2026-07-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limstavar
Varför är det absurt? Har du någon källa på att t.ex sexsäljare är mer tvingade än drogsäljare? Drogförsäljning är ju olagligt, trots att vi vet att det förekommer mycket hot och tvång där även minderåriga utnyttjas, trots det talar man om att sänka straffåldern - så uppenbart går det att kriminalisera affärsverksamheter där exploatering förekommer.

I vilket fall så har vi redan gått igenom det här med tvång. Sexköpare tvingar inte sexsäljare att sälja sex, i den mån de tvingas till det är det av tredje part eller av sociala omständigheter (vilka hör ihop, att tvinga någon som verkligen inte vill är extremt svårt - det handlar nästan alltid om utsatthet och beroendeställning som man utnyttjar vilket alltså bottnar i social utsatthet) vilket köparna inte bär skuld för. Med din logik borde vi skuldbelägga en missbrukare som köper droger, för hot och våld som ett kriminellt nätverk utsätter en springis för. Missbrukaren tvingas ju inte att köpa droger, men springisen tvingas att sälja.

Så varför ska köparna straffas, och inte de skyldiga för olaga tvång och exploatering? Gäller samma logik om man betalat för t.ex en renovering, och det visar sig att arbetskraften man köpte in var offer för tvångsarbete? Ska vi förbjuda köp av byggtjänster generellt eftersom det minskar efterfrågan på tvingade människor som arbetar mot deras vilja? Ska vi förbjuda abort eftersom det minskar efterfrågan på sjukvårdspersonal som tvingas att utföra den mot sin vilja? Om inte, varför inte? I fallet med Timur och Amanda t.ex kan man argumentera för att hon tjänar pengar på exploatering av Timur, eftersom pengarna han får in till stor del går till Amanda - vilket påminner om hur pengarna från en en utnyttjad hora går till en hallick. Så varför ska inte Amanda straffas, hon bidrar ju till Timurs utsatthet genom att mjölka han på pengar? Varför i helvete ska Timur straffas i stället, det är ju han som blir utnyttjad både av sin arbetsgivare och av Amanda?

Sen lär det så klart vara mycket ovanligare att tredje part tvingar någon att köpa än att sälja sex, eftersom ekonomiska motiv som sagt saknas, men det betyder inte att andra faktorer inte finns som indirekt tvingar - vilket gör att skillnaden mellan säljarnas och köparnas sociala utsatthet inte nödvändigtvis behöver skilja sig i omfattning, utan endast i hur den tar sig uttryck. Så det du föreslår (sexköpslagen) leder till att man godtyckligt vänder olika individers utsatthet mot varandra utifrån gruppindelning. Situationer som den med Timur och Amanda uppstår, vilket gör lagen extremt orättvis.

Droghandeln och sexhandeln har olika premisser och går inte jämföra rakt av.
Och dessutom både drogsäljare och köpare är olagliga i Sverige, så? vilken poäng tänkte du dra?

Var är din källa på att vi har miljontals fall i världen av människor som förs till länder utomlands ifrån, fråntas pass och sätts i skuld för att sen tvingas sälja droger?

Vidare...hur svårt/ kränkande på en skala är det att sälja droger mot sin vilja kontra tvingas ha sex mot sin vilja?

Och för tusende gången...sexköpare utgör själva GRUNDEN för att sexhandeln försiggår och bär därför ett ansvar. Alla bär ett ansvar för att ha respektfullt sex, dvs inte ha sex med någon man VET inte vill detta egentligen, och sexköp är själva signumet för att VETA att någon egentligen inte vill.
Citera
2026-07-17, 17:27
Avstängd
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och dessutom både drogsäljare och köpare är olagliga i Sverige, så? vilken poäng tänkte du dra?

Var är din källa på att vi har miljontals fall i världen av människor som förs till länder utomlands ifrån, fråntas pass och sätts i skuld för att sen tvingas sälja droger?

Vidare...hur svårt/ kränkande på en skala är det att sälja droger mot sin vilja kontra tvingas ha sex mot sin vilja?

