2026-07-17, 23:09
Medlem
Det är en myt att Kina har ett sånt system. Finns inte på riktigt. Råttan i pizzan legend.
Citera
2026-07-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Statens kontroll över individen är aldrig noll, men på en skala mellan fullständig frihet (anarki) på vänster sida och ett totalitärt system på höger sida står Sverige längre till vänster än de flesta andra länder. Att hävda att ett system är totalitärt bara för att staten kan tvinga medborgaren att göra saler är att helt eliminera alla nyanser. En av grundbultarna för en stat är våldsmonopolet, men det utnyttjas väldigt olika av en demokrati och en totalitär stat.

Samhället består av rättigheter och skyldigheter, och man kan diskutera hur långt de ska sträcka sig. Ska en gravt alkoholiserad person få ha körkort eller inte? Där kan man ha olika åsikter, och det fantastiska med en demokrati är att man fritt och öppet kan arbeta för att förändra något i samhället som man inte gillar. Försök göra det i en totalitär stat…
Nu är ju topic socialt kreditsystem och inte totalitarism. Det är väl skillnad på dessa två fenomen? Jag tänker att ett socialt kreditsystem kan finnas oberoende av styrningsform.
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-17 kl. 23:14.
Citera
2026-07-17, 23:15
Medlem
Citat:
Statens kontroll över individen är aldrig noll, men på en skala mellan fullständig frihet (anarki) på vänster sida och ett totalitärt system på höger sida står Sverige längre till vänster än de flesta andra länder. Att hävda att ett system är totalitärt bara för att staten kan tvinga medborgaren att göra saler är att helt eliminera alla nyanser. En av grundbultarna för en stat är våldsmonopolet, men det utnyttjas väldigt olika av en demokrati och en totalitär stat.

Samhället består av rättigheter och skyldigheter, och man kan diskutera hur långt de ska sträcka sig. Ska en gravt alkoholiserad person få ha körkort eller inte? Där kan man ha olika åsikter, och det fantastiska med en demokrati är att man fritt och öppet kan arbeta för att förändra något i samhället som man inte gillar. Försök göra det i en totalitär stat…
För att vara tydlig med vad vi faktiskt jämför:

Ingen hävdar att Sverige är Nordkorea. Frågan är var Sverige hamnar på en lista över västerländska demokratier med repressiva social score-mekanismer.

Och där är svaret obehagligt. Sverige har:

- Offentlighetsprincipen som gjort domstolshandlingar kommersiellt sökbara via Lexbase och MrKoll
- ASPEN och interna polisregister som aldrig gallras fullt ut
- Socialtjänstakter som används i vårdnadstvister utan att den enskilde kan bestrida underlaget
- 45 000–60 000 tvångsavslutade bankkonton och bank ID per år under inte sällan repressiva former.

Ingen annan västlig demokrati har kombinationen av öppenhetsprincip + kommersiell exploatering + hemliga interna register i samma paket.

USA förbjuder i många delstater att neka hyreskontrakt baserat på brottshistorik. Sverige låter bostadsrättsföreningar gallra fritt.

Sverige toppar förmodligen ligan i västvärlden. Inte för att vi är totalitära, utan för att vi av misstag byggde det perfekta systemet för det utan att berätta för medborgarna att det finns.
Det är genomgående så i Sveriges repressiva registersystem att man aldrig kan få ut den graverande informationen och bestrida / bemöta. För mig tyder det på att det finns så mycket att om man visade detta någon enda gång fullt ut skulle det blir ramaskri.

Det betyder att Sverige har det mest repressiva systemet i praktiken av social score system i hela Västvärlden. Ingen har kunnat visa mig på motsatsen.
Citera
2026-07-17, 23:15
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, som framgått av tidigare inlägg så har Sverige delegerat det totalitära till bankerna, och för säkerhets skull lagt ner den statliga åtkomsten till betalningssystemet (Postgirot). Så kan staten hålla händerna rena, och kan via ombud stänga tiotusentals konton per år, nästan helt utan att belasta rättssystemet. DET är totalitärt, för det drabbar ett betydande antal hederliga människor som helt ställs utan möjlighet till upprättelse.

Vill lägga till makten bankerna har att meddela näringsförbud genom att göra det omöjligt att få ett företagskonto utan personliga kontakter och lån och hota med stängning om det privata kontot används för någon näringsmässig transaktion (in eller ut) över huvud taget.
Du blandar äpplen och päron. Du har en grundläggande rätt att ha ett bankkonto, men du måste uppfylla vissa (ganska basala) krav; du ska kunna identifiera dig och du ska inte hålla på med penningtvätt eller bedrägerier. Om du får ett konto stängt så finns det möjlighet att överklaga via exempelvis ARN.

