2026-07-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag skrev: inte alla killar.
Men att skryta om bodycount/ställa frågor om det, är ett kill-fenomen. Som tjejer/kvinnor tydligen har tagit efter enligt dig och nyepost.

Det är din fördom att det är ett kill-fenomen. Men givetvis finns det tjejer/kvinnor som också gör det. Alltså är det inte ett kill-fenomen, utan bara ett fenomen.
Citera
2026-07-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Samtyckeslagen trädde i kraft 2018, inte 1984.

Sen är det anmärkningsvärt att min poäng flög helt över ditt huvud.

Snarare något sim flög över huvudet på dig! Skribenten jag skrev till, menade att det är män som kan drabbas av falsk angivelse.

Men så ser det ju inte ut. Lagen är könsneutral sedan den 1/1 1984. Dvs. Kvinnor kan utsättas för falsk angivelse. Och män kan utsättas för våldtäkt. Dessa faktum ändras inte av att det kom en lag gällande oaktsam våldtäkt 2018. Även den lagen är nämligen könsneutral. Dvs.: både män och kvinnir kan dömas för oaktsam våldtäkt. Och både män och kvinnor kan utsättas för falsk angivelse om oaktsam våldtäkt. Inte bara män.
Citera
2026-07-17, 11:56
Medlem
Citat:
Det är din fördom att det är ett kill-fenomen. Men givetvis finns det tjejer/kvinnor som också gör det. Alltså är det inte ett kill-fenomen, utan bara ett fenomen.

Då har dessa tjejer tagit över ett kill-fenomen. Dvs.: är lite små-manliga av sig.
Citera
2026-07-17, 12:19
Avslutad
Citat:
Att känna sig äcklad är inte Synonymt med att bli våldtagen! Det är måååånga, både män och kvinnor som ibland har gjort dumma sexuella val. Och känt sig äcklade eller bara att det var fel. Du och de har väl gjort våld på sig själva, kan man säga. Finns inget där att polisanmäla. Utan bara "gilla läget", gå vidare med livet och inte göra om samma misstag igen! Och så gör folk, både män och kvinnor.

Det är när en sexakt inleds eller spårar ur mot någons vilja, som det är våldtäkt. Där den ena parten gör saker mot den andras vilja.

För att illustrera skillnaden:

1. Du är lite småfull och kåt. Oattraktiva Berta stöter på dig, och eftersom du är kåt börjar ni hångla och ligga. Hon vill ha analsex och du vill gärna det också. Du kommer. Efteråt känner du äckel. Går ut på toaletten och drar sedan hem. Ångrar bittert sexet. Du har här gjort våld på dig själv. Men absolut inte blivit våldtagen!

2. Du är småfull. Men inte kåt. Oattraktiva Berta är på dig som en hök. Du vill inte, avvisar henne. Någon gång tjatar hon till sig en kyss och du ger henne några kyssar (varför vet du inte, men kanske för att få slut på hennes tjat). Du mår lite illa av alkoholen och drar dig undan till ett sovrum och lägger dig för att vila. Halvt slumrande märker du att någon är i rummet och knäpper upp dina byxor och drar ner dessa och sedan känner du ett hårt tag om din dolme och fingrar I röven. Du stelnar till och försöker säga ifrån, men din kropp lyder dig inte, du är paralyserad en kort stund, kan inget göra, då situationen är så skrämmande. Till slut kan du röra dig helt och vänder dig om och ser att det är Berta. Du drar dig undan, säger nej. Knuffar bort henne och drar upp byxorna och drar därifrån. Du har utsatts för en våldtäkt.

Och ja: folk kommer vittna om att ni hånglade. Och ja: Berta kommer påstå att ni hade "något på g" och att hon uppfattade det att du först kysste henne och sedan gick in i sovrummet som att du ville ha henne med dit för sex. Och här är det alltså upp till Berta att verkligen påvisa att samtycke fanns. Och för dig att verkligen påvisa att samtycke inte fanns. Ord står mot ord.

Men det finns också vittnen som såg dig komma ut ur rummet, arg och upprörd. Vittnen du direkt efteråt pratade med om att Berta tagit sig sexuella friheter med dig när du nästan sov. Vittnen som har sett att du inledningsvis under kvällen har avvisat Berta.

