Lite mer driv, ansvarskänsla och initiativtagande.

Det enda skälet till att du snackar skit om oss frivilliga barnfria. Är för att du är grön av avund och lever ett miserabelt liv. Om du hade varit nöjd, hade du inte lagt ner energi att ta dig till ett online forum och känna det behovet.

Tvärtom skulle jag säga, föräldrar vill hem till sina barn så fort som möjligt. Försöker alltid plocka russinen ur kakan och låta sina kollegor som inte har barn. Ta alla obekväma arbetstider. När dom inte vabbar stup i kvarten ellet försöker trycka in föräldradagar så dom ska slippa jobba jul, nyår etc. Som tur är har arbetsgivare börjat tröttna på detta egoistiska beteende.Dom utan barn har dessutom desto mer tid att lägga på sitt arbete . Det du säger är inte ens logiskt.

Men det är klart, du låter väl kärringen ta allt ansvar för hem och barn. Och då blir det ju inte svårt att vara på arbetet längre lol
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2026-07-18 kl. 13:40.
Citera
2026-07-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Lusten lär aldrig dö.
Och vad skulle jag ha om jag hade skaffat barn? Jo en unge och en man jag inte vill ha. Hemska tanke.

Du kanske i framtiden tröttnar på att gangbanga med toyboys och bara vill ha en man och barn vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in