Och för tusende gången...sexköpare utgör själva GRUNDEN för att sexhandeln försiggår och bär därför ett ansvar. Alla bär ett ansvar för att ha respektfullt sex, dvs inte ha sex med någon man VET inte vill detta egentligen, och sexköp är själva signumet för att VETA att någon egentligen inte vill.

Finns garanterat prostituerade som vill ha sex med vissa män men som även tar betalt. Detta eftersom vissa män som köper sexköp kan antas vara attraktiva men ha hög sexlust.

Vidare, du stör dig på det som kallas för ''betalt samtycke''. För du säger att man inte ska köpa sex med någon som man vet inte vill egentligen. OK, och någon som inte vill ge en massage utan betalning, ska man även låta bli och avstå att köpa sig en massage?
Citera
2026-07-17, 18:22
Medlem
WordWarriors avatar
Ja, det kvinnliga våldet är mer subtilt och passivt aggressivt, men ingen kan missa att unga kvinnor idag är ute efter hämnd på inbillade historiska eller nutida orättvisor. Det kommer att misslyckas kapitalt, och allt de gör är att bekämpa sig själva, men detta begriper de inte, eftersom det kräver analytisk förmåga.
Citera
2026-07-17, 19:11
Medlem
Limstavars avatar
Citat:

Poängen är att en utsatt minderårig individ som tvingas sälja droger pga hot/skulder ska straffas, men när liknande situation i stället handlar om att sälja sex så ska individen inte straffas - utan i stället ses som ett offer - även när sexsäljandet sker frivilligt av en vuxen individ ska den statliga kollektivistiska och feministiska offerkoftan tilldelas. Det finns så klart en dubbelmoral i det, i synnerhet när man skuldbelägger kunderna som inte är skyldiga till något tvång alls och kan ha sina egna problem - en kunds sociala utsatthet kan vara högre än säljarens. Att man straffar drogmissbrukares eget bruk av narkotika i Sverige är ytterligare ett exempel på svensk dubbelmoral.

Vi har ungdomar och barn i Sverige som dödas pga drogmarknaden, utsattheten och våldet är så klart väldigt högt i dessa kretsar - man hör inte så ofta om horor på thaimassagesalonger som blir skjutna eller får sina salonger sprängda. Så att försöka måla upp våldet inom prostitution som extremare än våldet inom drogförsäljning blir nog, minst sagt, en utmaning för dig.

För tusende gången: sexförsäljning är inte samma sak som människohandel och sexköpare bär inte mer ansvar för sexförsäljare än vice versa. Alla bär ansvar för sina handlingar, om du hotar och tvingar någon till att plocka bär så är det du som är skyldig, inte kunderna som senare betalar för bären. Att påstå att alla bärköpare är ansvariga för att de ”utgör själva grunden för marknaden” är en helt efterbliven logik. Sexköp är verkligen inget signum för att ”veta att någon egentligen inte vill”. Det börjar bli väldigt tröttsamt att diskutera med dig. Du ignorerar det jag säger och fortsätter upprepa samma floskler. När jag ger dig konkreta exempel så att till och med du ska förstå hyckleriet i lagen, som fallet med Timur och Amanda, så ignorerar du och svarar inte på frågorna.
Senast redigerad av Limstavar 2026-07-17 kl. 19:14.
Citera
2026-07-17, 20:00
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Vad du krånglar till det. Olika individers utsatthet.
Det är krångligt att förklara lagar som bygger på hyckleri.

Citat:
Renovering. Jo men vänta, tror man har något slags ansvar att inte anlita illegala firmor som utnyttjar arbetskraft under slavliknande förhållanden, har man inte?
Som privatperson bär du i regel inte något ansvar så vitt jag vet, så vida du inte medverkat i exploateringen. Detta är dubbelmoral förstås. Köp av byggtjänster måste rimligtvis förbjudas och alla byggköpare kollektivt skuldbeläggas. Det är ju köparna som utgör GRUNDEN för att bygghandeln försiggår och bär därför ansvar.

