2026-07-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Konstitutionen ger ju den federala staten möjlighet att ändra regler för val även fast du inte känner till det…
Känner jag inte till det? Jodå, jag har surprise surprise redan skrivit:

Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
vill man ändra det så är det en process, inte presidentens godtycke.

Citat:
Sen hur nån blir överkörd genom att få sin vilja igenom har jag inte koll på heller men svamla på du.
Att du inte har koll vet alla redan, men svamla på du.

Frågan är nu varför du ljuger om vad jag har sagt?
Citera
2026-07-18, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du har fel som vanligt.
Exempel på ID som accepteras i delstater med ID-krav idag:

körkort
delstatligt utfärdat ID-kort
pass
militärt ID
andra för den staten utfärdade identitetshandlingar

...så ett helt vanligt ID kort eller körkort utfärdat i staten du är skriven och röstar i vilket 99% av amerikanska röstberättigade befolkningen har räcker fint.

Du gav oss nyss en källa för att visa att bara 1% av amerikanska medborgare saknar ID-kort. Jag läste din källa och kunde konstatera att 31% av amerikaner mellan 18 och 29 saknar ID-kort, och 11% av dem 30 år och äldre saknar också ID-kort.

https://cdce.umd.edu/sites/cdce.umd.edu/files/pubs/Voter%20ID%20survey%20Key%20Results%20June%202024. pdf?utm_source=chatgpt.com
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-07-18 kl. 09:12.
Citera
2026-07-18, 09:13
Medlem
Nixter bommar igen: (FB) Vita huset förbereder ett avslöjande som kan skaka USA

Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
En procent? Kan du inte läsa din egen källa?
Förra gången Nixter postade den där länken öppnade jag den inte ens, eftersom jag visste att han så ofta bluffar. Man lär sig en del över tid om hur den killen fungerar... Någon annan bekräftade nästan genast att den inte sade vad han ville få den till: "läser du inte vad det står i dina egna länkar?".

Den här gången tittade jag efter, gjorde en sökning i dokumentet på "1%" och hittade snabbt det N hade (antar jag) googlat fram.

Citat:
Nearly 21 million voting-age U.S. citizens do not have a current (non-expired) driver’s
license. Just under 9%, or 20.76 million people, who are U.S. citizens aged 18 or older
do not have a non-expired driver’s license.
Another 12% (28.6 million) have a
non-expired license, but it does not have both their current address and current name.
For these individuals, a mismatched address is the largest issue.

Ninety-six percent of those with some discrepancy have a license that does not have their current address,
1.5% have their current address but not their current name, and just over 2% do not have
their current address or current name on their license. Additionally, just over 1% of adult
U.S. citizens do not have any form of government-issued photo identification, which
amounts to nearly 2.6 million people.

Det är alltså drygt 20 miljoner röstberättigade medborgare som inte har ett körkort vilket är så uppdaterat att det har både deras aktuella adress och deras nuvarande namn (kvinnor byter ofta efternamn när de gifter sig eller skiljer sig).'

Nixters "1%"-siffra, som han väl googlade fram en matching på, är helt irrelevant. Ett "leg med foto" är inte alls utan vidare detsamma som ett leg vilket skulle hålla som Voter ID enligt den lag Trump vill h igenom..

Men dessutom, normala amerikanska körkort säger inget om ifall innehavaren är medborgare eller inte. Därmed fyller de inte de krav som republikanerna vill ha för ett nationellt "voter ID card". Och Trump hävdar ju att det är relativt lätt att få in även icke-medbioorgare i röstlängderna, eller att många miljkiiner avlidna medborgare skulle stå kvar i åratal efter sin död (stämmer inte men det är vad han säger och vad hans anhängare tror).
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-18 kl. 09:26.
Citera
2026-07-18, 09:18
Medlem
Citat:
Du har fel som vanligt.

körkort
pass
militärt ID

...så ett helt vanligt ID kort eller körkort utfärdat i staten du är skriven och röstar i vilket 99% av amerikanska röstberättigade befolkningen har räcker fint.
Nej, det stämmer inte, det räcker inte alls fint.

