Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Nej, förhoppningsvis så hör ingen människa hemma i en sådan miljö. Skillnaden är dock att när det gäller barn (och Barnkonventionen) så är det ju stadgat att alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter, att inget barn får diskrimineras samt att det vid alla beslut som rör barn i första hand skall beaktas vad som bedöms vara barnets bästa. Vidare framgår att alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling/framtid. Dessutom finns artikel 37 som förbjuder att barn utsätts för tortyr, annan grym behandling, bestraffning eller dödsstraff alternativt livstidsstraff utan möjlighet till benådning. I denna artikel framgår att frihetsberövande av ett barn ska ske i enlighet med lag och endast får användas som en sista utväg och för kortast lämpliga tid.
/Slutligen så har jag även lite invändningar kring ditt resonemang om barnets hjärna/utveckling och när den är "tillräckligt utvecklad", men vi börjar med ovan nämnda.
Så för att diskutera detta: Alla barn är lika värda, ja tills den dag de inte är det. Alla sätter vi värde på folk medvetet eller omedvetet. Så även på barn. Nu har jag inga barn själv, men om jag hade haft det så hade så klart mitt barn varit mycket mer värt än ditt barn i min ögon och samma sak omvänt.
Men för att sätta det i ett möjligt scenario och du bor i ett flerbostadshus som brinner där båda våra familjer bor, tiden är knapp, du hinner bara rädda ditt eget barn eller mitt barn (eller någon annans barn i huset för den delen så tar du självklart ditt eget barn först för det är mest värt för dig.
Jag tycker också att värdet sjunker på folk beroende på hur de beter sig. Kan jag rädda både mitt eget barn plus en annan grannes barn från elden och en gängkriminell unge som jag vet misshandlar folk och säljer droger är en av dom så kommer ju inte han räddas, skulle vara förvånad om du tänkte annorlunda. Bättre då att rädda den skötsamme ungen som sköter skola, inte bråkar eller gör brott.
Med andra ord, vi sätter olika värde på folk. Även om det inte riktigt ser samma ut i lagens mening så är jag övertygad om att en advokat, åklagare eller domare skulle göra exakt samma sak som jag beskriver om det alltså inte hade med deras jobb att göra utan på fritiden i deras hem.
Alla har samma rättigheter säger du vidare, ja visst, men alla har också samma skyldigheter inför lagen.
Vidare, barnets bästa? Ja det kan ju diskuteras. Självklart mår vilket barn som helst bäst av att vara fria och inte inlåsta, men så fungerar det ju inte ens idag, barn låses in vid behov.
Det är så klart inte möjligt att låta ett barn gå fritt om det om och om igen mördar folk. Det vore en defintion av galenskap från politiskt håll i så fall.
Gällande liv, överlevnad och utveckling/framtid så de har ett liv även inlåsta, bara inte det kriminella liv de hade önskat sig, men om de verkligen vill ändra på sig så är fängelse en bra plats att reflektera över sina val i livet och ändra på sitt liv. Finns också möjligheter till utbildning.