Citat:
Köpa droger är olagligt helt oavsett om springisen är tvingad eller inte så varför drar du upp det?
Förklarar det i inlägget ovan. Att straffa ungdomar som tvingas att sälja droger går bra, att straffa missbrukare som pga sitt missbruk tvingas köpa och använda droger går bra, men att straffa vuxna individer som frivilligt säljer sex, och inte ens är socialt utsatta, det går inte bra. Däremot går det bra att skuldbelägga sexköparna kollektivt för sexsäljares sociala utsatthet. Men att skicka ut prostituerade ur landet pga ”bristande vandel” går bra, att se till att de inte kan hyra ett boende pga att hyresvärden döms för brott går bra, att se till att de inte kan tjäna pengar genom polistrakasserier går bra. Svensk sexköpslag handlar om manshat och radikalfeminism, inte om att skydda utsatta människor.

Citat:
Märks också att du föraktar prostituerade oavsett om de är tvingade eller inte vilket de inte kan vara enligt dig eftersom det är svårt att tvinga någon och det visar att du låtsas inte fatta vad sexhandeln är för något.
Jag har sagt att försäljning av sexuella tjänster ska regleras på samma sätt man reglerar annan näringsverksamhet, det är inte jag som förespråkar en speciallag där en yrkesgrupp ska framställas som offer utan eget ansvar. Jag skrev att det är svårt att tvinga någon som verkligen inte vill. För sådant tvång krävs rent människorov. Annars kan man t.ex kontakta polisen om man blir utpressad.

Citat:
Tycker du den som utnyttjar någon som är beroende av droger är oskyldig?
Att utnyttja någon som har ett sexmissbruk är tydligen oskyldigt. Om vi ska tillämpa sexköpslagens logik så ska alla drogsäljare få offerkofta och alla kunder kollektiv skuldbeläggning.
Citera
2026-07-17, 23:30
Medlem
Citat:
Poängen är att en utsatt minderårig individ som tvingas sälja droger pga hot/skulder ska straffas, men när liknande situation i stället handlar om att sälja sex så ska individen inte straffas - utan i stället ses som ett offer - även när sexsäljandet sker frivilligt av en vuxen individ ska den statliga kollektivistiska och feministiska offerkoftan tilldelas. Det finns så klart en dubbelmoral i det, i synnerhet när man skuldbelägger kunderna som inte är skyldiga till något tvång alls och kan ha sina egna problem - en kunds sociala utsatthet kan vara högre än säljarens. Att man straffar drogmissbrukares eget bruk av narkotika i Sverige är ytterligare ett exempel på svensk dubbelmoral.

Vi har ungdomar och barn i Sverige som dödas pga drogmarknaden, utsattheten och våldet är så klart väldigt högt i dessa kretsar - man hör inte så ofta om horor på thaimassagesalonger som blir skjutna eller får sina salonger sprängda. Så att försöka måla upp våldet inom prostitution som extremare än våldet inom drogförsäljning blir nog, minst sagt, en utmaning för dig.

För tusende gången: sexförsäljning är inte samma sak som människohandel och sexköpare bär inte mer ansvar för sexförsäljare än vice versa. Alla bär ansvar för sina handlingar, om du hotar och tvingar någon till att plocka bär så är det du som är skyldig, inte kunderna som senare betalar för bären. Att påstå att alla bärköpare är ansvariga för att de ”utgör själva grunden för marknaden” är en helt efterbliven logik. Sexköp är verkligen inget signum för att ”veta att någon egentligen inte vill”. Det börjar bli väldigt tröttsamt att diskutera med dig. Du ignorerar det jag säger och fortsätter upprepa samma floskler. När jag ger dig konkreta exempel så att till och med du ska förstå hyckleriet i lagen, som fallet med Timur och Amanda, så ignorerar du och svarar inte på frågorna.

Nu är jag ingen jurist, men skulle tro att om någon kan bevisa sig ha blivit tvingad till att sälja droger av tredje part, så kommer en domstol hävda icke uppsåt, och personen i fråga blir inte straffad. Men är vad jag misstänker skulle ske, orkar inte kolla.
och jag tycker fortsatt inte det är jämförbara fenomen.