Varför läser du inte dina egna länkar? Orkar inte formattera åt dig men jag kopierar till dig eftersom jag är snäll:

Nearly 21 million voting-age U.S. citizens do not have a current (non-expired) driver’s
license. Just under 9%, or 20.76 million people, who are U.S. citizens aged 18 or older
do not have a non-expired driver’s license. Another 12% (28.6 million) have a
non-expired license, but it does not have both their current address and current name.
For these individuals, a mismatched address is the largest issue. Ninety-six percent of
those with some discrepancy have a license that does not have their current address,
1.5% have their current address but not their current name, and just over 2% do not have
their current address or current name on their license. Additionally, just over 1% of adult
U.S. citizens do not have any form of government-issued photo identification, which
amounts to nearly 2.6 million people.

Citera
2026-07-18, 09:22
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
iran irak israel syrien rysk indien venezuela grönland ukraina taiwan kongo kosovo thailand

Du menar bland annat det iran där attacker skett mellan, USA och Iran senaste veckan?
Citera
2026-07-18, 09:23
Medlem
Citat:
Du har fel som vanligt.

körkort
pass
militärt ID

Ja, i vissa delstater som har ID-krav idag. Men det innebär inte att dessa kommer att uppfylla de nationella kraven i SAVE om nu är på tapeten. Det mesta tyder på att t ex körkort och delstatliga ID-kort inte kommer vara godkända. Det är förhållandevis få amerikaner som har pass och du kan själv fundera över andelen amerikaner som har militära ID-handlingar.
Citera
2026-07-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ingen svensk politiker skulle acceptera att man lägger en röst utan identifiering.
Det är ju för att reglerna är sådana. Fram till 2006 gick det utmärkt.
Citera
2026-07-18, 09:26
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Ingen här kommer klicka på din jävla twitter länkar. Jävla trams.

X-länk sedan Elon tog över om jag får be.

Jag beskriver då videon som spelas på länken, du har 20 minuters genomgång av alla ledande demokrater såsom Hillary Clinton, Chuck Schumer, Kamala Harris, mfl. som ifrågasätter maskinerna och att dessa skulle vara säkra. Man ifrågasätter i övrigt valen som osäkra och möjligheten till fusk som (för) stora.

Dvs exakt det vi diskuterar här.
Citera
2026-07-18, 09:27
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Det är ju för att reglerna är sådana. Fram till 2006 gick det utmärkt.

Feodalsamhället funkade ju också på sin tid. Varför ändrade man det ?
Citera
2026-07-18, 09:30
Medlem
Citat:
Du har fel som vanligt.

körkort
pass
militärt ID

Svarade dig här:
(FB) Vita huset förbereder ett avslöjande som kan skaka USA

Din länkade rapport säger inte alls det du vill ge sken av att den gör.

Ser att det är flera andra här som har kommit med liknande synpunkter som jag.
Citera
2026-07-18, 09:30
Medlem
Citat:
X-länk sedan Elon tog över om jag får be.

Jag beskriver då videon som spelas på länken, du har 20 minuters genomgång av alla ledande demokrater såsom Hillary Clinton, Chuck Schumer, Kamala Harris, mfl. som ifrågasätter maskinerna och att dessa skulle vara säkra. Man ifrågasätter i övrigt valen som osäkra och möjligheten till fusk som (för) stora.

Dvs exakt det vi diskuterar här.
Din mamma tror att hennes microvågsugn spionerar på henne men det innebär inte att hon har någon expertis i frågan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dominion_Voting_Systems_v._Fox_News_Network
Citera
2026-07-18, 09:33
Medlem
Citat:
Feodalsamhället funkade ju också på sin tid. Varför ändrade man det ?
Det var inget feodalsamhälle fram till 2006.

Man kan absolut ändra saker.

Frågan är varför du ljuger om allt? Du har en agenda med det.

Tycker du att beslut skall grundas på lögner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in