2026-07-18, 07:33
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Läser just nu USA Today. Där står det att Trump kommer att dra in det ekonomiska stödet till delstater som inte rättar sig efter Trumps krav på att genomföra the SAVE Act vid mellanårsvalet. Han hotar också motsträviga statstjänstemän med fängelse.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2026/07/17/feds-threaten-state-election-officials-with-funding-cuts-prosecution/90954462007/

Fräscht! När hotade Ulf Kristersson senast att kasta regionalpolitiker i fängelse om de inte genomför riksdagsvalet 2026 på det sätt som Kristersson vill?

Ingen svensk politiker skulle acceptera att man lägger en röst utan identifiering.

Några axplock på korruptionen i USA's val:

This has nothing to do with Joe Biden or Donald Trump.

This has to do with our democracy, and I will tell you, there is corruption at the highest level in the city of Philadelphia.
https://x.com/i/status/2078216121199612025

INDUSTRIAL-GRADE VOTER FRAUD
https://x.com/i/status/2077928221736149334

This was the 4am dump being injected with 138,000 fake votes for Joe Biden in the 2020 election.
https://x.com/i/status/2078294032443191558

2024. CNN does a segment on Chinese election interference with Tony Blinken.
https://x.com/i/status/2078114351127335264
Senast redigerad av Nixter 2026-07-18 kl. 07:53.
Citera
2026-07-18, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Vilket avsnitt i konstitutionen? Jag känner för att läsa på den och lära mig lite mer
Artikel 1, sektion 4, paragraf 1 - känd som "the Election Clause".

Paragrafen ger delstaterna det övergripande ansvaret för val - reglerna för val., hur de ska genomföras, administration osv (även federala val) men kongressen har viss rätt att införa lagar på nationell nivå. Naturligtvis var tanken att delstaterna i så fall skulle komma överens när man i så fall behövde förändra eller förnya sådana lagar, dvs man skulle via ömsesidig respekt och förhandla ram en lösning (och fram till början av 1900-talet var senaten i Washington inte direktvald av folket, utan DC-senatorerna för varje delstat utsågs av delstatens eget parlament, oftast av deras senat vill jag minnas.

USA:s primära vallag är från 1880-talet. Den har vissa litet oklara punkter, men det har alltid varit svårt att komma överens om federal vallagstiftning i USA.

Hela frågan om ID-kort och legitimation vid val är givetvis modern, på 17-1800-talen fanns det inga fotografiska ID-kort eller ens massutskrivna personbevis, Man hade röstlängder, men frågan om identifiering ("vem är du som röstar?") löstes väl ofta genom att man kände varandra lokalt och visste vem som var vem.
Citera
2026-07-18, 07:46
Medlem
Citat:
Läser just nu USA Today. Där står det att Trump kommer att dra in det ekonomiska stödet till delstater som inte rättar sig efter Trumps krav på att genomföra the SAVE Act vid mellanårsvalet. Han hotar också motsträviga statstjänstemän med fängelse.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2026/07/17/feds-threaten-state-election-officials-with-funding-cuts-prosecution/90954462007/

Fräscht! När hotade Ulf Kristersson senast att kasta regionalpolitiker i fängelse om de inte genomför riksdagsvalet 2026 på det sätt som Kristersson vill?
Kommer garanterat att stämmas emot detta av många medborgarrättsgrupper, klanske även av delstgater, och jag förmodar att flera federala domare snabbt kommer att inlägga veto (med "staying order") mot något sådant.

Det handlar ju i praktiken om ett solo-utspel av Trump som president. Någon färdig och antagen SAVE Act finns inte ännu - den ligger hos kongressen och möjligheterna astt få den igenom senaten anses inte särskilt goda - och USA:s författning är tydlig med att presidenten inte har någon egen auktoritet ifråga om huir val ska genomföras.
Citera
2026-07-18, 07:55
Medlem
Om lilla Trump hade bevis för detta så hade han gått ut med detta mycket mycket tidigare. Skulle inte förvåna mig att han vill försöka få det till att han måste sitta en mandat period till och försöka ändra grundlagarna
Citera
2026-07-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Trumps redovisning häromdagen. Att CIA inte informerat Trump tidigare är naturligtvis inte okej. Källan är alltså CIA.
Triump påstår sig ha någon sorts källa från CIA som skulle ha berättat för honom och FBI att man undanhållit de här rapporterna om utbredd kinesisk infiltration av valen från honom. Något tydligt stöd för att det skulle ha funnits en sådan dolsk plan, eller någon sådan cover-up inom CIA, finns förstås inte, i varje fall har inget lagts fram som visar det. Detta medger t o m Trumps "hemmaplan" och allierade Fox News.
Citera
2026-07-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajaninja
Detta har man väl vetat länge, valen i Sverige är också manipulerade eller fusk. Tidö borde fokusera på att utesluta valfusk inför nästa val...

