Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
Man tackar för infon! Du är uppenbarligen väl insatt i detta.
Men hur många gånger händer det i praktiken att någon faktiskt blir fälld för t ex grov falsk angivelse i dessa sammanhang? Finnes statistik ang falsk angivelse ang våldtäkt?
Jag tycker ju att, även om det kanske inte är 100% möjligt utifrån vad som faktiskt sker i verkligheten, att straffet för då falsk angivelse bör stå i rimlig eller kanske t om rejäl proportion till det lidande som detta orsakade (vilket kan vara svårt att uppskatta som sagt för en domstol - ett rykte kan ju liksom ligga kvar länge - likaså att även en misstanke i sig kan få någon att förlora sitt jobb t ex - jag vet dock inte ingående hur en domstol resonerar i mer komplexa fall). Även skadlig ryktesspridning allmänt är väl ganska svårt att utreda och nysta upp rent rättsligt?
Jag läser faktiskt nu om ett fall som jag följt en längre tid till å från - mellan Cissi Wallin och Fredrik Virtanen. Uppenbarligen blev Wallin till slut dömd för grovt förtal. (detta är bara min personliga åsikt/teori men en del passade nog på att försöka kamma hem lite extra pengar för div personliga konflikter från det förflutna i samb med meetoo-kampanjen - å andra sidan så åkte några dit som uppenbarligen betett sig bedrövligt - å ang personer som t om begick självmord - där får vi nog aldrig veta sanningen om vad som egentligen hände eller inte hände).
Ett år mer än vad den vanliga domen för våldtäkt brukar sluta på.
Något som alltid förbryllat mig faktiskt - varför våldtäkt ligger relativt lågt på straffskalan med tanke på livslånga följder för offret. Det är samma med övergrepp på barn - man undrar liksom hur rättsstaten resonerat kring detta genom tiden. För det verkar inte vara så att det överensstämmer med hur vanligt folk ser på saken. Således är nog mitt största problem egentligen hur rättsstaten rent etiskt sas ser på olika typer av närliggande brott i sammanhanget.
EDIT: i övr försöker jag följa debatten här inne men sitter på så många ställen samtidigt att det är svårt att hänga med ibland. tar oxå en tid att bilda sig en ordentlig uppfattning om dessa saker.
Cirka 2% av alla våldtäktsanklagelser beräknas vara falsk angivelse. Och det finns några domar om detta de senaste åren! Men precis som för våldtäkt, så är det svårt att bevisa.
Gällande Cissi, så åkte hon ju dit för
förtal, inte för falsk angivelse. Huruvida våldtäkt har skett/inte skett, vet alltså inte. Men en person får
inte offentligt smutskasta en annan person så att den smutskastade personen kan fara illa av det. Vare sig smutskastningen är sann eller inte sann. Dvs. Ett offer för våldtäkt får
inte basunerar ut det hela via media tex. Och tex. Namnge sin förövare. Då kan våldtäktsoffret åka dit för
förtal.
Jo visst, straffen kanske kunde varit högre för våldtäkt och falsk angivelse... Men samtidigt: överfullt på fängelserna. Kanske bättre då med fotboja några år efter avtjänat fängelsestraff? Så har man koll på personen, men den kan samtidigt jobba och bidra till samhället istället för att bara kosta pengar i fängelst... Fängelse blir ju en slags dyr förvaring... Och långa straff behöver ju utdömas för de grövsta brotten eller där risk för återfall i allvarligt brott anses hög. Men
givetvis behöver man markera mot både våldtäktsförövare och falska tillvitare! Och det gör man ju ned de straff det nu kan bli... Men jag är kluven i frågan om längre straff. Just pga. Samhällskostnaden att ha arbetsföra medborgare i dyr skattefinansierad förvaring i flera år mer än nu.
Minimum straffet för våldtäkt är 3 år. Rimligt. För grov våldtäkt är maxstraffet 10 år. Också rimligt.
Lindrigt brott: 6 månader som minst. Också rimligt.
Och straffet för falsk tillvitelse är mellan 6 månader till 4 år. Rimligt. Och visst: våldtäktsoffer och offer för falsk angivelse kommer ju lida mer eller mindre för det hela under lång tid/livstid. Så ja. Svårt det där.