Den största anledningen till att konton stängs är kraven på KYC och penningtvättslagen, vilka inte beslutas av den svenska staten. Här finns det helt klart behov av förenkling och förbättring för att eliminera problemet med oskyldiga som får sina konton stängda, men det är inte en totalitär stat som ligger bakom problemet.
Citera
2026-07-17, 23:20
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Fair point, delvis. HFD prövar prejudikatfrågor, inte upprepning av faktaprövningar med olika situation / bevisning för respektive unika fall, det är korrekt. Men det löser inte grundproblemet.

Titta på kammarrätten istället. Advokatbyrån Upp publicerade nyligen en analys (https://inkopsradet.se/fortroendet-for-rattskipningen-riskerar-att-urholkas/) av prövningstillstånd i kammarrätten för upphandlingsmål: 503 av 603 mål avvisades 2024 utan sakprövning = 83,4 procent.
Advokaterna påpekar att ändringsdispens enligt lagstiftarens förarbeten ska tillämpas generöst, men i praktiken inte gör det.
Det är inte jag som gnäller. Det är etablerade advokater som skriver i Inköpsrådet att "förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas." Det finns massor av andra exempel på att kammarrätten inte ändrar på något förvaltningsrätten gör i sin tur att förvaltningsrätten gör ett erbarmligt dåligt jobb och Centrum för rättvisa JO anmäler domstolen. (https://via.tt.se/pressmeddelande/4460960/domstolar-jo-anmals-i-fallet-elsa?publisherId=3237335&lang=sv)
Samma strukturella problem. Medborgaren eller parten som förlorat i första instans har i praktiken mycket liten chans att få saken omprövad, oavsett om avgörandet är felaktigt. Det är inte ett rättssäkert system och det är inte ett system där många får rätt mot staten, tvärtom närmast försvinnande få.
Jag säger inte att det svenska systemet är perfekt, men det är inte ett totalitärt system. I Kina döms 99,9% i första instansen, så att jämföra det med Sveriges låga siffror för högsta instans är att blanda elefanter och björnar.

Det jag vänder mig emot är att peka ut Sverige som en totalitär stat bara för att inte allting fungerar perfekt. Det är både felaktigt och intellektuellt ohederligt.
Citera
2026-07-17, 23:24
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nu är ju topic socialt kreditsystem och inte totalitarism. Det är väl skillnad på dessa två fenomen? Jag tänker att ett socialt kreditsystem kan finnas oberoende av styrningsform.
Det är nog teoretiskt möjligt, men sådant system skulle snabbt bli ohållbart i en liberal demokrati eftersom varje individs klagomål skulle prövas i upp till tre instanser, där varje domstol skulle vara vaksam på att inte staten tar sig för stora friheter.

Detta är den viktigaste anledning till att alla auktoritära rörelser flest tar kontroll över domstolarna; de vill vara säkra på att de alltid vinner när någon ifrågasätter deras politik.
Citera
2026-07-17, 23:29
Medlem
Citat:
Det är nog teoretiskt möjligt, men sådant system skulle snabbt bli ohållbart i en liberal demokrati eftersom varje individs klagomål skulle prövas i upp till tre instanser, där varje domstol skulle vara vaksam på att inte staten tar sig för stora friheter.

Detta är den viktigaste anledning till att alla auktoritära rörelser flest tar kontroll över domstolarna; de vill vara säkra på att de alltid vinner när någon ifrågasätter deras politik.
Jag menar ju tvärtom att vi defacto har ett socialt kreditsystem i Sverige. I praktiken fullt möjligt alltså att blanda ”liberal demokrati” med socialt kreditsystem.

Jag tror du uppehåller dig för mycket i jämförelsen med Kinas politiska system att du missar det som är topic.
Citera
2026-07-17, 23:30
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
För att vara tydlig med vad vi faktiskt jämför:

Ingen hävdar att Sverige är Nordkorea. Frågan är var Sverige hamnar på en lista över västerländska demokratier med repressiva social score-mekanismer.

Och där är svaret obehagligt. Sverige har:

- Offentlighetsprincipen som gjort domstolshandlingar kommersiellt sökbara via Lexbase och MrKoll
- ASPEN och interna polisregister som aldrig gallras fullt ut
- Socialtjänstakter som används i vårdnadstvister utan att den enskilde kan bestrida underlaget
- 45 000–60 000 tvångsavslutade bankkonton och bank ID per år under inte sällan repressiva former.

Ingen annan västlig demokrati har kombinationen av öppenhetsprincip + kommersiell exploatering + hemliga interna register i samma paket.

USA förbjuder i många delstater att neka hyreskontrakt baserat på brottshistorik. Sverige låter bostadsrättsföreningar gallra fritt.