Du får gärna beskriva detaljerat hur det går till att få igenom ett omfattande valfusk i Sverige?

Så kan vi andra som vet hur svenskt valsystem fungera få oss ett gott skratt sen.
Citera
2026-07-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

This has to do with our democracy, and I will tell you, there is corruption at the highest level in the city of Philadelphia.

Här ska du få veta lite mer fusk.

Den som läser den där tweeten ser att en "Brian McCaffrey" påstår sig vara en registrerad demokratisk väljare. Han påstår att han har besökt Philadelphia Convention Center. Han skriver så här:

Citat:
I am overseeing the ballot counters.

I will let you know the corruption that is going on here.

They will not allow us within thirty to a hundred feet to supervise the ballots being counted.

"Brian McCaffrey" säger sig alltså ha besökt centret där de räknar rösterna? De lät honom inte komma nära dem för att se på när rösterna räknas?

Vilka röster?

Jag frågade AI. Nej, det har inte hållits något val i Philadelphia nyligen, och inga röster från något val räknas just nu. Det är, ursäkta mitt ordval, ett rent jävla skitsnack att den här "Brian McCaffrey" skulle ha sett röster räknas i Philadelphia den här sommaren!

"Brian McCaffrey", som alltså påstår sig vara demokrat, skrev vidare så här i sin tweet där han påstod sig se rösträkning som dessvärre inte pågår just nu:

Citat:
This is a coup against the president of the United States of America, and I wanna call out the mayor of Philadelphia, James Kenny, the attorney general, Josh Shapiro, who tweeted that there's no way Donald Trump can win president of the United States of America, and also district attorney in Philadelphia, Larry Krasner.

Va??? Skulle en demokratisk väljare oroa sig över en kupp mot Donald Trump? Skulle inte en demokratisk väljare oroa sig över en kupp mot hela valsystemet och över demokratin i USA?

Vilken jävla bluff! Fy fan!

Jag sökte för övrigt på namnet "Brian McCaffrey" för att se om han faktiskt var en registrerad demokratisk väljare. Jo, det fanns en länk som påstod sig visa vilket parti "Brian McCaffrey" hade registrerat sig för. Jag tryckte på den länken och kom till en sida där det stod,

Sorry, you have been blocked
You are unable to access voterrecords.com

Alltså: Jag kunde inte se vem "Brian McCaffrey" hade registrerat sig för. Men hela den där tweeten är en enda jävla bluff!!
Citera
2026-07-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
Om lilla Trump hade bevis för detta så hade han gått ut med detta mycket mycket tidigare. Skulle inte förvåna mig att han vill försöka få det till att han måste sitta en mandat period till och försöka ändra grundlagarna

Framförallt vet han att han kommer torska valet i höst och det rejält. Så han försöker få det till att om han förlorar senaten och representanthuset så beror det på valfusk.
Citera
2026-07-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ingen svensk politiker skulle acceptera att man lägger en röst utan identifiering.

Några axplock på korruptionen i USA's val:

INDUSTRIAL-GRADE VOTER FRAUD
https://x.com/i/status/2077928221736149334

This was the 4am dump being injected with 138,000 fake votes for Joe Biden in the 2020 election.
https://x.com/i/status/2078294032443191558

2024. CNN does a segment on Chinese election interference with Tony Blinken.
https://x.com/i/status/2078114351127335264

Nixter har redigerat sitt inlägg. Jag har tidigare svarat på hans inlägg innan han redigerade det.