Och? varför ska inte ett sextraffickingoffer ses på som ett offer? och sexköpare som har sex med dem ses på som skyldiga? Du resonerar ju helt virrigt.
Och hur sjutton tänker du när du ursäktar ett sådant brott med att sexsäljaren skulle vara utsatt?
Utsatt för VADÅ? ohhhhh någon släpade mig till den här lägenheten mot min vilja....jag var TVINGAD att ta av mig byxorna och TVINGAD mot min vilja ha sex med denna 17 åring från X, som uppenbart är inlåst i denna lägenhet, staaaaaaaackars mig!, titta vad denna 17 åring UTSATT mig för.

Våld existerar hos både droghandeln och sexhandeln.

Återigen så jämför du helt fel saker...
En uppköpare av bär som medvetet köper bär av någon som driver människohandel är definitivt ansvarig och kan jag lova dig kan hamna i fängelse för det. DET ledet har samma typ av direktkontakt och möjligheter att kolla vad man köper...som en sexköpare.
En bärköpare i en butik däremot....är ytterligare ett led vars motsvarighet inte finns i sexhandeln.
Citera
2026-07-18, 00:04
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
att straffa vuxna individer som frivilligt säljer sex, och inte ens är socialt utsatta, det går inte bra.

Att utnyttja någon som har ett sexmissbruk är tydligen oskyldigt. Om vi ska tillämpa sexköpslagens logik så ska alla drogsäljare få offerkofta och alla kunder kollektiv skuldbeläggning.

ok vill du ha olika lagar, då. Du svarade inte på om de ska va brottsligt att utnyttja offer för trafficking eller de som är drogberoende. Utan kontrade med att det är hyckleri att de som inte är socialt utsatta utan säljer sex frivilligt inte kan straffas för att de utnyttjar män med sexmissbruk. Snygg whataboutism men visst, om du går med på att det ska va olagligt att utnyttja socialt utsatta kan jag gå med på att de som säljer sex frivilligt för att kunna köpa en lyxväska eller nåt också borde kunna straffas. För att de utnyttjar män som lider av sexmissbruk. Det blir krånglig lagstiftning men visst.
Citera
2026-07-18, 09:23
Medlem
Citat:
ok vill du ha olika lagar, då. Du svarade inte på om de ska va brottsligt att utnyttja offer för trafficking eller de som är drogberoende. Utan kontrade med att det är hyckleri att de som inte är socialt utsatta utan säljer sex frivilligt inte kan straffas för att de utnyttjar män med sexmissbruk. Snygg whataboutism men visst, om du går med på att det ska va olagligt att utnyttja socialt utsatta kan jag gå med på att de som säljer sex frivilligt för att kunna köpa en lyxväska eller nåt också borde kunna straffas. För att de utnyttjar män som lider av sexmissbruk. Det blir krånglig lagstiftning men visst.

Man kan ju i sånt fall stillsamt undra vad med matproducenter, livsmedelskedjors, butikers etc etc...utnyttjar de inte mängder med människors matberoende? Är det bönders, mataffärers våld...?

eller sjukvården, läkares m.m. våld mot sjuka? De utnyttjar ju sjukas beroende av sjukvård...

Listan kan göras lång.

TS resonemang är absurt från början till slut.
Det är mil skillnad mellan TS ideer om "utsatthet" hos sexköpare kontra utsattheten hos div. ofrivilliga sexsäljare.
Citera
2026-07-18, 10:34
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Nu är jag ingen jurist, men skulle tro att om någon kan bevisa sig ha blivit tvingad till att sälja droger av tredje part, så kommer en domstol hävda icke uppsåt, och personen i fråga blir inte straffad. Men är vad jag misstänker skulle ske, orkar inte kolla.
och jag tycker fortsatt inte det är jämförbara fenomen.

