Igår, 22:42
Medlem
Har fastnat lite på youtubekanalen @sowhynot och kan inte låta bli att fascineras av galenskapen att sälja sitt hus och spendera lite drygt 3 miljoner kronor för en långseglats.

Sen tycker jag egentligen inte att det är så galet men blir nyfiken på vad andra tycker och hur ni ser på det hela?

Vet inte om övriga resediskussioner är rätt forum då det kanske är mer livsstilsrelaterat eller möjligtvis skulle tråden möjligtvis ligga under youtubers, men det beror ju också på hur tråden utvecklas.

Kan tycka att det är ganska modigt att ge sig av så som familjen gjort med tanke på att de tre barnen inte är särskilt gamla, tänker inte så mycket på risken för storm osv, men hur sjutton håller man sams? Lite småtjafs har det väl varit men med tanke på omständigheterna så. Kan tänka mig att ungarna kan sakna en hel del hemifrån och förmodligen för unga för att fullt ut begripa vilket äventyr de ändå är med om.

Sen funderar jag lite på deras internetuppkoppling... Har självklart sett någon säsong av Över Atlanten och vet att det skällts när folk använt internet pga skyhöga priser. Men hur fungerar det med Starlink egentligen? De satelliterna ändras ju inte av att man är ute på öppen hav och det bör ju inte kosta multum. Men familjen har ändå begränsat tillgången till en timme om dagen, och då är det för att främst kolla väderrapporter.

Rätt intressant.

Någon som blir sugen?
Citera
Igår, 22:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Vilken jävla upplevelse för de unga! Men jag menar inte det lättaste. Var som ung med på färder inom Sverige. Göta Kanal, Göta Älv, Västkusten etc. Ute i 6 veckor. Det enda man var noga med då var att man fick sin Kalle Anka tidning att läsa. Antar att det just pga uppkoppling är extra mycket att bry sig om idag.

Ett bra råd är kanske att göra det med en motorsegelbåt. Som har två skilja boendeutrymmen. Dvs för och akterrum. Så man ju som familj kan vara ifrån varandra åtminstone litet.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Trams. Människor som varit mentalt instängda och vill till slut komma ur sin bubbla. Detta kommer varken bidra till familjen eller omvärlden positivt.

Mår du dåligt i din tillvaro, försök att hitta det positiva med tillvaron istället för att fly den.
Citera
Igår, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vilken jävla upplevelse för de unga! Men jag menar inte det lättaste. Var som ung med på färder inom Sverige. Göta Kanal, Göta Älv, Västkusten etc. Ute i 6 veckor. Det enda man var noga med då var att man fick sin Kalle Anka tidning att läsa. Antar att det just pga uppkoppling är extra mycket att bry sig om idag.

Ett bra råd är kanske att göra det med en motorsegelbåt. Som har två skilja boendeutrymmen. Dvs för och akterrum. Så man ju som familj kan vara ifrån varandra åtminstone litet.

Ja, alltså... Jag har ju erfarenhet från barndomen av att segla i Stockholms skärgård och minns att man höll på att krevera av uttråkning emellanåt när man typ bara korsade Horsfjärden, nu överdriver jag väl lite. Precis som du hade jag några serietidningar att bläddra i. Knasen, 91:an Karlsson och självklart Kalle Anka. Men man gick ju in i hamn varje kväll.

Sen vette fan, den här familjen har ju tänkt att bo permanent på segelbåten så det är ju inte enbart seglatsen över Stilla havet det handlar om och då kan man ju verkligen undra hur ungarna kommer bli som vuxna... Om nu inte jag missförstått upplägget...

Hur mycket pengar kan man egentligen tjäna på en dylik youtubekanal och tvingas man betala skatt?

Här gäller det att låta sig inspireras...
Citera
Igår, 23:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, alltså... Jag har ju erfarenhet från barndomen av att segla i Stockholms skärgård och minns att man höll på att krevera av uttråkning emellanåt när man typ bara korsade Horsfjärden, nu överdriver jag väl lite. Precis som du hade jag några serietidningar att bläddra i. Knasen, 91:an Karlsson och självklart Kalle Anka. Men man gick ju in i hamn varje kväll.

Sen vette fan, den här familjen har ju tänkt att bo permanent på segelbåten så det är ju inte enbart seglatsen över Stilla havet det handlar om och då kan man ju verkligen undra hur ungarna kommer bli som vuxna... Om nu inte jag missförstått upplägget...

