2026-07-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Någon beställer att en armé av AGI-robotar ska kolonisera mars. Robotarna anskaffar resurser för att kunna slutföra uppgiften. Beställaren gillar inte krångel och byråkrati så de väljer en open-source AGI från Kina där sunt förnuft och respekt för miljö och hälsa kan stängas av.

AGI-robotarna kommer att ha agens i den fysiska världen.

Det är väl inte svårt att föreställa sig exempel som kan orsaka stora problem? Drönare, propaganda, förgiftning, pandemier, etc.
Dessa AGI-robotar, hur mycket datorkraft tror du kommer att krävas för att styra en armé? Ska var och en bära omkring på en serverhall eller ska de fjärrstyras från en central plats?
Citera
2026-07-17, 16:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag TROR ju inte på snacket om death by AI alls.

Jag trodde att det hade framgått tydligt av mina inlägg.

Den högsta siffran jag hört nämnas är 10% chans inom 10år.
Nej, jag tror att det är helt ute och cyklar här.
Världens mest kända forskare inom AI-risk heter Roman Yampolskiy. Han har en p(doom) på 99,99%. Det finns många intervjuer med honom på Youtube om du är nyfiken.
Citera
2026-07-17, 16:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Dessa AGI-robotar, hur mycket datorkraft tror du kommer att krävas för att styra en armé? Ska var och en bära omkring på en serverhall eller ska de fjärrstyras från en central plats?
De kan köras på "mini"-modeller och/eller skräddarsydda modeller som kan köras på ett chip som motsvarar laptops med GPU. Apple M4 är små och mycket kraftfulla. Det kommer mer och starkare chip nästa år.
Citera
2026-07-17, 16:53
Medlem
Citat:
De kan köras på "mini"-modeller och/eller skräddarsydda modeller som kan köras på ett chip som motsvarar laptops med GPU. Apple M4 är små och mycket kraftfulla. Det kommer mer och starkare chip nästa år.
Mini-modeller är inte lika kraftfulla, så hur troligt är det att en AGI-modell kan rymmas inuti en robot? För att inte tala om all utomstående utrustning som krävs.

Vad säger sedan att alla dessa ska vara aligned med varandra och inte börja sabotera för sig själva?
Citera
2026-07-17, 16:55
Medlem
Citat:
Aha, när kommer dessa chip ,nästa år sa du?
Vart kan man läsa om det?

Vad har det med att "Robbotarna tar över världen" att göra?
Citera
2026-07-17, 17:04
Medlem
Citat:
Världens mest kända forskare inom AI-risk heter Roman Yampolskiy. Han har en p(doom) på 99,99%. Det finns många intervjuer med honom på Youtube om du är nyfiken.
Yampolskiy är väl å andra sidan extremen på risk-sidan och kan jämföras med LeCun som den andra extremen på skalan.

Båda dessa herrar har vettiga synpunkter, men bör tas med en stor skopa salt.
Citera
2026-07-17, 17:11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Mini-modeller är inte lika kraftfulla, så hur troligt är det att en AGI-modell kan rymmas inuti en robot? För att inte tala om all utomstående utrustning som krävs.

Vad säger sedan att alla dessa ska vara aligned med varandra och inte börja sabotera för sig själva?
Det är nog inte nödvändigt för varje enskild robot att vara en fullfjädrad AGI. De kan snarare fungera som arbetsmyror som styrs av en central AGI.
Citera
2026-07-17, 17:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Yampolskiy är väl å andra sidan extremen på risk-sidan och kan jämföras med LeCun som den andra extremen på skalan.

Båda dessa herrar har vettiga synpunkter, men bör tas med en stor skopa salt.
Känner du till någon annan som har forskat på AI-säkerhet i 20+ år?
Yampolskiy är världsledande. Han är tätt följd av Yudkowsy som också har en hög p(doom).
LeCun är känd för OCR, inte för något arbete inom AI-säkerhet.
Citera
2026-07-17, 17:15
Medlem
Citat:
Det är nog inte nödvändigt för varje enskild robot att vara en fullfjädrad AGI. De kan snarare fungera som arbetsmyror som styrs av en central AGI.
Och du tror inte att latens och bandbredd är ett problem?
Citera
2026-07-17, 17:22
Medlem
Citat:
Känner du till någon annan som har forskat på AI-säkerhet i 20+ år?
Yampolskiy är världsledande. Han är tätt följd av Yudkowsy som också har en hög p(doom).
LeCun är känd för OCR, inte för något arbete inom AI-säkerhet.
AI-säkerhet har väl å andra sidan varit helt teoretiskt fram till ungefär fem år sedan. Jag säger inte att de har fel gällande riskerna med AI, men hur går det att komma fram till 99,99 % säkerhet att något som inte finns kommer att utrota mänskligheten?

Det börjar vara tröttsamt med ditt avfärdande av LeCun. Oavsett vad du tycker har han mer praktisk erfarenhet av AI-utveckling än både Yampolskiy och Yudkowski sammanlagt.
Citera
2026-07-17, 17:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Och du tror inte att latens och bandbredd är ett problem?
Nej, det tror jag inte, eftersom jag inte tror att varenda liten handrörelse måste styras från en server. Det går att skapa en hybridmodell där arbetsuppgifter delas ut och lärs ut och där en enklare AI kan utföra uppgiften. Detta finns redan, det är inte science fiction.
Citera
2026-07-17, 17:25
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte, eftersom jag inte tror att varenda liten handrörelse måste styras från en server. Det går att skapa en hybridmodell där arbetsuppgifter delas ut och lärs ut och där en enklare AI kan utföra uppgiften. Detta finns redan, det är inte science fiction.
Och utan Internet faller allting. Kör lite signalstörning så har vi neutraliserat hotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in