Och? varför ska inte ett sextraffickingoffer ses på som ett offer? och sexköpare som har sex med dem ses på som skyldiga? Du resonerar ju helt virrigt.
Och hur sjutton tänker du när du ursäktar ett sådant brott med att sexsäljaren skulle vara utsatt?
Utsatt för VADÅ? ohhhhh någon släpade mig till den här lägenheten mot min vilja....jag var TVINGAD att ta av mig byxorna och TVINGAD mot min vilja ha sex med denna 17 åring från X, som uppenbart är inlåst i denna lägenhet, staaaaaaaackars mig!, titta vad denna 17 åring UTSATT mig för.

Våld existerar hos både droghandeln och sexhandeln.

Återigen så jämför du helt fel saker...
En uppköpare av bär som medvetet köper bär av någon som driver människohandel är definitivt ansvarig och kan jag lova dig kan hamna i fängelse för det. DET ledet har samma typ av direktkontakt och möjligheter att kolla vad man köper...som en sexköpare.
En bärköpare i en butik däremot....är ytterligare ett led vars motsvarighet inte finns i sexhandeln.
Domstolen hade sett till i vilken mån personen i fråga befann sig under direkt hot, hade möjlighet att kontakta polis och dylikt. Du kan inte gå runt och beckna droger och sen säga att du gjorde det för du var hotad, även om du i praktiken var hotad och skuldsatt så hade du ändå blivit dömd.

Jag har aldrig sagt att sextraffickingoffer inte ska ses som offer. Jag har sagt att de som tvingar eller hotar någon till något är skyldiga, inte någon annan. Att indirekt försöka skuldbelägga hela konsumentledet, för kriminellas exploatering av t.ex sexsäljare, drogsäljare eller bärsäljare, är fel. Att som du bara göra det för en bransch är ännu mer hycklande. Den enda situationen där kunden kan anses bära ansvar är när omständigheterna gör det uppenbart att någon är utsatt för ett allvarligt brott, och då kan brottsrubriceringen underlåtenhet att avslöja brott bli aktuell. Någon sexköpslag behövs inte, tvärtom ökar den risken att kunder inte anmäler eller vill delta i utredningen eftersom de själva riskerar att straffas.

Det är du som jämför fel saker. Som näringsidkare har du andra skyldigheter jämfört med privatpersoner. Du kan inte dömmas för brott om du köper jordgubbar på stan, även om de som plockat jordgubbarna varit utsatta för människohandel. En kund som besöker en massagesalong kan inte heller veta om arbetarna där är utsatta för människohandel, och är inte heller skyldig till deras exploatering för att h*n köper deras tjänster. Att tillåta köp av massage men inte köp av happy ending (och först vid det senare tala om exploatering) är såklart helt godtyckligt och ologiskt.

Återigen så duckar du vad diskussionen verkligen handlar om. Ta nu och förklara varför det är rättvist att Timur ska straffas och varför Amanda ska ses som den utnyttjade parten.
Senast redigerad av Limstavar 2026-07-18 kl. 10:37.
Citera
2026-07-18, 10:48
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Man kan ju i sånt fall stillsamt undra vad med matproducenter, livsmedelskedjors, butikers etc etc...utnyttjar de inte mängder med människors matberoende? Är det bönders, mataffärers våld...?

eller sjukvården, läkares m.m. våld mot sjuka? De utnyttjar ju sjukas beroende av sjukvård...

Listan kan göras lång.

TS resonemang är absurt från början till slut.
Det är mil skillnad mellan TS ideer om "utsatthet" hos sexköpare kontra utsattheten hos div. ofrivilliga sexsäljare.