Oavsett hur det går i en eventuell dom, så är en sak säker: Berta har våldtagit dig. Hon skulle ha väckt dig och inhämtat samtycke (vilket hon inte hade fått) .
Du har fortfarande inte förstått konceptet och konsekvenserna av lagen. Ansvaret ligger inte på var och en att säga ifrån.

Du kan alltså inleda en sexakt, och mitt i sexakten ångra dig, utan att säga något. Ansvaret att uppfatta denna brist på samtycke ligger på motparten. Det är exakt det som stod i den fina lagkommentaren som du länkade från sveriges domstolar, men som du inte verkar ha intellektuell kapacitet att förstå.

Därför är det de facto så att om jag känner mig äcklad och därför egentligen vill avbryta under en sexakt men av någon anledning inte förmår (för att jag är hjälplös) att förmedla det till min motpart så begår hen en våldtäkt av mig! Att bevisa det är en sekundär fråga, och det är då som nackdelen för påsättaren gör sig tydlig.
Citera
2026-07-17, 12:48
Medlem
Citat:
Då har dessa tjejer tagit över ett kill-fenomen. Dvs.: är lite små-manliga av sig.

Eller så har personer av båda könen ägnat sig åt det så länge fenomenet har existerat, och således är det varken ett kill-fenomen eller tjej-fenomen utan bara ett fenomen.
Citera
2026-07-17, 12:50
Medlem
Citat:
Snarare något sim flög över huvudet på dig! Skribenten jag skrev till, menade att det är män som kan drabbas av falsk angivelse.

Men så ser det ju inte ut. Lagen är könsneutral sedan den 1/1 1984. Dvs. Kvinnor kan utsättas för falsk angivelse. Och män kan utsättas för våldtäkt. Dessa faktum ändras inte av att det kom en lag gällande oaktsam våldtäkt 2018. Även den lagen är nämligen könsneutral. Dvs.: både män och kvinnir kan dömas för oaktsam våldtäkt. Och både män och kvinnor kan utsättas för falsk angivelse om oaktsam våldtäkt. Inte bara män.

Nej samtyckeslagen är som sagt inte könsneutral i praktiken, av de skäl jag angav i mitt tidigare inlägg.
Citera
2026-07-17, 13:44
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Lagen är könsneutral.
Så. Det kan lika gärna vara en kvinna/tjej som blir falskt anklagad för våldtäkt.

Och det kan vara en man/kille som anklagar någon falskt för våldtäkt.

Och i övrigt så är det cirka 800 män/killar per år som anmäler att de har utsatts för våldtäkt. Oftast då av andra män/killar, men då och då är det en kvinna/tjej som är förövaren. Finns några fällande domar kring våldtäkt, där det är en kvinnlig förövare.

Just att lagen är könsneutral, är vad som utgör rättvisa och jämställdhet. Så jämställdheten finns alltså redan i denna fråga och har gjort detta sedan 1 januari 1984!

Straffet för grov falsk angivelse är fängelse i minst 6 månader och högst i 4 år.

Och det normala vid våldtäktsdomar är 3 års fängelse. (Även om det går att döma upp till 6 år, vid brott av normalgraden. Eller så lågt som 6 månader vid lindrigt brott. Eller upp till 10 år vid grovt brott).

Så varför vill du se höjda straff vid just falsk angivelse? Ser du det brottet som värre än våldtäkt? Tänk Hagamannens offer vid bron, där det även var mordförsök. Eller Örebromannens offer vid Eurostop som mycket väl hade kunnat dö i kylan om inte de två killarna kom till hennes undsättning. Eller tänk på de två unga killarna som misshandlades, förnedrades och grovt våldtogs av två förövare på en kyrkogård. Tänker du att dessa olika våldtäktsoffer har bättre liv än vad offer för falsk angivelse har? Du behöver inte svara, men fundera ändå på det.

Straffen ligger bra som de gör. Borde givetvis vara tillräckligt avskräckande att begå brottet falsk angivelse med tanke på att det kan ge 4 års fängelse! Ett år mer än vad den vanliga domen för våldtäkt brukar sluta på.

Och återigen: lagen är könsneutral. Så den är redan jämställd iom. Detta.

Man tackar för infon! Du är uppenbarligen väl insatt i detta.

Men hur många gånger händer det i praktiken att någon faktiskt blir fälld för t ex grov falsk angivelse i dessa sammanhang? Finnes statistik ang falsk angivelse ang våldtäkt?