Hur mycket pengar kan man egentligen tjäna på en dylik youtubekanal och tvingas man betala skatt?

Här gäller det att låta sig inspireras...

Jo det är litet det extra. Vi som kids visste att ok ute men det är hamn och ren toalett och dusch om säg 3 dagar. Här snackar vi om 30 dagar minst innan.

Men i den bästa av världar kommer dessa ungar bli helt prima. Bättre än andra. Kommer uppleva väldigt mycket mera och kommer inte gå bananas om något går galet. Det liksom fixar sig. Men de kanske ändå hade föredragit normal skola och inte behöva oja sig om kuling 15...
Citera
Igår, 23:46
Medlem
Glostrups avatar
Man ska inte inbilla sig att det är för barnens skull, treåringen och sexåringen kommer knappast att komma ihåg särskilt mycket. Det här är föräldrarnas dröm, och de tar med sig ungarna. Helt ok, tycker jag, men det hade nog varit en bättre upplevelse för dem alla om de hade väntat tio år.

Jag ser såna här eskapader som en modern version av ”gröna vågarna’, de som flyttade ut från städerna på 70-taler för att komma närmare naturen. Många hade nog en glorifierad bild av att arbeta i sitt anletes svett och sitta vid älven och meta efter arbetsdagen, men det blev nog ett bryskt uppvaknande för många av dem.

Nu ska människor synas i media för diverse saker, de vill bli varumärken genom att göra uppseendeväckande saker och bygga en följarskara som kan kapitaliseras. Det hade varit otroligt cool med en familj som gjorde denna livsresa men som gav fan i att fläka ut den på YouTube och istället koncentrerade sig på varandra och dynamiken i familjen utan en kamera ständigt närvarande.
Citera
Igår, 23:48
Medlem
franges avatar
Och vad skall du göra sen, då? Bo i segelbåten ute vid någon klippa i skärgården för resten av ditt liv?
Citera
Idag, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vad skall du göra sen, då? Bo i segelbåten ute vid någon klippa i skärgården för resten av ditt liv?

Ja, varför inte? Det är väl inget som säger att ett 9-5 jobb är ett måste...
Citera
Idag, 00:09
Medlem
Det här är inte riktigt så ovanligt som många kanske kan tro. Det är många svenska familjer som gjort detta, familjen Häll på So Why Not är långt ifrån den första och helt säkert inte den sista. En annan familj som är ute just nu är familjen från Ekerö på båten Ohana som i början av juli befann sig på Nya Zeeland.

Jordenruntseglarklubben har ca 200 medlemsbesättningar. Även om inte alla är i färd med att segla jorden runt, så säger det något.

Det blir naturligvis många minnen för livet för alla familjemedlemmarna, för var och en på sitt vis.

Hur det fungerar ekonomiskt är naturligtvis väldig individuellt. En del jordenruntseglare seglar i etapper och åker hem och jobbar mellan varven. Andra har ekonomi att klara hela resan på egen hand, och en del har inkomster under resans gång.

Sedan har vi ensamseglaren Kapten Edvard som korsade Atlanten fram och tillbaka med en tid i Karibien, han kom ju hem till Hönö bara häromveckan.
Citera
Idag, 00:50
Medlem
Foliekavajs avatar
Jag hade nojjat varje natt över att en spökcontainer skulle komma flytande och demolera båten, sen ligger man där i spillrorna och väntar på hajarna.
Citera
Idag, 06:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känns som risken att mannen blir nerlurad i djupet av en sjöjungfru är större än att man ska segla på en spökcontainer.
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Jag hade nojjat varje natt över att en spökcontainer skulle komma flytande och demolera båten, sen ligger man där i spillrorna och väntar på hajarna.
Citera
Idag, 06:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Trams. Människor som varit mentalt instängda och vill till slut komma ur sin bubbla. Detta kommer varken bidra till familjen eller omvärlden positivt.

Mår du dåligt i din tillvaro, försök att hitta det positiva med tillvaron istället för att fly den.
Varför måste allt man gör bidra till familjen och omvärlden? Varför är det inte okej att göra något bara för sig själv? Är man egoistisk då? Vad är det för fel med det? Världen behöver inte fler barn. Vi kan inte mätta de barn som redan fötts. Så därför är det bara av godo att en del människor väljer att göra annat med sina liv istället för att föda barn och hålla pyramidspelet ”tillväxten” igång. Exempelvis genom att åka iväg på upptäcktsresor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in