Alltså jag blir förbannad, vet att sexköpslagen var ganska populär även bland svenska män när den infördes, det är inte som att nån majoritet går till prostituerade och dem flesta är som jag, tycker trafficking är bland det vidrigaste som finns, vet att de allra flesta inte gör det frivilligt och att prostitution inte alls är som massage.
Nån kan bli sur på kollektivt skuldbeläggande "mäns våld mot kvinnor" eftersom dom aldrig utnyttjat nån. Funderar på om det kan va därför, "könsgapet" växer och "mäns våld mot kvinnor" som samlings ord kan få en del att säga: hororna är horor för fan. Det kan inte va synd om dem. Fast inlindat då.
Citera
2026-07-18, 10:55
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Domstolen hade sett till i vilken mån personen i fråga befann sig under direkt hot, hade möjlighet att kontakta polis och dylikt. Du kan inte gå runt och beckna droger och sen säga att du gjorde det för du var hotad, även om du i praktiken var hotad och skuldsatt så hade du ändå blivit dömd.

Jag har aldrig sagt att sextraffickingoffer inte ska ses som offer. Jag har sagt att de som tvingar eller hotar någon till något är skyldiga, inte någon annan. Att indirekt försöka skuldbelägga hela konsumentledet, för kriminellas exploatering av t.ex sexsäljare, drogsäljare eller bärsäljare, är fel. Att som du bara göra det för en bransch är ännu mer hycklande. Den enda situationen där kunden kan anses bära ansvar är när omständigheterna gör det uppenbart att någon är utsatt för ett allvarligt brott, och då kan brottsrubriceringen underlåtenhet att avslöja brott bli aktuell. Någon sexköpslag behövs inte, tvärtom ökar den risken att kunder inte anmäler eller vill delta i utredningen eftersom de själva riskerar att straffas.

Det är du som jämför fel saker. Som näringsidkare har du andra skyldigheter jämfört med privatpersoner. Du kan inte dömmas för brott om du köper jordgubbar på stan, även om de som plockat jordgubbarna varit utsatta för människohandel. En kund som besöker en massagesalong kan inte heller veta om arbetarna där är utsatta för människohandel, och är inte heller skyldig till deras exploatering för att h*n köper deras tjänster. Att tillåta köp av massage men inte köp av happy ending (och först vid det senare tala om exploatering) är såklart helt godtyckligt och ologiskt.

Återigen så duckar du vad diskussionen verkligen handlar om. Ta nu och förklara varför det är rättvist att Timur ska straffas och varför Amanda ska ses som den utnyttjade parten.

Klart snuskgubben har ansvar om han utnyttjar ett offer för trafficking, en drogberoende eller nån som blivit utsatt för övergrepp. Lämnar det här nu, fy fan vilka krumbukter.
Citera
2026-07-18, 11:08
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Att generellt göra det olagligt hade nog blivit svårt ut ett rättssäkerhetsperspektiv, för var går gränsen? Vem anses tillräckligt utsatt och hur uppenbart måste det vara? Vad exakt anses som utnyttjande? Hur lång ner i konsumentleder går vi, vilket ansvar ska läggas på enskilda privata kunder att ta reda på omständigheter kring verksamheten i förväg? Om du t.ex går in på en massagesalong och betalar för massage där arbetarna är utsatta för människohandel, ska du dömas då? Eller bokar ett hotellrum där städpersonalen är utsatt för människohandel? Eller om systembolaget säljer alkohol till en kund som är alkoholberoende, ska de dömas? Om Mcdonalds säljer mat till en kund som är överviktig?

Rimligtvis så får man ställa högre krav på näringsverksamheter, de som som driver massagesalongen och hotellet är skyldiga - inte konsumenten. I fallen med att sälja något till någon som är beroende, så borde inte verksamheten skuldbeläggas eller straffas för det eftersom kunden är en myndig individ som själv väljer vad den konsumerar - även om man ur ett moraliskt perspektiv så klart kan se det som fel och en form av utnyttjande.

Syftet med mitt svar var inte whataboutism, utan att lyfta upp hyckleriet kring sexköpslagen - vilket tråden handlar om. Att göra långa utläggningar kring allt som indirekt kan beröra ämnet blir tröttsamt, eftersom det hela tiden går runt kärnan i vad diskussionen utgår från. Frågeställningen som följer exemplet med Timur och Amanda har ingen av sexköpslagens vurmare i tråden hittills kunnat besvara, vilket är talande - man är medveten om att det man förespråkar är fel och undviker därför att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in