Jag tycker ju att, även om det kanske inte är 100% möjligt utifrån vad som faktiskt sker i verkligheten, att straffet för då falsk angivelse bör stå i rimlig eller kanske t om rejäl proportion till det lidande som detta orsakade (vilket kan vara svårt att uppskatta som sagt för en domstol - ett rykte kan ju liksom ligga kvar länge - likaså att även en misstanke i sig kan få någon att förlora sitt jobb t ex - jag vet dock inte ingående hur en domstol resonerar i mer komplexa fall). Även skadlig ryktesspridning allmänt är väl ganska svårt att utreda och nysta upp rent rättsligt?

Jag läser faktiskt nu om ett fall som jag följt en längre tid till å från - mellan Cissi Wallin och Fredrik Virtanen. Uppenbarligen blev Wallin till slut dömd för grovt förtal. (detta är bara min personliga åsikt/teori men en del passade nog på att försöka kamma hem lite extra pengar för div personliga konflikter från det förflutna i samb med meetoo-kampanjen - å andra sidan så åkte några dit som uppenbarligen betett sig bedrövligt - å ang personer som t om begick självmord - där får vi nog aldrig veta sanningen om vad som egentligen hände eller inte hände).

Ett år mer än vad den vanliga domen för våldtäkt brukar sluta på.

Något som alltid förbryllat mig faktiskt - varför våldtäkt ligger relativt lågt på straffskalan med tanke på livslånga följder för offret. Det är samma med övergrepp på barn - man undrar liksom hur rättsstaten resonerat kring detta genom tiden. För det verkar inte vara så att det överensstämmer med hur vanligt folk ser på saken. Således är nog mitt största problem egentligen hur rättsstaten rent etiskt sas ser på olika typer av närliggande brott i sammanhanget.

EDIT: i övr försöker jag följa debatten här inne men sitter på så många ställen samtidigt att det är svårt att hänga med ibland. tar oxå en tid att bilda sig en ordentlig uppfattning om dessa saker.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-17 kl. 13:48.
Citera
2026-07-17, 14:01
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
där hen inte ens kan tillkännage sitt kön.

Det är väl lite av en logisk motsägelse att anmärka på detta iomed att vi sitter ("nästan helt") anonymt på flashback? (i vissa specifika sammanhang kan det dock vara en faktor men rent generellt - argument som argument liksom)

Jag själv är ju en man men innerst inne en alien egentligen (gör mitt bästa för att representera min unika ras). Jag skämtar såklart - skyller på värmen... eller... den globala uppvärmningen då så allt blir KORREKT enligt tiden.
Citera
2026-07-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Man tackar för infon! Du är uppenbarligen väl insatt i detta.

Men hur många gånger händer det i praktiken att någon faktiskt blir fälld för t ex grov falsk angivelse i dessa sammanhang? Finnes statistik ang falsk angivelse ang våldtäkt?

Jag tycker ju att, även om det kanske inte är 100% möjligt utifrån vad som faktiskt sker i verkligheten, att straffet för då falsk angivelse bör stå i rimlig eller kanske t om rejäl proportion till det lidande som detta orsakade (vilket kan vara svårt att uppskatta som sagt för en domstol - ett rykte kan ju liksom ligga kvar länge - likaså att även en misstanke i sig kan få någon att förlora sitt jobb t ex - jag vet dock inte ingående hur en domstol resonerar i mer komplexa fall). Även skadlig ryktesspridning allmänt är väl ganska svårt att utreda och nysta upp rent rättsligt?

Jag läser faktiskt nu om ett fall som jag följt en längre tid till å från - mellan Cissi Wallin och Fredrik Virtanen. Uppenbarligen blev Wallin till slut dömd för grovt förtal. (detta är bara min personliga åsikt/teori men en del passade nog på att försöka kamma hem lite extra pengar för div personliga konflikter från det förflutna i samb med meetoo-kampanjen - å andra sidan så åkte några dit som uppenbarligen betett sig bedrövligt - å ang personer som t om begick självmord - där får vi nog aldrig veta sanningen om vad som egentligen hände eller inte hände).

Ett år mer än vad den vanliga domen för våldtäkt brukar sluta på.

Något som alltid förbryllat mig faktiskt - varför våldtäkt ligger relativt lågt på straffskalan med tanke på livslånga följder för offret. Det är samma med övergrepp på barn - man undrar liksom hur rättsstaten resonerat kring detta genom tiden. För det verkar inte vara så att det överensstämmer med hur vanligt folk ser på saken. Således är nog mitt största problem egentligen hur rättsstaten rent etiskt sas ser på olika typer av närliggande brott i sammanhanget.