Sverige toppar förmodligen ligan i västvärlden. Inte för att vi är totalitära, utan för att vi av misstag byggde det perfekta systemet för det utan att berätta för medborgarna att det finns.
Det är genomgående så i Sveriges repressiva registersystem att man aldrig kan få ut den graverande informationen och bestrida / bemöta. För mig tyder det på att det finns så mycket att om man visade detta någon enda gång fullt ut skulle det blir ramaskri.

Det betyder att Sverige har det mest repressiva systemet i praktiken av social score system i hela Västvärlden. Ingen har kunnat visa mig på motsatsen.

Det är inte sant att BRF er kan gallra fritt, det krävs lagliga skäl att neka medlemskap. USA håller f.ö. med Trumps hjälp på att ta bort den typer av restriktioner för hyresvärdar.

Du drar stora växlar på det du vet om Sverige, men jag misstänker att du vet mindre om andra europeiska länder. I Frankrike krävs körkort även för småbåtar, samt obligatorisk flytväst och nödraket oavsett båtens storlek - vilket kontrolleras noga av polisen. Det finns fullt med bestämmelser och regler i alla länder, så jag vore också intresserad av var Sverige skulle hamna i en internationell jämförelse. Du tror långt ned, jag tror att du har fel.

Och folk har jämfört Sverige med Kina i tråden, inte Nordkorea. Och Sverige är inte ens nära Kina vad gäller förtryck.
Citera
2026-07-17, 23:33
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag menar ju tvärtom att vi defacto har ett socialt kreditsystem i Sverige. I praktiken fullt möjligt alltså att blanda ”liberal demokrati” med socialt kreditsystem.

Jag tror du uppehåller dig för mycket i jämförelsen med Kinas politiska system att du missar det som är topic.
Trådens fråga är bokstavligen om Sverige är ”värre än Kina”. Det kan då knappast vara off topic att påpeka att det är en fånig hyperbol, särskilt som vissa tokstollar på allvar verkar tro att det är sant.

Beskriv då det svenska sociala kreditsystemet, hur det fungerar, vilka konsekvenser det har och hur svenska staten utövar tvång utifrån krediterna. Att du skriver att vi har de facto har ett sådant system i Sverige gör det inte till en sanning.
Citera
2026-07-18, 00:00
Medlem
Citat:
Trådens fråga är bokstavligen om Sverige är ”värre än Kina”. Det kan då knappast vara off topic att påpeka att det är en fånig hyperbol, särskilt som vissa tokstollar på allvar verkar tro att det är sant.

Beskriv då det svenska sociala kreditsystemet, hur det fungerar, vilka konsekvenser det har och hur svenska staten utövar tvång utifrån krediterna. Att du skriver att vi har de facto har ett sådant system i Sverige gör det inte till en sanning.
Jag tycker att jag redan har beskrivit det. Men för all del, låt mig förtydliga:

- Brottsregister används för att gallra kandidater till jobb och dejter

- Sjukvården anmäler alkoholkonsumtion till staten för att hantera körkortstillstånd

- Betalningsanmärkningar påverkar möjligheter till jobb, nya lån, konsumtion, bostad

- Plattformsbetyg i appar såsom Bolt, Uber, Vinted, Foodora osv ger en direkt score på din kredibilitet som kund eller säljare.

- Banker kan stänga av konton hos personer som sysslar med, vad man råkar anse för stunden, tvivelaktigt beteende

Jag menar att detta är en form av socialt kreditsystem. I praktiken får man ett utfall där din person i allt högre grad kommer granskas utifrån register. Jag tror vi bara kommer få mer av detta.
Citera
2026-07-18, 00:28
Medlem
Citat:

Du drar stora växlar på det du vet om Sverige, men jag misstänker att du vet mindre om andra europeiska länder. I Frankrike krävs körkort även för småbåtar, samt obligatorisk flytväst och nödraket oavsett båtens storlek - vilket kontrolleras noga av polisen. Det finns fullt med bestämmelser och regler i alla länder, så jag vore också intresserad av var Sverige skulle hamna i en internationell jämförelse. Du tror långt ned, jag tror att du har fel.
Jaha. Vi sitter här och diskuterar den strukturella arkitekturen bakom ett dolt, finmaskigt kontrollsystem som spärrar människors BankID, fryser bankkonton, kartlägger deras privatliv via kommersiella rättsdatabaser och gallrar bort dem från bostadsmarknaden och arbetslivet utan insyn.

Och ditt motargument är att man måste ha flytväst och nödraket när man kör båt i Frankrike?
Citera
2026-07-18, 00:33
Medlem
AndersPersson99s avatar
Nej ett sådant system finns inte pga betalningsanmärkningarna.

Däremot är det inte orimligt att misstänka att det är dit det vänsterliberala etablissemanget var påväg innan Trump och andra liknande politiker kom till makten. Genom att klassa åsikter som hat eller desinformation som vänsterliberaler pysslade med, så är steget inte långt till att spara ner dessa åsiktsyttringar och börja bedöma medborgarna utefter dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in