Men några kommentarer:

I Sverige har i princip alla människor legitimation. I USA saknar många människor legitimation:

Citat:
An estimated 15 to 18 million adults do not have easy access to underlying documents like a birth certificate or citizenship certificate, which are usually needed to apply for a basic ID.

Det har inte varit viktigt för människor i USA att ha legitimation. De flesta amerikaner reser inte utomlands och har inte pass. Människor har inte personnummer i USA. För dem som inte har tillgång till sitt eget födelsebevis kan det vara omöjligt att skaffa ID-kort.

Okej! Jag svarade tidigare på det första X-inlägget som Nixter räknar upp. Det var en gigantisk bluff! Alla andra källor som Nixter visar oss är också inlägg på X, där det är omöjligt att kolla sanningshalten.

Du har ingenting att komma med, Nixter. Ingenting annat än gråtande republikaner som skriver lögner på X!
Citera
2026-07-18, 08:17
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Va??? Skulle en demokratisk väljare oroa sig över en kupp mot Donald Trump? Skulle inte en demokratisk väljare oroa sig över en kupp mot hela valsystemet och över demokratin i USA?

Exakt.

Men Amerikanska folket ser inte dessa paralleller.
Den här så kallade "visselblåsaren" är köpt så klart.
Citera
2026-07-18, 08:25
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Nixter har redigerat sitt inlägg. Jag har tidigare svarat på hans inlägg innan han redigerade det.

Men några kommentarer:

I Sverige har i princip alla människor legitimation. I USA saknar många människor legitimation:

Det har inte varit viktigt för människor i USA att ha legitimation. De flesta amerikaner reser inte utomlands och har inte pass. Människor har inte personnummer i USA. För dem som inte har tillgång till sitt eget födelsebevis kan det vara omöjligt att skaffa ID-kort.

Okej! Jag svarade tidigare på det första X-inlägget som Nixter räknar upp. Det var en gigantisk bluff! Alla andra källor som Nixter visar oss är också inlägg på X, där det är omöjligt att kolla sanningshalten.

Du har ingenting att komma med, Nixter. Ingenting annat än gråtande republikaner som skriver lögner på X!

I princip alla har någon form av ID kort i USA.

Den bästa tillgängliga uppskattningen är att drygt 1 % av vuxna amerikanska medborgare inte har någon form av statligt utfärdad fotolegitimation alls. Det motsvarar omkring 2,6 miljoner vuxna personer. Siffran 1% är ungefär densamma i Sverige.

https://cdce.umd.edu/sites/cdce.umd.edu/files/pubs/Voter%20ID%20survey%20Key%20Results%20June%202024. pdf?utm_source=chatgpt.com
Senast redigerad av Nixter 2026-07-18 kl. 08:27.
Citera
2026-07-18, 08:30
Medlem
Citat:
Här ska du få veta lite mer fusk.

Den som läser den där tweeten ser att en "Brian McCaffrey" påstår sig vara en registrerad demokratisk väljare. Han påstår att han har besökt Philadelphia Convention Center. Han skriver så här:

"Brian McCaffrey" säger sig alltså ha besökt centret där de räknar rösterna? De lät honom inte komma nära dem för att se på när rösterna räknas?

Vilka röster?

Jag frågade AI. Nej, det har inte hållits något val i Philadelphia nyligen, och inga röster från något val räknas just nu. Det är, ursäkta mitt ordval, ett rent jävla skitsnack att den här "Brian McCaffrey" skulle ha sett röster räknas i Philadelphia den här sommaren!

"Brian McCaffrey", som alltså påstår sig vara demokrat, skrev vidare så här i sin tweet där han påstod sig se rösträkning som dessvärre inte pågår just nu:

Jag sökte för övrigt på namnet "Brian McCaffrey" för att se om han faktiskt var en registrerad demokratisk väljare. Jo, det fanns en länk som påstod sig visa vilket parti "Brian McCaffrey" hade registrerat sig för. Jag tryckte på den länken och kom till en sida där det stod,

Sorry, you have been blocked
You are unable to access voterrecords.com

Alltså: Jag kunde inte se vem "Brian McCaffrey" hade registrerat sig för. Men hela den där tweeten är en enda jävla bluff!!

Nu har jag inte X. Men handlar inte det där om valet 2020? Det står högst upp "Gem from 2020 Election Night". Så rörde det inte det valet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in