EDIT: i övr försöker jag följa debatten här inne men sitter på så många ställen samtidigt att det är svårt att hänga med ibland. tar oxå en tid att bilda sig en ordentlig uppfattning om dessa saker.

Cirka 2% av alla våldtäktsanklagelser beräknas vara falsk angivelse. Och det finns några domar om detta de senaste åren! Men precis som för våldtäkt, så är det svårt att bevisa.

Gällande Cissi, så åkte hon ju dit för förtal, inte för falsk angivelse. Huruvida våldtäkt har skett/inte skett, vet alltså inte. Men en person får inte offentligt smutskasta en annan person så att den smutskastade personen kan fara illa av det. Vare sig smutskastningen är sann eller inte sann. Dvs. Ett offer för våldtäkt får inte basunerar ut det hela via media tex. Och tex. Namnge sin förövare. Då kan våldtäktsoffret åka dit för förtal.

Jo visst, straffen kanske kunde varit högre för våldtäkt och falsk angivelse... Men samtidigt: överfullt på fängelserna. Kanske bättre då med fotboja några år efter avtjänat fängelsestraff? Så har man koll på personen, men den kan samtidigt jobba och bidra till samhället istället för att bara kosta pengar i fängelst... Fängelse blir ju en slags dyr förvaring... Och långa straff behöver ju utdömas för de grövsta brotten eller där risk för återfall i allvarligt brott anses hög. Men givetvis behöver man markera mot både våldtäktsförövare och falska tillvitare! Och det gör man ju ned de straff det nu kan bli... Men jag är kluven i frågan om längre straff. Just pga. Samhällskostnaden att ha arbetsföra medborgare i dyr skattefinansierad förvaring i flera år mer än nu.

Minimum straffet för våldtäkt är 3 år. Rimligt. För grov våldtäkt är maxstraffet 10 år. Också rimligt.
Lindrigt brott: 6 månader som minst. Också rimligt.
Och straffet för falsk tillvitelse är mellan 6 månader till 4 år. Rimligt. Och visst: våldtäktsoffer och offer för falsk angivelse kommer ju lida mer eller mindre för det hela under lång tid/livstid. Så ja. Svårt det där.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-07-17 kl. 14:09.
Citera
2026-07-17, 14:26
Medlem
Citat:
Nej samtyckeslagen är som sagt inte könsneutral i praktiken, av de skäl jag angav i mitt tidigare inlägg.

Jo, det är den. Med könsneutral menas nämligen att man erkänner att offer för brottet kan vara både män och kvinnor. Och att förövare kan vara både män och kvinnor. Det är det som menas med att lagen är könsneutral.
Citera
2026-07-17, 14:44
Medlem
Citat:
Jo, det är den. Med könsneutral menas nämligen att man erkänner att offer för brottet kan vara både män och kvinnor. Och att förövare kan vara både män och kvinnor. Det är det som menas med att lagen är könsneutral.

Nej, som sagt, i PRAKTIKEN blir den inte könsneutral eftersom kvinnor i regel inte behöver riskera att bryta mot lagen för att ha relationer och sex. Det behöver däremot män göra om de inte vill leva i ensamhet och celibat.

Normerna är fortfarande så, trots decennier av "jämställdhets"-arbete, att män förväntas vara drivande och initiativtagande inom dejting och sex. Och givetvis löper den drivande och initiativtagande parten större risk att råka begå brott enligt den godtyckliga samtyckeslagen än vad den icke drivande parten gör. Det säger liksom sig självt.

Försök ta in vad man säger någon gång. Istället för att bara upprepa ditt ursprungliga resonemang och ignorera invändningarna mot det.
Citera
2026-07-17, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Det är väl lite av en logisk motsägelse att anmärka på detta iomed att vi sitter ("nästan helt") anonymt på flashback? (i vissa specifika sammanhang kan det dock vara en faktor men rent generellt - argument som argument liksom)

Jag själv är ju en man men innerst inne en alien egentligen (gör mitt bästa för att representera min unika ras). Jag skämtar såklart - skyller på värmen... eller... den globala uppvärmningen då så allt blir KORREKT enligt tiden.
Det är allt sammantaget, de lägliga anekdoterna och så vidare. Men det är ändå underhållande ibland. Istället för att ge ut sin könstillhörighet så strössler hen med anekdoterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in